بینش اسطوره‌ای در آثار داستانی بلقیس سلیمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، ، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

چکیده

یکی از مهم­ترین مسائل ادبی چند دهة اخیر ایران، چاپ رمان­ها و داستان­های زنان است. این آثار گاهی با رویکردی فمینیستی و کاربرد پررنگ اسطوره­های مؤنّث، اوضاع جدیدی را نشان می­دهد. بلقیس سلیمانی ازجمله زنان داستان­نویس است که در داستان‌های خود از اسطوره بهره فراوانی برده­است. پژوهش حاضر با روش توصیفی– تحلیلی و مرور بر همة آثار بلقیس سلیمانی در پی تحلیل چگونگی و دلایل بازسازی و بازآفرینی مضامین و روایت های اسطوره­ای در آثار این نویسندة زن معاصر است. پس از تأمّل در داستان­های سلیمانی، این نتیجه حاصل شد که او از اسطوره­ها و کهن­الگوها به شیوه‌های گوناگون و البتّه با هدف اجتماعی بهره می­برد. وی در نشان دادن بی­سامانی شخصیت­های داستانی که نسخه­ای از افراد جامعه­اش هستند و نیز برای مبارزه با فرهنگ زن‌ستیز جامعة مردسالار، احساس مسئولیت می­کند و اسطوره­پردازی را چون ابزاری برای دفاع از هویّت زنان و بیان اهداف و خواسته‌های خویش برمی­گزیند که بسامد اسطوره‌هایی چون گیاه پیکری زنانه، باروری و آنیما و آنیموس در آن‌ها بسیار است.
 


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mythical Insights into the Fictional works of Belgheys Soleymani

نویسندگان [English]

  • Ali Taslimi 1
  • Farzaneh Moonesan 2
1 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of literature and Humanities, University of Gilan, Gilan, Iran
2 Ph.D. in Persian Language and Literature, Faculty of literature and Humanities, University of Gilan, Gilan, Iran
چکیده [English]

One of the most important literary issues of Iran in the last few decades is the publication of women's novels and stories. This work presents a new situation with a feminist approach and a strong application of female myths. Belgheys Soleymani is one of the women storytellers who has greatly used myths. The present study, with a descriptive-analytical method and a review of all the works of Belgheys Soleymani, seeks to analyze how and what the reasons for reconstruction and recreation of the themes and mythical narratives in the works of this contemporary female author. After brooding upon Belgheys Soleymani’s stories, it was concluded that he used myths and archetypes in a variety of ways, albeit with a social purpose. She has a responsibility to show the unreliability of fictional characters who are copies of her community and to combat the narcissistic culture of patriarchal society, and heralds myths as a means of defending women's identities to express their goals and desires, they have a high frequency of myths such as female bodybuilding, fertility and anima and animus.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fictional Literature
  • Woman
  • Myth
  • Mythological Insight
  • Belgheys Soleymani
ابواسحاق نیشابوری (1390)، قصص الأنبیاء، کاوه گوهرین، تهران: نگاه.
افلاطون (1385)، ضیافت، ترجمة محمّدعلی فروغی، تهران: جامی.
الیاده، میرچا (1385)، رساله در تاریخ ادیان، ترجمة جلال ستّاری، چاپ سوّم، تهران: سروش.
برن، لوسیلا و دیگران (1390)، اسطوره­های یونانی، ترجمه عباس مخبر، چاپ پنجم، تهران: نشر مرکز.
بولن، شینودا (1380)، نمادهای اسطوره­ای و روان­شناسی زنان، ترجمة آذر یوسفی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
برلین، ج. ف. (۱۳۸۶)، اسطوره­های موازی، ترجمة عبّاس مخبر، تهران: نشر مرکز.
جورج فریزر، جیمز (1384)، شاخة زرّین، ترجمة مسعود خیر خواه، چاپ دوّم، تهران: نشر علم.
ستّاری، جلال (1376)، اسطوره در جهان امروز، تهران: نشر مرکز.
سرکاراتی، بهمن (1385)، سایه­های شکار شده، چاپ دوّم، تهران: قطره.
سلیمانی، بلقیس (1386)، بازی آخر بانو، تهران: ققنوس.
----------- (1387)، خاله­بازی، تهران: ققنوس.
----------- (1387)، بازی عروس و داماد، چاپ هفتم.تهران: چشمه
----------- (1389)، پسری که مرا دوست داشت. تهران: ققنوس.
----------- (1390)، به هادس خوش آمدید، چاپ سوّم، تهران: چشمه.
فردوسی، ابوالقاسم (1387)، شاهنامه، به­کوشش سعید حمیدیان، جلد 1، تهران: قطره.
کوپ، لارنس (۱۳۸۴)، اسطوره، ترجمة محمّد دهقانی، تهران: علمی و فرهنگی.
کوپر، جی. سی. (1386). فرهنگ مصوّر نمادهای سنّتی، ترجمة ملیحه کرباسیان، تهران: فرهنگ نشر نو.
میکل، آندره (1387). مقدّمه بر هزار و یک­شب، ترجمة جلال ستّاری، تهران: نشر مرکز.
یونگ، کارل گوستاو (1381). انسان و سمبل­هایش، ترجمة محمود سلطانیه، تهران: جامی.
References
Kristeva, Julia (2000), The Ethics of Linguistics, in David Lodge (Ed.) Modern and Theoriy, Singapore, Longman.