تحلیل و بررسی عناصر ادبیات پلیسی-کارآگاهی در رمان‌های اسماعیل فصیح با تاکید بر رمان‌های مشهور جنایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان، ایران

2 دکترای زبان و ادبیات فارسی از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان. ایران. مدرس حوزه و دانشگاه

چکیده

اسماعیل فصیح از نویسندگان مشهور و پرکار در زمینۀ ادبیات داستانی است که شماری از آثار وی مانند درد سیاوش، شهباز و جغدان، شراب خام، درد سیاوش، دل کور و... بیشتر جنبۀ پلیسی و کارآگاهی دارند. با وجود شهرت نویسنده در این گونۀ ادبی و آثار قابل توجّه وی، نمی‌توان نام وی را در شمار نویسندگان خلّاق ادبیات پلیسی و کارآگاهی قرار داد. سبک داستان‌نویسی فصیح به‌گونه‌ای است که علاوه بر حفظ ویژگی‌های قصه نویسی شرقی و استفاده از عناصر داستان‌نویسی ایرانی و فضاسازی های خاص آن کوشیده است تا به ویژگی‌های داستان نویسی غربی نیز در رمان هایش توجه داشته باشد و شاید خلاقیت اصلی او در بومی‌سازی‌های عناصر فرهنگ غربی در بستر داستان نویسی شرقی است. نتایج نشان داد فصیح از بیشتر قوانین هشت گانۀ « ون داین»- یکی از نویسندگان مشهور این ژانر در سال 1928- در رمان های خود بهره برده است؛اما لزوما به تمام این اصول پایبند نبوده و گاه نمونه های ناقض هم دیده می‌شود. این پژوهش با شیوۀ توصیفی-تحلیلی سعی دارد تا مؤلفه ها و عناصر اصلی ادبیات داستانی پلیسی را در آثار مهم فصیح به ویژه در 4 اثر مشهور پلیسی وی که پیشتر ذکر شد؛ بررسی و تحلیل کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis and investigation of elements of police-detective literature in Ismail Fasih's novels with emphasis on famous crime novels.

نویسندگان [English]

  • Reza Shajari 1
  • Elham Arabshahikashi 2
1 Associate Professor and faculty member of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University, Iran
2 PhD in Persian language and literature from the department of Persian language and literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University. Iran. Faculty and university lecture
چکیده [English]

Ismail Fasih is one of the famous and prolific writers in the field of fiction, and some of his works, such as Dard Siavash, Shahbaz and Jagdan, Sharab Kham, Dard Siavash, Del Cor, etc., have mostly police and detective aspects. Despite the author's fame in this literary genre and his notable works, his name cannot be included among the creative writers of police and detective literature. The eloquent story-writing style is such that in addition to preserving the characteristics of eastern story-writing and using elements of Iranian story-writing and its special atmospheres, he has tried to pay attention to the characteristics of western story-writing in his novels. and perhaps his main creativity is in localizing the elements of western culture in the context of eastern story writing. The results showed that Fasih used most of the eight rules of "Van Dyne" - one of the famous writers of this genre in 1928 - in his novels, but he did not necessarily adhere to all these principles and sometimes there are examples of violations. . This research, using a descriptive-analytical method, tries to find the main components and elements of police fiction in Fasih's important works, especially in his 4 famous police works that were mentioned earlier; Check and analyze.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ismail Fasih
  • novel
  • police and detective literature
  • story elements
  • Van Dyne laws