بررسی مقایسه‌ای سفر قهرمانی شخصیت در رمانس نل و دمن و رمان سال بلوا با تکیه بر الگوی بیداری قهرمان درون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات روایی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.

چکیده

پژوهشِ حاضر مبتنی بر الگوی پیرسون-کی ‌مار و نظریۀ سفر قهرمان قصد دارد تا سیر سفر قهرمان و شکوه و اضمحلال آن را به‌گونه‌ای تطبیقی در رمانس نل ‌و ‌دمن فیضی دکنی و رمان سال بلوا عباس معروفی بررسی نماید. قهرمان اصلی داستان، کنش‌‌های متعددی از قبیل تغییردهنده، نگه‌دارنده، محافظت‌کننده، بهبوددهنده، تخریب‌کننده، حمایت‌کننده و مانع‌شونده را برعهده دارد. این کنش‌ها در ژانر ادبی رمانس و رمان، دارای کارکردهای متفاوت و متنوعی هستند و قهرمان در بستر آن در طبقۀ کنشگر غایت‌مند یا نه- غایت‌مند و یا کنشگر استعلایی یا اضمحلالی قرار می‌گیرد. از این روی، هدف پژوهشِ پیش‌روی این است که چگونگی سیر سفر قهرمان و کیفیت بیداری و کارکردهای آن را با روش تحلیل مقایسه‌ای در دو ژانر رمانس و رمان با بررسی موردی دو اثر مزبور مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و الگوی سیر شخصیتی این دو نوع قهرمان را بازنمایی کند. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد قهرمان در رمانس نل و دمن، نقش فاعل کنشگر را عهده‌دار است. نل قهرمانی است که طی سفر و تجارب کافی و به‌پشتوانۀ کنشگران یاریگر و با غلبه بر کنشگران بازدارنده و موانع مسیر هدفش از مرحله تشرّف گذر می‌کند و با دست‌یابی به حاکمیت، به استعلا و شکوهمندی می‌رسد و بالعکس در رمان سال بلوا نوشا به-عنوان کنشگری انتزاعی یا فاعل غیر کنشگر، به قهرمانی منفعل مبدل می‌شود که با تسلیم در برابر تقدیر، وضعیت خود را می‌پذیرد و سیری اضمحلالی دارد. پژوهشِ حاضر نشان می‌دهد این دو گونه ژانر در تقابل با یکدیگر الگویی استعلایی- اضمحلالی را نمایش می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the heroic journey of the character in Romance Nell and Daman and the novel Sāl-e Balvā based on the model of the awakening of the inner hero

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ebrahimi 1
  • Ebrahim Kanani 2
  • fatemeh zamani 3
1 Master's student of Narrative Literature, Department Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Department Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran; 0000-0003-2737-5462;
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Department Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran.
چکیده [English]

The current research, based on Pearson and K. Mar's model and the hero's journey theory, aims to compare the hero's journey and its glory and decay in the romance Nell and Daman by Feizi Dakani and the novel Sāl-e Balvā by Abbas Maroufi. he main hero of the story performs many actions such as changer, maintainer, protector, improver, destroyer, supporter and obstacle. These actions in the literary genre of romance and novel have different and diverse functions, and the hero is placed in the category of transcendental or transcendental actor. Therefore, the purpose of the research is to investigate and analyze the hero's journey and the quality of awakening and its functions with the method of comparative analysis in the two genres of romance and novel by examining two selected works and to represent the pattern of the personality of these two types of heroes. The result of the research shows that the hero in the romance Nell and Daman has the role of the active subject. "Nell" is a hero who passes through the stage of honor through sufficient travel and experiences, with the support of helpful actors and by overcoming hindering actors, and by accepting the role of ruler, he reaches transcendence and glory and on the contrary. In the novel Sāl-e Balvā, "Nūšā" as an abstract actor or not an active subject, turns into a passive hero who has a course of decay. The present research shows that these two types of genres display

کلیدواژه‌ها [English]

  • hero'
  • s journey, Pearson-k. Marr, glory and decline, Sāl-e Balvā, Nel and Demen