بررسی مقایسه‌ای سفر قهرمانی شخصیت در رمانس نل و دمن و رمان سال بلوا با تکیه بر الگوی بیداری قهرمان درون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات روایی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

چکیده

پژوهشِ حاضر مبتنی بر الگوی پیرسون-کی ­مار و نظریۀ سفر قهرمان قصد دارد تا سیر سفر قهرمان و شکوه و اضمحلال آن را به­ گونه­ای تطبیقی در رمانس نل ­و ­دمن فیضی دکنی و رمان سال بلوا عباس معروفی بررسی نماید. قهرمان اصلی داستان، کنش­­های متعددی از قبیل تغییردهنده، نگه­دارنده، محافظت­کننده، بهبوددهنده، تخریب­کننده، حمایت­کننده و مانع­شونده را برعهده دارد. این کنش­ها در ژانر ادبی رمانس و رمان، دارای کارکردهای متفاوت و متنوعی هستند و قهرمان در بستر آن در طبقۀ کنشگر غایت­مند یا نه- غایت­مند و یا کنشگر استعلایی یا اضمحلالی قرار می ­گیرد. از این روی، هدف پژوهشِ پیش­روی این است که چگونگی سیر سفر قهرمان و کیفیت بیداری و کارکردهای آن را با روش تحلیل مقایسه ­ای در دو ژانر رمانس و رمان با بررسی موردی دو اثر مزبور مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و الگوی سیر شخصیتی این دو نوع قهرمان را بازنمایی کند. نتیجۀ پژوهش نشان می­دهد قهرمان در رمانس نل و دمن، نقش فاعل کنشگر را عهده­دار است. نل قهرمانی است که طی سفر و تجارب کافی و به­ پشتوانۀ کنشگران یاریگر و با غلبه بر کنشگران بازدارنده و موانع مسیر هدفش از مرحله تشرّف گذر می ­کند و با دست­یابی به حاکمیت، به استعلا و شکوه­مندی می ­رسد و بالعکس در رمان سال بلوا نوشا به  عنوان کنشگری انتزاعی یا فاعل غیر کنشگر، به قهرمانی منفعل مبدل می­شود که با تسلیم در برابر تقدیر، وضعیت خود را می­ پذیرد و سیری اضمحلالی دارد. پژوهشِ حاضر نشان می­دهد این دو گونه ژانر در تقابل با یک­دیگر الگویی استعلایی- اضمحلالی را نمایش می­ دهند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Heroic Journey of the Character in the Romance Nell and Daman and the Novel The year of the Riot based on the Model of the Awakening of the Inner Hero

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ebrahimi 1
  • Ebrahim Kanani 2
  • Fatemeh Zamani 3
1 MA. Candidate of narrative literature, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.
چکیده [English]

The current research, based on Pearson and K. Mar's model and the hero's journey theory, aims to compare the hero's journey and its glory and decay in the romance Nell and Daman by Feizi Dakani and the novel The Year of the Riot by Abbas Maroufi. The main hero of each story performs various roles such as changer, maintainer, protector, improver, destroyer, supporter, and obstacle. These roles serve different and diverse functions within the literary genres of romance and novel, with the hero categorized as either a transcendental or non-transcendental actor. Therefore, the purpose of this research is to investigate and analyze the hero's journey and the nature of awakening and its functions through a comparative analysis of these two genres by examining the selected works, ultimately presenting the personality patterns of these two types of heroes. The results show that the hero in the romance Nell and Daman has the role of the active subject. "Nell" is a hero who attains honor through sufficient travel and experience, supported by helpful actors and by overcoming hindering ones. By accepting the role of ruler, Nell reaches transcendence and glory. In contrast, in the novel The Year of the Riot, "Nusa" is an abstract actor or a passive subject who undergoes a course of decay. This research demonstrates that these two genres exhibit opposing patterns of transcendence and dissolution.
Introduction:
The body of an article always opens with an introduction. The introduction contains a succinct description of the issues being reported, their historical antecedents, and the study objectives. The introduction of an article frames the issues being studied. Consider the various concerns on which your issue touches and its effects on other outcomes (e.g., the effects of shared storybook reading on word learning in children). This framing may be in terms of fundamental psychological theory, potential application including therapeutic uses, input for public policy, and so forth. Proper framing helps set readers’ expectations for what the report will and will not include.
Methodology:
Describe the study method, including

research design (e.g., experiment, observational study)
outcome measures
data-gathering procedures, including a brief description of the source of any secondary data. If the
study is a secondary data analysis, so indicate.
a full description of each step of the investigation, including details about the materials used and the procedures followed (which should be sufficient to enable replication).

Results and Discussion:
In the Results section of a quantitative paper, summarize the collected data and the results of any analyses performed on those data relevant to the discourse that is to follow.
Analyze data and report findings, including effect sizes and confidence intervals or statistical significance levels.
Conclusion:
State conclusions, beyond just results, and report the implications or applications. In the conclusion, consider returning to a discussion of why the problem is important (as stated in the introduction); what larger issues, meaning those that transcend the particulars of the subfield, might hinge on the findings; and what propositions are confirmed or disconfirmed by the extrapolation of these findings to such overarching issues. Also consider the following issues:

What is the theoretical, clinical, or practical significance of the outcomes, and what is the basis for these interpretations?
If the findings are valid and replicable, what real-life psychological phenomena might be explained or modeled by the results?
Are applications warranted on the basis of this research?
What problems remain unresolved or arise anew because of these findings?

The responses to these questions are the core of the contribution of your study and justify why readers both inside and outside your specialty should attend to the findings. Readers should receive clear, unambiguous, and direct answers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • hero's journey
  • Pearson-k. Marr glory and decline Nell and Damen Sāl-e Balvā
افروز، محمود. (1401) «بررسی تطبیقی سفر اسطوره‌ای قهرمان در ادبیات داستانی کودکان بر اساس مدل کارول ‌پیرسون و هیو کی ‌مار». پژوهشنامۀ ادبیات داستانی، دوره 11، شماره 1 (پیاپی 38)، 27-48. 10.22126/rp.2021.6363.1324
پاینده، حسین. (1399) نظریه و نقد ادبی: درسنامه­ای میان­رشته­ای. ج. اول. تهران: سمت.
پیرسون، کارول اس. (1400) بیداری قهرمان درون. ترجمة فرناز فرود. تهران: کلک آزادگان.
پیرسون، کارول اس؛ هیوکی مار. (1401) زندگی برازندۀ من. ترجمۀ کاوه نیری. تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
حسن­زاده­دستجردی، افسانه. (1394) «تحلیل ساختار رمان چراغ­ها را من خاموش می­کنم، بر­اساس کهن­الگوی سفر قهرمان». ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی، سال 11، شمارۀ 39، 49- 79. 
سرمدی، مجید؛ گرجی، مصطفی؛ کوپا، فاطمه؛ صفاری‌نیا، مجید؛ مظفری، سولماز. (1392). «بررسی سفر قهرمانی شخصیت در بوف کور با تکیه بر کهن­الگوهای بیداری قهرمان درون». دو فصلنامه مطالعات داستانی، دوره 2، شماره 1، 51-67.
سرمدی، مجید؛ گرجی، مصطفی؛ مظفری، سولماز. (1393) «بررسی سفر قهرمانی شخصیت در رمان شازده احتجاب با تکیه بر کهن­الگوهای بیداری قهرمان درون». ادبیات پارسی معاصر، سال چهارم، شماره 2، 53- 81.
طاهری، محمد؛ آقاجانی، حمید. (1392) «تبیین کهن­الگوی سفر قهرمان بر­اساس آرای یونگ و کمبل در هفت­خوان رستم». ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، دورۀ 9، شمارۀ32، 102- 122.
عبداله­­زاده­برزو، راحله؛ ریحانی، محمد. (1398) «نقد تطبیقی سفر قهرمان درون در داستان‌های «جاناتان مرغ دریایی» و «شازده کوچولو» براساس نظریة پیرسن». مطالعات زبان و ترجمه، دورۀ 52، شمارۀ 3، 75- 100.
عصاریان، محمدجواد؛ قاسم­زاده، سید­علی؛ سرداغی، محمد­حسین. (۱۳۹۳) «تحلیل کیفیت بیداری قهرمان درون در شخصیت سیاوش و کیخسرو با تکیه بر نظریه پیرسون‌ـ‌کی‌مار». پژوهشنامة ادب حماسی، سال دهم، شمارۀ هفدهم، ۱۰۷-۱۳۴.
فروید، زیگموند. (1351) توتم و تابو. ترجمۀ م. ع. خنجی. تهران: کتاب­خانۀ طهوری.
فلاح، غلامعلی؛ فولادی­ سپهر، راضیه؛ سعادتی ­نیا، زهرا. (1400) «سفر قهرمان درون در داستان فریدون». دوفصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، سال 29، شمارۀ 90، 197- 221.
فولادی، محمد؛ رحمانی، مریم. (1395) «تحلیل سیر سفر خیالی بر مبنای نظریه‌ سفر قهرمان درون پیرسون و کی مار». زبان و ادب فارسی، سال 69، شماره 234، 119-132.
فیضی دکنی، ابوالفیض. (1382) نل و دمن. به­کوشش سید­علی آل­داوود. تهران: مرکز نشردانشگاهی.
قاسم‌زاده، سیدعلی؛ سرباز، فاطمه. (۱۳۹۲) «تحلیل روان‌شناختی‌ـ مدرنیستی رمان بی‌وتن برمبنای نظریة بیداری قهرمان درون». پژوهش‌های ادبی، سال 10، شمارة 42، ۱۱۳-۱۴۲.
قاسم­­زاده، سید­علی. (1395) «کیفیت بیداری قهرمان درون در داستان ماهی­ سیاه کوچولو». ادبیات پارسی معاصر، دورۀ 6، شماره 3، 55-75.
کمپل، ژوزف. (1389)  اساطیر مشرق زمین. ترجمة علی­اصغر بهرامی. تهران: جوانة رشد.
کمپل، ژوزف. (1393) قدرت اسطوره. ترجمة عباس مخبر. تهران: مرکز.
کمپل، ژوزف. (1398)  قهرمان هزار چهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. مشهد: گل­آفتاب.
معروفی، عباس. (1400) سال بلوا. تهران: ققنوس.
مقدم، رقیه؛ فرضی، حمیدرضا؛ دهقان، علی. (1398) «نقد اسطوره­ای گرشاسپ ­نامه بر­اساس دیدگاه پیرسون». زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز، سال 72، شمارۀ 239، 157- 182.
یاحقی، محمدجعفر، اسم­علی ­پور؛ مریم؛ طوماری، شاهدخت؛ قائمی، فرزاد. (1396) «الگوهای سفر قهرمانی از نگاه پسایونگی و کاربرد آن در تحلیل متون ادبی». پژوهش­های نقد ادبی و سبک­شناسی، دورۀ 8، شمارۀ1 (پی­در­پی27)، 159- 182.
یونگ، کارل گوستاو. (1377)  انسان و سمبل­هایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهران: جامی.