بررسی رمان الحرب فی بر مصر یوسف القعید بر پایه نظریه همکاری پل گرایس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان

3 استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

گفتگو یکی از عناصر مهم و سازنده در هر اثر روایی به‌ویژه رمان به شمار رفته و در پیشبرد روایت در مقاطع مختلف نقش مؤثری دارد. گفتگو گاهی اوقات و به‌ویژه زمانی که از زبان معیار خارج شود حامل پیام مهمی در مضمون‌پردازی است. پل گرایس (۱۹۱۳-۱۹۸۸) از نظریه‌پردازان غربی با رویکرد کاربردشناسی زبان در نظریه خود با عنوان «اصل همکاری» از چهار حالتی که گفتگو در آن قانون و قاعده را نقض می‌کند سخن گفته است. با بررسی این چهار اصل در آثار داستانی می‌توان به چرایی این نقض پی برد و با تحلیل آن راهی به سوی گفتمان و بن‌مایه اثر پیدا کرد. پژوهش حاضر با تکیه بر این نظریه و با استفاده از روش توصیفی–تحلیلی در صدد بررسی رمان «الحرب فی برّ مصر» از یوسف القعید است. نویسنده‌ای واقع‌گرا و جزئی‌نگر که وقایع و مسائل مربوط به جامعه فرودست مصر را به تصویر کشیده و در این راستا از گفتگو و نقض اصول آن برای ارائه گفتمان و تقویت بن‌مایه مبتنی بر انعکاس جامعه ارباب رعیتی استفاده کرده است. نتایج به دست آمده نشان‌دهنده‌ی این حقیقت است که القعید در این رمان از گفتگو به صورتی کاملا هدفمند استفاده کرده و در مواردی با نقض اصل همکاری برای ترسیم مضامینی چون وحشت، تبعیض، بینوایی و ستم بهره گرفته و در این زمینه از میان چهار اصل نقض، از اصل کمّیت بیشترین بهره را برای رسیدن به هدف خود برده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Yusuf Al-Qa'eed's "The War in the Land of Egypt" Based on Paul Grice's Cooperative Principle

نویسندگان [English]

  • hamid motavalizadeh naeini 1
  • hosein Elyasi Mofrad 2
  • Mahmoudreza tavakoi mohamadi 3
1 Assistant professor. Department Of Arabic Language and Literature. Farhangian university. Tehran. Iran
2 Assistant professor. Department Of Arabic Language and Literature. Lorestan university.
3 Assiatant professor, Department of Arabic language and literature, farhangian university, tehram, iran.
چکیده [English]

Dialogue is considered a crucial and fundamental element in any narrative work, especially the novel, playing an effective role in advancing the plot at various stages. Dialogue, particularly when it deviates from standard language, often carries an important message in thematization. Paul Grice (1913-1988), a Western theorist with a pragmatic approach to language, in his theory entitled "The Cooperative Principle," discusses four ways in which dialogue violates rules and norms. By examining these four maxims in fictional works, one can discover the reasons for this violation and, through its analysis, find a path towards the discourse and underlying theme of the work. The present study, relying on this theory and using a descriptive-analytical method, seeks to examine Yusuf al-Qa'eed's novel, "The War in the Land of Egypt." Al-Qa'eed is a realist and detail-oriented writer who depicts the events and issues related to the underprivileged society of Egypt. In this regard, he uses dialogue and the violation of its principles to present a discourse and strengthen a theme based on the reflection of a feudal society. The results obtained indicate that Al-Qa'eed has used dialogue in a completely purposeful manner in this novel, and in some cases, he has used the violation of the Cooperative Principle to depict themes such as horror, discrimination, poverty, and oppression. In this context, among the four maxims of violation, he has made the most use of the maxim of Quantity to achieve his goal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fictional Dialogues, Maxim Violation, Paul Grice, Yusuf Al-Qa'
  • eed, The War in the Land of Egypt