بازنویسی یک الگوی نظام‌مند برای نوع «رندنامه» در ادبیّات داستانی معاصر ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار- ایران

2 دانش آموخته ی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری گرایش ادبیات حماسی خراسان رضوی- ایران

10.22126/rp.2025.7442.1947

چکیده

هدف این مقاله آن است که پس از معرّفی نوع «رندنامه» و جایگاه آن در ادبیّات معاصر ایران، با برشمردن مؤلفه‌های شناخته شدة این نوع ادبی و کاستی‌های مترتّب بر آن، به بازنویسی یک الگوی نظام‌مند از این مؤلفه‌ها برای شناخت علمی و مدون آن بپردازد و در ادامه، این مؤلفه‌ها را در آثار رمان‌نویسان امروز ایران، به‌ویژه محمد مسعود و جمالزاده؛ به عنوان نمونه‌های برتر رندنامه‌نویسی برشمارد. در این راستا، مسأله‌ی بنیادی مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه‌ای فراهم آمده‌است، این است که مؤلفه‌های رندنامه‌ها در ایران به تناسب آثار پدیدآمده در بستر فرهنگی این کشور کدامند، براساس چه پارادایمی قابل عرضه هستند و در آثار چهره‌های شاخص ادبیّات داستانی ایران، با چه کمیت و کیفیتی نمودار شده‌اند. بدنة اصلی مقاله را بازتاب ویژگی‌های رمان پیکارسک (رندنامه) در آثار داستان‌نویسان معاصر و با تکیه بر آثار محمد مسعود و جمالزاده تشکیل می‌دهد و در پایان این نتیجه حاصل می‌گردد که شناخت این نوع ادبی در ایران با تکیه بر الگوهای موجود به درستی میسّر نیست و مدل بازنویسی‌شدة نگارندگان مقاله در این راستا می‌تواند راهگشای شناخت بهتری برای منتقدان حوزة ادبیّات داستانی معاصر ایران باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rewriting a systematic model for the "Rendname" genre in contemporary Iranian fiction literature

نویسندگان [English]

  • hasan delbari 1
  • farhad foroozankia 2
1 Associate Professor at Hakim Sabzevari University, Sabzevar- iran
2 phd in persian language and litertur hakim sabzevari university sabzevar iran
چکیده [English]

The aim of this article is to introduce the "Rendname" genre and its place in contemporary Iranian literature, enumerate the known components of this literary genre and its shortcomings, and then rewrite a systematic model of these components for its scientific and codified recognition. Then, it will list these components in the works of contemporary Iranian novelists, especially Mohammad Masoud and Jamalzadeh, as the best examples of Rendname writing. In this regard, the fundamental issue of the article, which has been prepared using a descriptive-analytical method and based on library resources, is what the components of the Rendnames in Iran are in proportion to the works that emerged in the cultural context of this country, based on what paradigm they can be presented, and with what quantity and quality they are displayed in the works of prominent figures in Iranian fiction literature. The main body of the article reflects the characteristics of the picaresque novel (Rendname) in the works of contemporary fiction writers, relying on the works of Mohammad Masoud and Jamalzadeh. In the end, the conclusion is reached that it is not possible to correctly understand this literary genre in Iran by relying on existing models, and the rewritten model of the authors of the article in this regard can be a way to better understand it for critics of the field of contemporary Iranian fiction

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Picaresque novel"
  • rendname"
  • science fiction"
  • Short story elements"
  • , "
  • satire"