خوانش زمان در روایت «هفت‌خان رستم» (تحلیلی روایت‌شناختی بر اساس نظریه ژرار ژنت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان

چکیده

شاهنامه به‌عنوان یک شاهکار هنری در چهارچوب روایت‌شناسی قابلیت‌هایی دارد و هدف از انجام این پژوهش بررسی روایت «هفت‌خان رستم» بر اساس نظریه ژنت در باب زمان روایی است. تا براین‌اساس اندیشه، فرهنگ و جنبه‌های هویتی اسطوره‌های ایرانی و بخشی از آرمان‌های عظیم بشری شناخته شوند. در این پژوهش از روش کیفی و کمی استفاده‌شده. باوجود برخی زمان پریشی‌ها «روایت هفت‌خان رستم» همچنان متعاقب و در سایه سیاست‌های شاعرانه فردوسی عدم رعایت نظم رویدادها بسیار نامحسوس است؛ از میان مؤلفه‌های دیرش زمان، مؤلفه‌های ارائه با درنگ و ارائه هم‌زمان توسط فردوسی بیش‌تر استفاده‌شده و کاربرد بسامد مکرر نقش مؤثرتری نسبت به بسامد بازگو در روایت دارد. روایت متعاقب است، توانایی شاعر در کنترل زمان روایی حاکی از ایجاد انسجام بین زمان روایی و زمان داستان است. فردوسی تغییرات مختلف به‌واسطه‌ی دیرش زمان را فرصتی می‌داند تا مخاطب گزاره‌های فرامتنی را دریافت کند. ارائه هم‌زمان در فرم دیالوگ‌های داستانی و ارائه با درنگ در فرم توصیف مکان‌ها و مبارزه شخصیت‌ها در ضمن کاربرد عنصر اغراق صورت می‌گیرد. اکثر رویدادها در چهارچوب بسامد منفرد قرار دارند و استفاده شاعر از بسامد مکرر جهت دستیابی به بخشی از مفاهیم تا حدودی نقش مؤثری دارد؛ همچنین بسامد بازگو به‌طورکلی در روایت قابل‌مشاهده نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reading of Time in the Narrative of "Haft Khan Rostam" (A Narratological Analysis Based on Gérard Genette’s Theory)

نویسندگان [English]

  • Atiyeh Montahaei 1
  • حسین قربانپورآرانی 2
1 Master of Arts in Persian Language and Literature, University of Kashan
2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Kashan
چکیده [English]

The Shahnameh, as one of the greatest masterpieces of world literature, clearly demonstrates both the epic and mythological dimensions of Iranian culture and provides significant potential for narratological analysis. This study examines the narrative of “The Haft khan Rostam” based on Gérard Genette’s theory of narrative time, aiming to uncover the intellectual, cultural, and identity-related aspects of Iranian mythology along with certain universal human ideals. Employing a mixed qualitative–quantitative approach, the research shows that despite some anachronies, the narrative largely follows a successive order, and Ferdowsi’s poetic strategies render deviations from chronological sequence largely imperceptible. Among the components of narrative duration, pause and simultaneous narration are used more frequently, while iterative frequency plays a notably more significant role than repetitive frequency. Ferdowsi’s control of narrative time enhances cohesion between story time and narrative time. Variations in duration serve as opportunities for conveying meta-textual meanings: simultaneous narration appears mainly in dialogues, while pauses occur in detailed descriptions of settings and battles, often with hyperbolic elements. Most events follow singulative frequency, and iterative frequency helps convey deeper meanings; repetitive frequency is generally absent. This analysis clearly demonstrates that Ferdowsi skillfully employs narrative time to reinforce both epic and identity-oriented dimensions, thereby highlighting the Shahnameh’s cultural significance and universal value.

کلیدواژه‌ها [English]

  • narrative, Gerard Genet, narrative time , Ferdowsi'
  • s Shahnameh, Haft khan Rostam