بررسی فرایندهای رویارویی و نوآموزی در داستان گلاب‌خانم اثر قاسمعلی فراست (مطالعه موردی: شخصیت های موسی و میرزا)

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی‌، دانشکدۀ علوم انسانی‌، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد،تهران، ایران.

چکیده

دگرگون‌شدن زندگی بر اثر جنگ، مسائل تازه­ای را در دستور کار ادبیات قرار داد. برخی در ستایش از حماسه­ آفرینی‌ها نوشتند و گروهی مصائب جنگ و تأثیر آن بر زندگی مردم عادی را بازتاب دادند. برخی از رزمندگانی که در دهه شصت به جبهه‌ها اعزام شده بودند، وقتی به خانه بازگشتند، دچار آسیب‌های جدی بودند و رفتارهایشان هم کاملاً درونی شده، دچار «ترس از آمدن به اجتماع» و «تنهایی» شده بودند­؛ ­به‌گو­نه ­ای که این وضعیت در ابتدای رویارویی­ باعث تعجب خانواده‌ها می ­شد؛­ ولی  در داستان گلاب خانم این قهرمانان بعد از مواجه با شخص معتقد دا­ستان به خود می‌آیند و نگاه مردم برایشان عادی می‌شود؛ از این رو­، مسأله اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که در داستان گلاب خانم­ اثر فراست، ­مضمون بازگشتِ رزمندگان از جبهه و تحول شخصیت‌های داستان با استفاده از کدام الگوهایِ داستان ­نویسی جنگ توصیف و گزارش شده ­اند؟ این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است و این بررسی نشان داد که در داستان‌ گلاب خانم­ شاهد دو فرایند­ یا ساختار رویارویی و نوآموزی هستیم که طی آن شخصیت‌های داستان با «قهرمان اصول» که هدفش نشان دادن راه درست است، روبه‌رو می ­شوند و نتیجه اصلی این رویارویی تحقق نوآموزی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Processes of Confrontation and Learning in the Story of Golab Khanum by Qasem Ali Ferasat (Case study: Moosa and Mirza characters)

نویسندگان [English]

  • Majid Haghbin 1
  • Ghafar Borj-Saz 2
1 Master's student in Persian language and literature, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The transformation of life due to the war put new issues on the agenda of literature. Some wrote in praise of the epic creators, and a group showed the sufferings of the war and its impact on the lives of ordinary people. Some of the fighters who were sent to the fronts in the sixties, when they returned home, they suffered serious injuries and their behaviors were completely internalized, they were "afraid of coming to the community" and "lonely"; as if this situation surprised the families at the beginning of the confrontation, but in the story of Golab Khanum, these heroes come to their senses after encountering a person who believes in the story, and people's eyes become normal for them. Therefore, the main problem of this research is the answer to the question that in the story of Golab Khanum by Frost, the theme of the return of warriors from the front and the transformation of the characters in the story are described and reported using which patterns of war story writing? This research has been carried out in an analytical-descriptive way and this research showed that in the story of Golab Khanum we witness two processes or structures of confrontation and learning, during which the characters of the story face the "hero of principles" whose purpose is to show the right way and the main result of this confrontation is the realization of learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Confrontation
  • New Learning
  • Golab Khanum
  • Ferasat
حنیف، محمد. (1386) جنگ از سه دیدگاه، نقد و بررسی بیست رمان و داستان بلند جنگ. تهران: نشر صریر.
دستغیب، عبدالعلی. (1386) از دریچه نقد گفتارها و جستارهای انتقادی ادبی، به کوشش علیرضا قوجه‌زاده. تهران: خانه کتاب.
ژوو، ونسان. (1394) بوطیقای رمان. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ساسانی، فرهاد. (1387) خاطره و گفتمان جنگ. تهران­: انتشارات سوره مهر.
عبادی، علیرضا. (1395) پایان‌نامه «بررسی جنگ از دیدگاه متفکران مسلمان «فارابی­، خواجه نصیر، ابنخلدون‌،آیتالله مصباحیزدی، شهید مطهری»­. صص 1-23.
علیپور، پوران. (1396) «نقدی ساختگرایانه بر تقابل­های رمان گلاب خانم­». ادبیات پایداری، سال نهم، پاییز و زمستان،  شماره 17، صص 227-252.
فراست­، قاسمعلی. (1376) گلاب خانم­. تهران: انتشارات قدیانی.
میرعابدینی­، حسن. (1397) صد سال داستان ­نویسی ایران. تهران: نشر چشمه