تبلور فرهنگی جامعه در روایتِ پست‌مدرن و راویانِ نامتعارف در رمان «نام من سرخ»اثر اورهان پاموک.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو ، دانشگاه آزاد، واحد بناب.

2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.تبریز، ایران.

3 استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.

10.22126/rp.2023.8161.1639

چکیده

نام من سرخ» رمانی چندلایه است که با تکه‌تکه کردن روایت و وجود راویان متعدد و متنوع و با زاویۀ دید اول‌شخص شکل گرفته و به صورت همزمان و موازی، چند منظور و هدف را پی می‌گیرد. پاموک در این رمان به گونه‌ای اقتباس از «خسرو و شیرین» نظامی گنجه‌ای دست زده و روایتی پست‌مدرن خلق نموده که دارای دو بُعد داستانی و تصویری است. او رویدادهای رمان خود را هم بر اساس مستندات تاریخی و داستانی و هم بر مبنای تصاویر نگارگران ایرانی و ترک روایت کرده است. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، وجه چندصدایی رمان «نام من سرخ»، شیوۀ روایت پاموک و هویت و موقعیتِ روایان متعدد و متنوع رمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که پاموک با وجود تبعیت از الگوهای پست‌مدرن، شیوه‌ای بدیع در روایت‌گری، شخصیت‌پردازی، انتخاب راوی، تعیین ماهیت و موقعیت برای راویان این رمان به کار بسته است. همچنین پاموک در رمانش با خلق مناقشه‌ای نمادین مابین طرفداران سبک نقاشی مینیاتوری ایرانی و طرفداران سبک نقاشی پرترۀ ونیزی تضادها، کشمکش‌ها و انگیزه‌های هر یک از جانب‌داران شرق و غرب را در جریان گفت‌و‌گوهای درونی و بیرونی شخصیت‌های رمان، نمایان کرده است. بدین ترتیب پاموک، خودش، خواننده‌ای متعلق به متعصبان شرق‌گرا، خواننده‌‌ای متعلق به متعصبان غرب‌گرا و همۀ تعصبات فرهنگی ـ مذهبی شرقی و تجددخواهی غربی و هرگونه جهل و خرافه را به خنده و استهزا گرفته و بدون القای نتیجه، شناخت و نتیجه را به خود مخاطب واگذار کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Cultural crystallization of society in post-modern narration and unconventional narrators in the novel "My Name is Red" by Orhan Pamuk

نویسندگان [English]

  • Samira Jamali Ghotolou 1
  • nasser alizadeh 2
  • Arash Moshfeghi 3
1 Student, Azad University, Bonab branch.
2 Professor of Shahid Madani University of Azerbaijan,Tabriz.Iran.
3 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Bonab .Iran.
چکیده [English]

My Name is Red" is a multi-layered novel that is made up of fragmentary narratives narrated by multiple and diverse narrators. The perspective of this novel is first-person and simultaneously pursues multiple purposes and goals. In this novel, Pamuk has adapted Nizami Ganjai's "Khosro and Shirin" and created a post-modern narrative that has both narrative and visual dimensions. He has narrated the events of his novel both based on historical and fictional documents and based on the pictures of Iranian and Turkish painters. This research has been carried out with a descriptive-analytical method and the polyphonic aspect of the novel "My Name is Red", Pamuk's mode of narration and the identity and position of the novel's numerous and diverse narrators have been investigated. The findings of the research show that despite following the post-modern patterns, Pamuk has used an innovative method in narration, characterization and choosing the narrator and determining the nature and position of the narrators of this novel. Also, Pamuk created a symbolic conflict between fans of Iranian miniature painting style and fans of Venetian portrait painting style; During the internal and external dialogues of the characters in the novel, the conflicts, conflicts and motivations of each of the supporters of the East and the West are raised. In this way, Pamuk has made fun of a reader belonging to Eastern fanatics, a reader belonging to Western fanatics and any ignorance and superstition, then without inducing the result, he left the result to the audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pamuk
  • my name is red
  • postmodernism