بررسی ‌مقایسه‌ای زنانه‌نویسی و مردانه‌نویسی در رمان‌های عشق‌ و‌ بانوی ناتمام و ماه‌عسل شهربانو، با تکیه بر‌عناصرداستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناس ارشد، زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاوس، گنبد کاوس، ایران.

2 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاوس، گنبد کاوس، ایران.

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاوس، گنبد کاوس، ایران.

چکیده

سبک نوشتار، یکی از مولفه­ های درخور توجّه در بررسی سبک و نثر داستان است. در بررسی­ های زبان­ شناسانه به‌ویژه در نظریه فمینیسم، سبک نوشتار زنانه و تفاوت­های آن با نوشتار مردانه مطرح شده است. این پژوهش به بررسی مقایسه­ ای تأثیر نوشتار زنانه و مردانه بر روایت­ پردازی در عناصر پیرنگ، شخصیّت و گفتگو در رمان­های عشق و بانوی ناتمام و ماه ­عسل شهربانو از امیرحسن چهل تن و مهشیدامیرشاهی پرداخته است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی،  و جمع ­آوری اطلاعات کتاب­خانه ­ای و تطبیق نوشته­های دو نویسنده­ مذکور است. نتایج اجمالی پژوهش، بیانگر تفاوت نگارش زنان و مردان و تأثیر آن در نوع روایت­پردازی است. چهل تن در نوشتن سبکی مردانه را دنبال می­ کند و شخصیّت­هایی با تعداد کم و گفتگوهای بسیار کوتاه و اندک را به‌کار می­گیرد و در پرداختن به آن­ها، کمتر به جزئیات توجّه دارد؛ برخلاف او، امیرشاهی از زنان نویسنده­­ ای است که داستانش پر از شخصیّت­های مختلف است. این شخصیّت­ها بسیار پرگو هستند، گفتگوهای آن­ها نیز طولانی و با جزئیات فراوان است. هم­چنین پیرنگ در داستان چهل تن غیرخطی و پیچیده است؛ درصورتی‌که امیرشاهی از پیرنگ خطی در داستانش بهره می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Female and Male Writing on the Narration on Love and the Unfinished Lady and Shahrbanoo’s Honeymoon (A Comparative Stady)

نویسندگان [English]

  • Rezvan Tokhm Afshan 1
  • Hosein Mohammadi 2
  • Maryam Ramin Nia 3
1 .A. Student in Persian Language and Literature, Humanities & Physical Education, Gonbad-e Kavous University, Gonbad-e Kavous, Iran.
2 Assistant Professor in Persian Language and Literature, Humanities & Physical Education, Gonbad-e Kavous University, Gonbad-e Kavous, Iran
3 Associate Professor of Persian Lnguage and Literature, Humanities & Physical Education, Gonbad-e Kavous University, Gonbad-e Kavous, Iran
چکیده [English]

One of the worth-mentioning matters in the style and prose of the fiction is the style of writing. Linguistic studies have been discussed, especially in feminism” the feminine writing style, and its differences with masculine writing. The study aims to compare the impact of feminine and feminine writing on the elements of the “plot,” “personality” and “dialogue in the novels Love and Unfinished Lady and Shahrbanoo’s Honeymoon by Amirhassan Cheheltan and Mahshid Amirshahy.This paper is conducted by the library research methodology, information gathering, and adaption of a masculine and a feminine writers’ wor. Overview of the study shows the difference between masculine and feminine writing and its impact on the type of narrative. Amirhassan Cheheltan follows a masculine style of writing and uses characters with a small number and very short and small dialogues and the details has no place in dealing with them; Unlike him, Mahshid Amirshahy is a feminine writer whose fiction is full of different characters. The dialogues of the characters of Amirshahshahy’s fiction are long and detailed. It also has a vague, complex way out of the frame; while Amirshahshahy has a feminine way and adheres to the order and the plot.
Introduction:
One of the rudimentary concerns in studying the style of writers, especially female writers, is their writing style, which has also been the focus of linguists. Gender in language is one of the topics that linguistic studies have addressed. Likaf considers women to have a weak language and believes that this weak language is formed due to their social status and different learning (Likaf, 1398: 68-60). These language differences are the result of gender differences.
Seldon and Widdowson argue that women write differently, not because they are psychologically different from men, but because they have a different social position. Also, they believe that women are attacked by language because of the dominance that men have over language, and as a result, women fight against men's language and men's dominance (Seldon and Widdowson, 1397: 296-301).Feminists believe that their language and writing style are also different because of the different moods and views of women and men. In the current research, the characteristics of four novels byMahshid Amirshahi and Amirhasan Cheheltan are investigated in order to reveal the impact of gender on the way of narration, dialogue and plot in these two writers. Love and Unfinished Lady by Amir Hassan Cheheltan and Honeymoon of Shahr Bano by Mahshid Amir Shahi are the case studies of this research.
Methodology:
This study id done by descriptive and analytical method. For this purpose, the data is collected from the novels, then data ghatered will be classified and analyzed based on the theoretical framework of the article and the three factors ofcharacterization, plot and dialogue.
Results and Discussion:
Chehletan and Amirshahi are completely influenced by their gender in using story elements. Cheltan's attitude is based on generalism, but Amirshahi's is based on partialism.
Cheheltan writes long texts and complexitys but Amirshahi writes with short Sentences. The Characterization, dialogue and plot are complex and ambiguous in Cheheltan, but simple and linear in Amirshahi. Cheheltan's attitude towards women is traditional and conforms to the patriarchal system, but Amirshahi has a critical and modern attitude towards women.
Conclusion:
The analysis of the novels Love and Unfinished Lady and Sharbanoo’s honeymoon showed that Cheheltan disrupts the order of the plot and uses suspense and disrupting the time sequence in the narration. He narrates in way of Stream of consciousness.
Cheheltan also uses the Stream of consciousness in characterization and dialogue. Most of these characters advance the story by reviewing their memories and internal conversations. On the other hand, in Amir Shahi’s novel the plot is simple and linear. The element of dialogues is in proportion with their characters and their inner thoughts, and it is generally used as a direct quote and away from any ambiguity. Cheheltan shows the behavior of men and women according to the predetermined pattern of the society. Accordingly, women are usually dominated by men. Amirshahi writes completely differently from Cheheltan and does not only use women in the home and family, but allows them to enter the larger society and external affairs of the home, and portrays all the secrets related to their femininity.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • FeminineWriting
  • Masculine writing
  • Character
  • Plot
  • Dialogue
  • Love and UnfinishedLady
  • Shahrbanoo’sHoneymoon
ارباب، سپیده. (۱۳۹۱) «بررسی طبقه ­بندی دشواژه ­های رایج زبان فارسی در تداول عامه»، زبان­شناسی تطبیقی، سال دوم، شماره 4 ، ۱۰۷-۱۲۴.
اخوت، احمد. (۱۳۷۱) دستور زبان داستان، اصفهان، فردا.
اکرامی، محمود. (۱۳۸۴) مردم ­شناسی اصطلاحات خودمانی، مشهد، ایوان.
امیرشاهی، مهشید. (۲۰۰۱) مادران و دختران: ماه­ عسل شهربانو، چاپ اوّل، استکهلم، فردوسی.
برکت، بهزاد. (۱۳۹۶) «زنانگی نوشتار: دیباچه ­ای بر روش ­شناسی نسبت زبان و جنسیّت»، سال دوم، شماره 3، ۲۴-۳۹.
بی­نیاز، فتح الله. (۱۳۸۸) درآمدی بر داستان ­نویسی با اشاره­ای موجز به آسیب­ شناسی رمان و داستان کوتاه ایران، تهران، افراز.
پاینده، حسین. (۱۳۸۳)  مدرنیسم و پست مدرنیسم در رمان، چاپ اوّل، تهران، روزنگار.
پیغمبرزاده، لیلا. (۱۳۸۸) «تحلیل ساختاری داستان­های کوتاه امیرحسن چهلتن»، پایان­­نامة کارشناسی­ارشد، استاد راهنما: (قدرت­الله طاهری)، دانشکده علوم­انسانی، دانشگاه مرکز پیام­نور تهران.
ترادگیل، پیتر. (۱۳۸۷)  زبان­شناسی اجتماعی درآمدی بر زبان و جامعه، مترجم: محمّد، طباطبایی، تهران، آگه.
تقی­پورحاجبی، ساناز. (۱۳۹۷) «بررسی سبکی در آثار مهشید امیرشاهی»، همایش متن پژوهی ادبی نگاهی تازه به سبک­شناسی، بلاغت، نقد، دوره ۵، ۱-۱۷.
تولان، مایکل. (۱۳۹۳) روایت­ شناسی درآمدی زبان­شناختی-انتقادی، مترّجم: علوی، فاطمه و فاطمه نعمتی، تهران، سمت.
حسینی، مریم. (۱۳۸۴) «روایت زنانه در داستان­ نویسی زنانه»، کتاب ماه و ادبیات و فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره۴۳،۹۴-۱۰۱.
چهلتن، امیرحسن. (۱۳۹۳) عشق و بانوی ناتمام، چاپ دوم، تهران، نگاه.
دلبری، حسن؛ میرزایی، هدی؛ عرب­پور محمّدآبادی، علی­ محمّد. (۱۳۹۶) «بررسی متغیّر جنسیّت با تکیه بر زبان زنانه در رمان کنیز و اثر منیرو روانی­ پور»، پژوهش­های ادبی، شماره۵۸، ۳۱- ۴۸.
دوبووار، سیمون. (۱۳۹۹) جنس دوم، مترّجم: قاسم، صنعوی، جلد اوّل، تهران، توس.
رجب­ بلوکات،کلثوم. (۱۳۹۵) «زنانه­ نویسی­ در ­رمان­های ­فرشته ­ساری»­، پایان ­نامه کارشناسی­ارشد، استاد راهنما: (عبدالله حسن­زاده میرعلی)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سمنان.
زارع­بومی، مرتضی. (۱۳۹۷) «نمود­های ­زنانگی ­و ­مردانگی­ در­ زنانه ­نویسی ­و­ مردانه ­نویسی»، ­ادبیات ­پارسی معاصر، شماره۲، ۹۱-۱۰۸.
سعیدی، عباس؛ شکری، یدالله. (۱۳۹۶) «کارکرد عنصر گفتگو در تبیین و پرداخت عناصر داستانی و ساختار روایی داستان کوتاه گورکن­های صادق چوبک»، پژوهش­های نقدادبی و سبک­شناسی، شماره۳، ۹۰-۶۱.
سلدون، رامان؛ ویدسون، پیتر. (۱۳۹۷) راهنمای نظریه ادبی معاصر، مترّجم: عباس، مخبر، تهران، طرحی نو.
سلیمی­ کوچی، ابراهیم­؛ شفیعی، سمانه. (۱۳۹۳) «خوانش ­تطبیقی ­دو­ رمان­ چراغ­ها­ را­­ من ­خاموش­ می­کنم ­و دفترچه ­ممنوع ­بر­اساس ­نظریه مونّث ­نگری­ در ­نوشتار ­زنانه»، ­پژوهش­های ­ادبیات ­تطبیقی، شماره۲، ۶۷-۷۸.
سمائی، مهدی (۱۳۸۲).  فرهنگ­ لغات زبان مخفی با مقدمه­ ای درباره جامعه ­شناسی زبان، تهران، مرکز.
عرب یوسف­ آبادی فائزه؛ کلبعلی، شهلا. (۱۳۹۷) «بررسی سبک زنانه در رمان کوچه اقاقیا»، فصلنامه زن و فرهنگ، شماره۳، ۶۱-۷۴.
علیزاده، ناصر؛ نظری ­انامق، طاهره. (۱۳۸۹) «نقد شخصیّت در آثار داستانی صادق هدایت»،  زبان و ادب فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، ۱۵۱- ۱۹۰.
قاسم‌زاده، سیدعلی؛ اکبری، فاطمه. (۱۳۹۴) «مولفه ­های نوشتار زنانه در رمان سرخی تو از من»، زبان و ادبیات فارسی، شماره۸، ۱۸۱- ۲۰۵.
کامرون، دبورا. (۱۳۹۵) بهداشت زبان، مترّجم: رضا، امینی،  تهران، بوی کاغذ.
لیکاف، رابین تولمک. (۱۳۹۹)  زبان و جایگاه­ زن، مترّجم: مریم خدادادی و یاسر پوراسماعیل، تهران، نگاه.
مدرّسی، یحیی. (۱۳۸۷) درآمدی بر جامعه ­شناسی زبان، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نجفیان، آزاده؛ حسام­پور، سعید؛ پورگیو، فریده. (۱۳۹۷) «تحلیل انتقادی گفتمان­های قدرت و جنسیّت در آثار نویسندگان زن دهة هشتاد: ارسطویی و پیرزاد و وفی»، فصلنامة زن و جامعه، شماره۲، ۱۴۹-۱۶۸.
نرسیسیانس، امیلیا. (۱۳۸۹) «زبان­ جنسیّتی و مواردی از انعکاس کمّی و کیفی آن در برخی از فیلم­نامه­ ها»، زن در فرهنگ و هنر پژوهش زنان، دوره۲، شماره۱، ۳۱-۴۸.
نورروزی، فرشید؛ غفاری، محمّد. (۱۴۰۰) «نظریه نوشتار زنانه الن سیکسو، از توهّم تا واقعیّت، آسیب­ شناسی دریافت نوشتار زنانه در برخی پژوهش­های نظری فارسی»، نقد و نظریه ادبی، دوره۱۲، شماره۲، ۲۶۳-۲۹۳.  10.22124/naqd.2021.17960.2109
واردف، رونالد. (۱۳۹۳)  درآمدی بر جامعه ­شناسی زبان، مترّجم: امینی، رضا، چاپ اوّل، تهران، بوی کاغذ.
یونسی، خوشقدم و همکاران. (۱۳۹۶) «نشانه ­های سبک زنانه در ادبیات داستانی معاصر»،  ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره۳، ۹۳-۱۲۴.