نقدی بر مباحث نظریِ داستانِ «مینی‌مال»/ «داستانک»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران.

چکیده

داستانِ «مینی‌مال» در معنای مدرن آن، در دهۀ 1960 م. در غرب متولّد شد و بیش از دو دهه است که در ایران مورد توجّه و استقبال قرار ‌گرفته است. مهم‌ترین مؤلّفه‌های این نوع ادبیِ جدید عبارت است از: به کارگیری عناصر ضروری داستان، حجم بسیار اندک، ایجاز در استفاده از زبان، فشردگی و سکوت، پایان غیرمنتظره و شگفت‌آور، جذابیّت، سادگی زبان و بی‌پیرایگی. در این مقاله، تعاریفی که برای داستانِ مینی‌مال/ داستانک بیان شده، نظرهای متفاوتی که در حجم و تعداد عناصر آن گفته شده، و خَلط‌ها و اشتباهاتی که در بررسی‌ها و تحلیل‌ها دیده می‌شود، نقد و بررسی شده‌است و مهم‌ترین هدف مقاله، بیان همین تفاوت‌ها و تناقض‌ها و روشن‌تر‌شدنِ مرزبندی‌ها و تبیینِ مؤلّفه‌های این ژانر ادبی است تا نشان ‌دهد که در آفرینش آثار خلاق، مشخّص‌کردن مرز و محدوده جایز نیست. مهم‌ترین یافتۀ تحقیق این است که مینی‌مال‌ها/ داستانک‌ها دو ویژگی برجسته دارند: حجم فشرده و اندک، سکوت و فراوانی ناگفته‌ها؛ به ‌این ‌معنی که بسیاری از مینی‌مال-ها به خاطر حجم کمِ خود داستانک ‌اند و تعدادی از داستانک‌ها به علّت ویژگی سکوت، مینی‌مال هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critiques on "Minimalist" / Anecdotes Theoretical Discussions

نویسنده [English]

  • Mahmood Hokmabadi
Department of Persian Language and Literature, Tuyserkan Branch, Islamic Azad University, Tuyserkan, Iran.
چکیده [English]

The story of "minimalist" in its modern sense was born in the 1960s in the West, and it has been considered and welcomed in Iran for more than two decades. The use of essential elements of the story, very low volume and extreme brevity in language use, compactness and silence, the unexpected and surprising ending, charm, simplicity, chastity of language and appeals are of the most important components of this new genre.
Definitions for minimalist / Anecdotes include difference ideas in the size and number of elements. The current paper reviews and analyzes the confusion and mistakes in this regard. The main purpose of this article is to state the differences and contradictions, and to clarify the boundaries, as well as to correct components of this genre to show that specifying limits is not allowed in the creation of creative works. The most important finding of this research is that a Minimalist / Anecdotes have two outstanding features: small size, compactness and silence. This means that many Minimal are Anecdotes due to their small size and a number of short stories are minimal due to silent features.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Minimalism
  • Minimalist story
  • Anecdotes
  • Elements
  • Attributes