کارویژة واقع‌گرایی ادبی در بازنمایی زندگی انسان در سرزمین جنگ‌زده بر پایه رمان زمین سوخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

زمانی که مردم یک کشور مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرند، هجوم قوم متجاوز تأثیرات زیادی در زندگی، اقتصاد، تاریخ، فرهنگ... و حتّی ادبیّات کشور مدافع خواهد داشت. در چنین شرایطی، ادبیّات با احساس تعهّد و به قصد ایفای نقش خود، سهم مهمّی در بازنمود رخدادها و واقعیّت‌های جامعة جنگ‌زده بر عهده می‌گیرد. ادبیّات برای ادای این وظیفه به بررسی، شرح و توصیف مستقیم یا غیر­مستقیم حوادث و آثار زیان‌بار جنگ و پیامدهای مختلف روحی ـ روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن در جامعه می‌پردازد. ادبیّات واقع‌گرا برخلاف جریان‌ها و مکاتب ادبی دیگر، محدود و منحصر به بازآفرینی و بازگویی امر واقع  است. نویسندگان واقع‌گرا می‌کوشند تا رویدادها را گزارش‌گونه و درست به همان‌گونه که اتّفاق می‌افتند ـ بی‌آن‌که تلخ و شیرین و درشت و نرم آن را از صافی نگاه و نگرة خاصی بگذرانند ـ بازگو کنند. نگاه نویسندة واقع‌گرا به عرصة جنگ، از منظر ایدئوژی و نگرش‌های عارفانه و معنویت‌گرایانه به دور است؛ از این روی، در واقعیت امور دخل و تصرّف نمی‌کند و امور واقع و حوادث را آرمان‌گرایانه و فراواقعی جلوه نمی‌دهد. آنان بر این باورند که در بیان واقعیّت جنگ و بازتاب رخدادها باید از آرمان‌گرایی، نگاه ماورایی و اسطوره‌سازی به دور بود و حقیقت امر را همان‌گونه که هست یا روی می‌دهد، بازنمایاند. احمد محمود (اعطاء) نویسنده سرشناس مکتب داستان‌نویسی جنوب کشور که از نویسندگان مطرح معاصر است، در آثارش از واقع‌گرایی و بومی­سازی آن با تأکید بر عناصر زیست‌بوم خود بسیار بهره برده است. توجّه ما در این پژوهش به مطالعه رمان زمین سوخته از این نویسنده با تکیه بر تبیین کارویژه واقع‌گرایی در بازنمایی زندگی انسان معطوف بوده است. نویسنده در مقام راوی شاهد، مصائب جنگ شهری و آسیب‌های وارده به بنیان‌های انسانی و اقتصادی را همان‌گونه که به چشم خویش دیده است، روایت می‌کند. وی در این رمان، خسارت‌های مادّی و معنوی تهاجم دشمن به شهر اهواز و شهروندان ساکن در آن را با نمایش چهره واقعی و خشن جنگ از طریق به تصویر کشیدن آثار مخرّب بمباران‌ها، حجم گسترده ویرانی‌ها، کشتارها، زخم‌ برداشتن‌ها، رنج‌ها و ... در سه‌ماهه اوّل جنگ تحمیلی بازآفرینی ‌می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Special Work of Literary Realism in the Representation of Human Life in the War-torn Land, Based on the Novel Zamin-e Sukhte

نویسندگان [English]

  • Mohammad Irani 1
  • Sara Mirzai 2
1 Associate Professor in Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 M.A. Graduate in Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

When the people of a country are attacked by an enemy, the invasion by the aggressor can have profound effects on the life, economy, history, culture, and even literature of the defending nation. In such circumstances, literature, with a sense of commitment and the intention to fulfill its role, plays a crucial part in representing the events and realities of a war-torn society. To accomplish this duty, literature examines and directly or indirectly describes the incidents and harmful effects of war and its various psychological, social, economic, and cultural consequences in the society. Unlike other literary trends and schools, realistic literature is limited and exclusive to re-creating and retelling reality. Realist writers try to narrate events as they occur, presenting them in a report and exactly as they happen - without passing the bitter, sweet, harsh, or gentle aspects through a specific lens or perspective. The realist writer's view of the battlefield is distinct from ideological, mystical, or spiritual perspectives; therefore, it does not distort reality or embellish events, avoiding exaggeration that renders the facts surreal. They believe that in depicting the reality of war and reflecting on events, one should refrain from exaggeration, otherworldly viewpoints, and myth-making, representing the truth as it is or is happening. Ahmad Mahmood (Ataa), a prominent writer from the South Country's storytelling tradition, is recognized as one of the leading contemporary authors. He employs realism and localization in his works, highlighting the elements of his environment. This research focuses on the study of Zamin-e Sukhte, which emphasizes the role of realism in representing human life. As an eyewitness narrator, the author recounts the suffering caused by urban warfare and the damage inflicted on both human lives and economic foundations, which he has witnessed firsthand. In this novel, he illustrates the material and spiritual toll of the enemy's attack on the city of Ahvaz and its residents, revealing the harsh realities of war. He vividly depicts the destructive effects of bombings, the extensive devastation, and the resulting casualties, injuries, and suffering experienced during the first three months of the imposed war.
Introduction:
Literature serves as a reflection of a nation's thoughts and culture, and it is undeniable that one of the most profound ways to understand the spirit of any country is through its literature. This body of work is, in fact, the product of literary creativity that has developed and evolved within the social and cultural context of its time. Undoubtedly, any war aimed at invading a country, with the tragic consequences of innocent lives lost, land destruction, and the plundering of national assets, cannot be deemed sacred or commendable. However, the act of defending one's borders, life, property, and honor against an invading enemy is both commendable and a source of pride for nations around the world. The reflection of freedom-seeking and oppressed movements of nations in bondage and colonization in literary works is significant. In recent decades, literature related to sacred defense has emerged, focusing on the Iran-Iraq War and the events of that era. A forward-looking study examines the role of literary realism and native realism in one of Ahmad Mahmoud’s works, which represents the southern school of fiction writing. The central concern of the writers was the role of realism in conveying the harsh realities of war from the perspective of an impartial observer, free from any bias in representation or interpretation. The re-examination of the novel of native realism was prompted by the author's articulation of his mission to report events truthfully, reflecting his commitment as a realistic or native realist writer. When the narration of wartime events is approached from a realistic and humanistic standpoint, it dispels spiritual interpretations and transcendental notions, revealing the stark truth and the grim reality of war to all. A truth-seeking individual and a realistic writer are acutely aware of their own predicaments, having been ensnared in an unequal conflict and subjected to the relentless onslaught of enemy bombs, missiles, and gunfire. They witness the indiscriminate and brutal massacre of innocent, defenseless civilians during the siege of their city, feeling the unhealed wounds of displacement and the devastation of homes upon their inhabitants. This awareness encompasses the destruction of the hopes and dreams of their generation. Ahmad Mahmoud, a writer hailing from the cherished southern front, endured the ravages of war from its inception until its conclusion, forever remaining a guardian of his beloved youth. As a narrator, witness, and observer, Ahmad Mahmoud employs his realism to create the most authentic reconstructions by vividly depicting urban warfare in the events and incidents of the war's early days. We are after showing how native realism has affected the expression of the realities of the eight-year war in Khuzestan with the study of Zamin-e Suxte and measuring the success of the writer in expressing the impartiality of the war’s misfortunes.
Methodology:
One of the prominent literary schools for analyzing contemporary novels is realism, along with its sub-branch, native realism. This approach has been employed in the study and analysis of Ahmad Mahmoud’s novel Zamin-e Sukhte. After conducting a thorough examination of the novel and identifying the method for analyzing its content, we extracted the principles of realism and native realism. Based on these principles, we analyzed the components that align with them, using examples and evidence from the text of the novel. Ultimately, this process led us to uncover the main theme of realism in the selected work.
Results and Discussion:
In war fiction literature, there are two primary approaches: one presents a mystical and idealistic view of war, while the other portrays war as a source of human suffering and adversity from a realistic perspective. The works of authors in the latter category depict the more horrific and tragic aspects of war, showcasing the suffering and fear experienced by ordinary people during air raids, the inevitability of death, the relentless cycle of anxiety, migration, the disintegration of families, and the loss of loved ones are shown in before everyone's eyes. In fact, the most important topics of war fiction literature are martyrdom, veteran affairs, displacement, captivity, migration, bombing, etc. By examining Ahmad Mahmoud’s Zamin-e Sukhte based on the anti-war components presented, this novel can be classified as a realistic and anti-war work since Ahmad Mahmoud describes the events of the war in a documentary style, and the novel’s characters and people who are still involved in the issues related to the revolution are caught off guard by the enemy army’s entry into Iran and their deployment on the border and near the city of Ahvaz; the rumor of war among the people becomes a reality with the bombing of the airport. In these circumstances, due to the people and the government’s unpreparedness, it takes time to accept and cope with the tragedy of war, and the novel also deals with the early days of the war and the people’s involvement in the issues of the beginning of the war, and in these circumstances, it is common for the world to be negligent away from the war. Ahmad Mahmoud also laments the indifference of the people and the government away from the crisis, and he has written the story for this reason. The novel realistically portrays the ugliness and filth of war. War-torn people are harmed by both the enemy and fellow citizens who are traitors or profiteers thinking of looting national assets, making it even more difficult for defenseless people.
Conclusion:
In Zamin-e Sukhte, each character embodies a specific type of society, particularly one embroiled in war, which Mahmoud depicts with stark realism and grimness. Even among the anti-war elements presented, there are characters whose behaviors and actions align with these themes. Kal Shaban symbolizes the profiteers who, during the war, seek to exploit the situation through price gouging and food hoarding. Rezi Jib Bar and Ahmad Fari represent individuals who loot abandoned homes. The Narges family illustrates a household that, due to the disappearance of its patriarch, endures poverty and hunger, leading to the disintegration of its foundation. Mohammad Mechanic epitomizes patriotic citizens, while Baran symbolizes a warrior who is martyred, among others. In general, the society that Ahmad Mahmoud depicts serves as a microcosm of Iran’s society during that period. The role of native realism is to portray the realities of a specific geographical area and environment from which the writer originates or in which they write, as well as the context in which the events of the novel unfold. Consequently, the novel Zamin-e Sukhte, which addresses the harsh realities of war, is classified as a realistic and anti-war work. The narrative fundamentally rejects the notion of war, revealing its grim aspects through heartbreaking scenes that illustrate the plight of the dead and wounded, the destruction and adverse consequences of conflict, and the misfortunes and challenges it creates. Ultimately, the work condemns both the Taliban and war profiteers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fiction
  • School of Realism
  • Native Realism
  • War Novel
  • Ahmad Mahmood
  • Zamin-e Suxte
آبیار قمصری، مرضیه. (1400) «بررسی مؤلفه‌های رئالیسم ایرانی در رمان فارسی (با نظر به ده رمان شاخص واقع‌گرا)». استاد راهنما: رضا شجری، رسالة دکتری، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه کاشان.
احمدپور بیرانوند، زلیخا. (1395) بررسی سیمای جامعه در رمان جنگ با تکیه بر رمان‌های نخل‌های بی‌سر، زمین سوخته و ثریّا در اغما. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: امیرعبّاس عزیزی‌فر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
احمدی، نرگس. (1391) فضاسازی در رمان‌های احمد محمود: همسایه‌ها، داستان یک شهر، زمین سوخته، مدار صفر درجه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: بهروز ژاله، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زنجان.
ادیبی‌سده، مهدی. (1379) جامعه­شناسی جنگ و نیروهای نظامی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، (سمت).
اسکولز، رابرت. (1377) عناصر داستان. ترجمه فرزانه طاهری. چ 1. تهران: مرکز.
الیوت، تی. اس. (1375) برگزیدة آثار در قلمرو نقد ادبی. تألیف و ترجمه دکتر سیّدمحمّد دامادی. چ 1. تهران: علمی.
باطنی، محمّدرضا. (1380) فرهنگ معاصر انگلیسی ـ فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
پاینده، حسین. (1391) داستان کوتاه در ایران(داستان‌های رئالیستی و ناتورالیستی). ج ۱، تهران: نیلوفر.
پیری‌زمانه، مسلم؛ داریوش پیری‌زمانه؛ کاوه قدمی و حمیدرضا بازگلی. (1395) جاسوسی رایانه‌ای ابزاری در حوزه جنگ نرم (گونه‌شناسی، موانع حاکم بر تحقیقات و قوانین مترتب بر جاسوسی رایانه‌ای). فصلنامة مطالعات قدرت نرم، سال ششم، شماره پانزدهم، 136ـ 158.
حسنی، علی اکبر. (1369) انگیزه‌های پیدایش اسارت، حقوق اسیران جنگی (2). درس‌هایی از مکتب اسلام، سال 30، شماره7، 36ـ42.
حق‌جو، ناصر. (1372) بررسی اقتصادی خسارات جنگ (1367ـ1359). مجلّه رفاه اجتماعی، دوره سوم، شماره 20، 1ـ23.
حلوسی، پروانه. (1396) بررسی و تحلیل داستان کوتاه نویسندگان معاصر خوزستان با رویکرد مدرنیسم و اقلیم‌گرایی. رسالة دکتری، استاد راهنما: منوچهر تشکری و پروین گلی‌زاده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
دلفی، کبری. (1390) بررسی عناصر داستان در آثار احمد محمود با تأکید بر مدار صفر درجه و زمین سوخته. پایان­نامة کارشناسی ارشد، استاد راهنما: مختار ابراهیمی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
دوست محمّدی، هادی. (1358) انقلاب و ضدّ انقلاب. درس‌هایی از مکتب اسلام، سال نوزدهم، شماره4، 250ـ259.
راه درخشان، محمّد. (1385) ترس و شخصیت فردی ـ اجتماعی. سمرقند، سال چهارم، شماره 13و 14، صص 185ـ192.
رشیدی‌فرد، عطاء­الله. (1383) رمان جنگ: بر اساس ساختار رمان‌های زمین سوخته احمد محمود و زمستان 62 اسماعیل فصیح. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: محمّد غلام، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
زنجانی، حبیب الله. (1391). مهاجرت. چاپ دوّم، تهران: سمت.
سارتر، ژان پل. (1388) ادبیّات چیست. ترجمة ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی، تهران: نیلوفر.
سعیدی، مهدی. (1385) رویکردهای عمده ادبیّات داستانی جنگ (1384ـ1359). پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، پاییز و زمستان 1385، شماره 7، 21ـ 36.
شکری، غالی. (1366) ادب مقاومت. ترجمة محمّد حسین روحانی، تهران: نو.
طاهری‌نیا، باقر و سارا یدالله پنبه‌زاری. (1384) «میوه‌های پایداری در شعر ابن ابار قضاعی». در نامة پایداری، به کوشش احمد امیری خراسانی، کرمان: آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدّس.
عبّاسی، پروین. (1395) بررسی و تحلیل جلوه‌های رئالیسم در سه رمان دفاع مقدّس: زمین سوخته، شطرنج با ماشین قیامت، سفر به گرای 270 درجه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: مهدی خادمی‌کولایی، مرکز پیام نور ساری، دانشگاه پیام‌نور مازندران.
عیدی‌پور، شیدا. (1388) نقد و بررسی آثار داستانی احمد محمود. استاد راهنما سعیدالله قره‌بگلو، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
قناعت، نرگس. (1400)  نقد بوم‌گرایانة ادبیات دفاع مقدّس با تکیه بر سه رمان: زمین سوخته، سفر به گرای 270 درجه و شطرنج با ماشین قیامت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: راضیه حجتی‌زاده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.
گارو، رنه. (1348) مطالعه نظری و علمی در حقوق جزا. ترجمه: ضیاءالدّین نقابت. ج 3. تهران: ابن سینا.
گرانت، دیمیان. (1379) رئالیسم. ترجمه‌ حسن افشار. چاپ سوم. تهران: مرکز.
گلستان، لیلی. (1374) حکایت حال:گفتگو با احمد محمود. تهران: کتاب مهناز.
محمود، احمد. (1368) زمین سوخته. چاپ هشتم، تهران: معین.
محمودی، اعظم. (1395) بررسی مؤلفه‌های پایداری در رمان زمین سوخته اثر احمد محمود. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: بیژن ظهیری‌ناو، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقّق اردبیلی.
مرادمند، مرضیه. (1390) بررسی مسائل اجتماعی و فکری در سه رمان از آثار احمد محمود: همسایه‌ها، داستان یک شهر و زمین سوخته. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: اسماعیل صادقی و سید جمال الدین مرتضوی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد.
مرادی، مهری. (1388) رئالیسم بومی و باز آفرینی واقعیت در آثار احمد محمود. پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: محمّد ایرانی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان.
مقدم فرهی، نادیا. (1399) بررسی عنصر حقیقت‌مانندی در دو رمان زمین سوخته و نخل‌های بی‌سر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: فؤاد مولودی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره.
میرزایی، سارا. (1397) مؤلفه‌ها و زمینه‌های رمان ضدّ جنگ در آثار احمد محمود در دو رمان: زمین سوخته و مدار صفر درجه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: محمد ایرانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
نیّری، محمّد یوسف؛ خیراندیش، سیدمهدی. (1384) «شهید و شهادت در عرفان اسلامی». فصلنامة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره42، 19ـ32.
ولی‌پور یکانی، احسان. (1399) بررسی تطبیقی بن‌مایه‌های مشترک رئالیستی در دو رمان «موسم الهجره إلی الشمال» اثر طیب صالح و رمان «همسایه‌ها» اثر احمد محمود. استاد راهنما: عبد‌الاحد غیبی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
یغمایی، راضیه. (1392) صحنه‌پردازی و فضاسازی در رمان‌های جنگ (پل معلق، زمین سوخته، نخل‌های بی‌سر). پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان وادبیات فارسی، شهرکرد: دانشگاه شهرکرد.