فضا سازی رمان اهل غرق با تکیه بر نشانه های سنت و مدرنیته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران.

2 استادیار، گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران.

چکیده

حضور مدرنیته در ایران و از بین رفتن سنّت‌های بومی یکی از عوامل شکل‌گیری ادبیّات اقلیمی است. رمان اهل غرق  یکی از رمان‌های اقلیمی مربوط به مکتب جنوب است که منیرو روانی‌پور با نگارش آن در پی پاسداشت سنّت‌ها و ارزش‌های بومی زادگاهش جفره  برآمده است. جفره نمادی از جامعۀ آن روزگار ایران است. رمان اهل غرق به شیوۀ رئالیسم جادویی نوشته شده و نتایج مقالۀ حاضر با روش توصیفی- تحلیلی حاکی از آن است که نویسنده در کلّ داستان، سه گونه فضای خاص آفریده است. نخست فضای دورۀ سنتی، دوم فضای دورۀ مدرنیته و سوم فضای تقابل بین سنت و مدرنیته. نویسنده در دورۀ سنتی با بزرگ‌نمایی باورها و شخصیت‌های خرافی، فضایی موهوم وترسناک به داستان بخشیده است. در عین حال  فضای حاکم بر روابط بین مردم روستا بسیار پاک و صمیمی است. در دورۀ ورود مدرنیته به روستا، ابتدا فضای طنزآمیزی بوجود می آید امّا بعد از آن فضای تیره، غیر اخلاقی و صنعتی حاکم می شود و در دورۀ تقابل سنت و مدرنیته، نویسنده به شیوۀ رئالیسم جادویی، فضایی انقلابی و مبارزاتی می آفریندکه حاصل بیداری فرهنگی،  اجتماعی و سیاسی مردم است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Setting the Atmosphere of Ahl-e Gharq by Relying on Signs of Tradition and Modernity

نویسندگان [English]

  • Haydeh Banaei 1
  • Ali Hossein Razani 2
  • Kobra Bahmani 2
  • Javad Torabpoor 2
1 . PhD student Department of Persian Language and Literature,Branch Doroud, Islamic Azad university of Doroud, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Doroud Branch , Islamic Azad university of Doroud, Iran.
چکیده [English]

The presence of modernity in Iran and the loss of indigenous traditions are among the factors contributing to the emergence of climate literature. Ahl-e Gharq is one of the climate novels related to the southern region, written by Maniro Ravanipour. By publishing it, she seeks to preserve the traditions and native values of her hometown, Jafreh. Jafreh symbolizes that era in Iran. "Ahl-e Gharq" is written in the style of magical realism. The results show that throughout the story, the author creates three distinct types of special spaces. First, the atmosphere that is related; second, the atmosphere created with the advent of modernity; and third, the space formed in the confrontation between tradition and modernity. The author, in the traditional period, exaggerates the beliefs of superstitious characters to give the story a haunted and scary atmosphere. At the same time, the atmosphere governing the relationships among the villagers is very pure and friendly. When modernity first arrives in the village, the mood is initially humorous; however, it soon gives way to a darker, unethical, and unsafe environment. During the ensuing confrontation between tradition and modernity, depicted through magical realism, a revolutionary and combative atmosphere emerges, reflecting the cultural, social, and political awakening of the people.
Introduction:
The novel Ahl-e Gharq by Moniro Ravanipour, a writer from the village of Jofreh in Bushehr Province, is a distinguished example of Iranian regional literature. Using the style of magical realism, it vividly portrays the culture, beliefs, and traditions of southern Iran.
Published in 1988, the novel centers on the lives of southern Iranian communities and the tension between tradition and modernity, portraying diverse settings that reflect the social, cultural, and political transformations within Iranian society. Ravanipour incorporates regional elements such as the sea, palm groves, folk beliefs, and superstitions, alongside the influences of modernity—such as the oil industry and the presence of foreigners—to create multifaceted and often contrasting settings within the narrative. This abstract explores the novel’s spatial construction across three main periods: traditional, modern, and the fusion of tradition and modernity, as well as the role of magical realism in shaping these spaces.
Regional literature, as a genre that emphasizes the geographical, cultural, and local characteristics of a region, is vividly depicted in Ahl-e Gharq through the portrayal of life in Jofreh and the effects of modernity, including the oil industry, foreign presence, and social changes. The advent of modernity in Iran, particularly in the south with the arrival of oil companies and colonial influences, posed a threat to local traditions and culture. Regional writers, including Ravanipour, addressed these challenges through their works to preserve indigenous values.
Methodology:
This study devised based on two major principles. The style of magical realism and spatial construction in the novel. Magical realism (a style that seamlessly blends reality with supernatural elements without explanation or justification) is employed in Ahl-e Gharq to depict the social and political realities of Jofreh in the face of modernity. Spatial construction, as a key narrative element, conveys emotional and psychological states to the reader, engaging them with the story by creating expectations and foreshadowing events.
Results and Discussion:
The arrival of modernity—through the oil industry, foreign presence, and social changes—transforms the story’s setting:
Humorous Spaces: The introduction of modern tools like radios and alcohol, which seem alien and magical to Jofreh’s people, creates a humorous atmosphere. For example, the villagers’ perception of a radio as a box imprisoning humans illustrates a bitter irony in the clash between tradition and modernity.
Bleak Spaces: Industrial modernity, marked by the destruction of palm groves, environmental pollution, and displacement, creates a somber and tragic atmosphere. The sea changes from green to gray, and traditional life gives way to industrialization.
 
Immoral and Insecure Spaces: The presence of foreigners and newcomers, such as teachers and tailors, along with illicit relationships and betrayal, fosters an atmosphere of moral instability and insecurity.
Traditional beliefs do not entirely vanish with the advent of modernity. Initially, the people of Jofreh replace traditional beliefs with modern symbols (e.g., blonde women instead of mermaids). However, upon realizing the colonial nature of modernity and its destructive impacts, they rise against governmental and colonial forces. During this period, fictional characters like Mah Jamal and mermaids join the people in their fight against enemies, creating a revolutionary and fantastical atmosphere. This confrontation between tradition and modernity symbolizes the broader struggles of Iranian society against colonialism.
The novel Ahl-e Gharq, through its use of magical realism and focus on the tension between tradition and modernity, creates diverse and impactful settings that depict the fate of Jofreh’s traditional society in the face of colonial modernity. Traditional spaces, marked by elements like busalmeh and mermaids, are eerie yet intimate, reflecting indigenous culture. Modern spaces, characterized by oil and foreigners, are humorous, bleak, and morally unstable, illustrating the decline of traditions. The fused spaces, blending tradition and modernity, are revolutionary and fantastical, highlighting the people’s resistance. Through masterful spatial construction, Ravanipour not only preserves southern Iran’s culture but also offers a profound critique of colonial modernity, demonstrating how communities can resist by reconstructing their traditions. The novel presents Jofreh as a symbol of Iranian society as a whole, dynamically narrating the transition from superstition to awareness.
Conclusion:
The story begins in the village of Jofreh, characterized by a traditional setting steeped in superstitious beliefs, such as faith in sea spirits (abiyan), mermaids, jinn, talismans, and creatures like busalmeh and dizangaru. These spaces are divided into two types:
Fearful Spaces: From the outset, the title Ahl-e Gharq (referring to the drowned who, according to Jofreh’s beliefs, live in the depths of the sea) creates a chilling atmosphere. Descriptions of creatures like earthquakes, and sacrificial rituals to appease the sea evoke fear and anxiety in the reader. For instance, the depiction of earthquakes as the wrath of the dead who have lost their way to their graves creates an eerie, magical atmosphere.
Spaces of Innocence and Intimacy: Despite the fear and superstitions, the relationships among Jofreh’s people are simple, sincere, and filled with love and respect. Romantic relationships, such as the love story between Mah Jamal and the mermaid, imbue the narrative with a romantic and emotional tone despite the underlying fear and anxiety.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Create space
  • Tradition
  • Modernity
  • Ahle-gharq
  • Climate Literature
ابرمز، ام، جی. (1384)  فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمۀ سعید سبزیان، تهران: رهنما.
بنائی، هایده و دیگران. (1401) فضاسازی در رمان شب ممکن، پژوهشنامه ادبیات داستانی، دورۀ 11 ، شماره 3، پیاپی 40 ، مهر 1401، 73-90.
خانی،لطفعلی؛ علمی، محمود؛ غفاری، مظفر؛ اسماعیلی، رضا. (1392) بررسی رابطۀ محرومیت اجتماعی با گرایش به خرافات، مطالعات جامعه­شناسی، سال ششم، (21)، 19-7.
خسروی، ابوتراب. (1388) حاشیه­ای بر مبانی داستان­نویسی، تهران، ثالث، چاپ اوّل.
خواجوند سریوی، زینب ؛ حسن­پور آلاشتی، حسین. (1398) تحلیل سبک­شناختی رمان اهل غرق منیرو روانی­پور،  پژوهش­های نقد ادبی و سبک­شناسی، شماره­3 (پی­در­پی 37)، 98-71.
داد، سیما. (1392) فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
دریانورد، غلامحسین. (1377) سیمای بندر گناوه در هفت آیینه آمار، تهران: هیرمند.
رامین­نیا، مریم؛ نیکوبخت، ناصر. (1384) بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق، پژوهش‌های ادبی، شماره 8 ، 139-154.
روانی­پور، منیرو. ( 1368)  اهل غرق، تهران: خانه آفتاب، چاپ اوّل.
ساعدی، غلامحسین. ( 1355) اهل هوا، تهران: امیرکبیر.
سپانلو، محمدعلی. (1359) گزارشی از داستان­نویسی یک­ساله­ ایران، آینده، سال 6، جلد ششم ،(3و4)،  242-238.
سپهر، مسعود. (1375) بررسی مصادیق بارز عوامل و علل بروز و راه­های مبارزه با خرافات و موهومات، جمود و تحجرفکری مقدس­مآبی و ظاهرگرایی، تهران: انتشارات دانشگاه.
صادقی‌شهپر، رضا. ( 1397) اقلیم داستان: نقد و بررسی داستان‌های اقلیمی و روستایی ایران از آغاز تا انقلاب اسلامی، تهران: زوّرا.
قادری، الیاس؛ زاده ناصری، فرزاد؛ رکرکیان، زهرا. (1395) «بررسی و تحلیل عناصر اقلیمی جنوب در رمان اهل غرق منیرو روانی­پور»، همایش ادبیّات فارسی معاصر.
قاسم­زاده، رضا؛ فرضی، حمیدرضا؛ دهقان، علی. (1396) چالش سنت و مدرنیته در رمان اهل غرق منیرو روانی­ پور، زبان و ادبیات فارسی ( نشریۀ سابق دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تبریز) ، سال 70،(235)، 203- 181.
کاتوزیان، همایون. (1373) سبک مارکزی و رئالیسم سحرآمیز، ایران فردا، سال دوم، (12) .
کادن، جی. ای. (1386) فرهنگ ادبیّات و نقد، ترجمۀ کاظم فیروزمند، تهران: شادگان.
گیدنز، آنتونی. (1376) جامعه­شناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نی.
مالمیر، تیمور ؛ ناصر بافقی، علیرضا. (1393) تحلیل ساختاری رمان اهل غرق، متن­پژوهی ادبی، سال 18،  (6)، 23- 7.
مستور، مصطفی. (1386) مبانی داستان کوتاه، تهران: مرکز.
میرصادقی، جمال. (1376)  عناصر داستانی، تهران: سخن
میر صادقی ، میمنت. (1377)  واژه نامه هنر داستان نویسی ، تهران :کتاب مهناز.
میرعابدینی، حسن. (1377)  صدسال داستان نویسی در ایران، تهران: چشمه.
یونسی، ابراهیم. (1369)  هنر داستان نویسی ، تهران: نگاه.