بررسی گسست سوژه در رمان «کیف ترضع من الذئبة دون أن تعضّک» بر اساس دیدگاه ژاک لاکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.

چکیده

روانکاوی روشی علمی برای تحلیل سوژه است. ژاک لاکان (1901-1981) معتقد است گذار سوژه از ساحت خیالی به ساحت نمادین، با فقدانی همراه است که گسست سوژه را سبب می‌شود. این گسست، سوژه را به تلاشی ناکام برای پر کردن خلأ روانی و گرایش به میل‌های ناپرشدنی سوق می‌دهد. امدیو، شخصیت اصلی رمان «کیف ترضع من الذئبة دون أن تعضّک»، سوژه‌ای شکاف‌خورده میان خودآگاه و ناخودآگاه و ساحت‌های خیالی و نمادین است. این پژوهش گسست سوژه در امدیو را بررسی می‌کند. این پژوهش به بررسی گسست سوژه در امدیو می‌پردازد و نشان می‌دهد که زبان نقش محوری در شکل‌گیری روان او ایفا می‌کند. یافته‌ها حاکی از آن است که ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه امدیو و ادراک او از خویشتن به‌طور عمیقی تحت تأثیر ساختارهای زبانی قرار دارد. پس از مهاجرت به ایتالیا، امدیو با پذیرش اجباری زبان، به ساحت نمادین وارد می‌شود و به‌عنوان سوژه‌ای شکاف‌خورده بازنمایی می‌گردد. این ورود، که با انتخاب زبان و تن دادن به نظم نمادین همراه است، گسست روانی او را تشدید می‌کند و میل‌های ناپرشدنی وی را در مواجهه با خلأ وجودی‌اش برجسته می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Split Subject in the Novel How to Suckle from the She-Wolf Without Getting Bitten Based on Jacques Lacan’s Perspective

نویسنده [English]

  • Abdulbasit Arab Yusefabadi
Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Zabol, Zabol, Iran.
چکیده [English]

Psychoanalysis offers a scientific approach to exploring the complexities of the subject. Jacques Lacan (1901–1981), the renowned French psychoanalyst, posits that the subject’s transition from the Imaginary to the Symbolic order results in a loss that engenders a fundamental split within the subject. This split perpetually drives the subject to attempt to fill the resulting existential void, yet the void remains unfulfilled, redirecting the subject toward unattainable desires. In Amara Lakhous’s novel How to Suckle from the She-Wolf Without Getting Bitten, the protagonist, Amadio, embodies a split subject, caught between the conscious and unconscious and torn between the Imaginary and Symbolic orders. This defining psychological trait of Amadio prompted this study to investigate the concept of the split subject in the novel’s protagonist. Employing a descriptive-analytical approach, this research examines the split subject in Amadio, highlighting the pivotal role of language in shaping his psyche. The findings reveal that Amadio’s conscious and unconscious self, as well as his perception of identity, are profoundly influenced by linguistic structures. Following his migration to Italy, Amadio’s forced adoption of the Italian language marks his entry into the Symbolic order, positioning him as a fractured subject. This transition, driven by the acceptance of language and submission to the Symbolic order, intensifies his psychological split and amplifies his unfulfilled desires in the face of an existential void.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Amara Lakhous, "
  • Drinking Wolf'
  • s Milk without Being Sucked"
  • , Amedeu, Discontinuitysociation of the subject, Jacques Lacan