بررسی مقایسه‌ای زنانه‌نویسی و مردانه‌نویسی در رمان‌های عشق و بانوی ناتمام و ماه‌عسل شهربانو، با تکیه بر عناصر داستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه گنبدکاووس

2 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گنبد

چکیده

سبک نوشتار، یکی از مولفه‌های درخور توجه در بررسی سبک و نثر داستان است. در بررسی‌های زبان‌شناسانه به‌ویژه در نظریهٔ فمینیسم، سبک نوشتار زنانه و تفاوت‌های آن با نوشتار مردانه مطرح شده است. این پژوهش به بررسی مقایسه‌ای تاثیر نوشتار زنانه و مردانه بر روایت‌پردازی در عناصر پیرنگ، شخصیت و گفت‌وگو در رمان‌های عشق و بانوی ناتمام و ماه-عسل شهربانو از امیرحسن چهلتن و مهشیدامیرشاهی پرداخته است. روش پژوهش توصیفی ـ تحللیلی، و جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و تطبیق نوشته‌های دو نویسنده‌ی مذکور است. نتایج اجمالی پژوهش، بیانگر تفاوت نگارش زنان و مردان و تاثیر آن در نوع روایت‌پردازی است. چهلتن در نوشتن سبکی مردانه را دنبال می‌کند و شخصیت‌هایی با تعداد کم و گفت-وگوهای بسیار کوتاه و اندک را به‌کارمی‌گیرد و در پرداختن به آن‌ها، کمتر به جزئیات توجه دارد؛ برخلاف او، امیرشاهی از زنان نویسنده‌‌ای است که داستانش پر از شخصیت‌های مختلف است. این شخصیت‌ها بسیار پرگو هستند، گفت‌گوهای آن‌ها نیز طولانی و با جزئیات فراوان است. همچنین پیرنگ در داستان چهلتن غیرخطی و پیچیده است؛ درصورتی‌که امیرشاهی از پیرنگ خطی در داستانش بهره می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of female and male writing on the narration in the novels Love and Unfinished Lady and Shahrbanoo’s Honeymoon (A Comparative Stady)

نویسندگان [English]

  • Rezvan Tokhm Afshan 1
  • Hosein Mohammadi 1
  • Maryam Ramin Nia 2
1 University Gonbad(Iran-Gonbad)
2 University Of Gonbad
چکیده [English]

One of the things to consider in the style and prose of the fiction is the style of writing. Linguistic studies have been discussed, especially in feminism, feminine writing style, and its differences with masculine writing. The study aims to compare the impact of feminine and feminine writing on the elements of the plot, personality and dialogue in the novels Love and Unfinished Lady and Shahrbanoo’s Honeymoon by Amirhassan Cheheltan and Mahshid Amirshahy. This paper is done by the library research method, information gathering and adaption of a masculine and a feminine writers’ works. Overview of the study shows the difference between masculine and feminine writing and its impact on the type of narrative. Amirhassan Cheheltan follows a masculine style of writing and uses characters with a small number and very short and small dialogues and the details has no place in dealing with them; Unlike him, Mahshid Amirshahy is a feminine writer whose fiction is full of different characters. The dialogues of the characters of Amirshahshahy’s fiction are long and detailed. It also has a vague, complex way out of the frame; while Amirshahshahy has a feminine way and adheres to the order and the plot.

کلیدواژه‌ها [English]

  • FeminineWriting, Masculine writing, Love and UnfinishedLady, Shahrbanoo&rsquo
  • sHoneymoon