تحلیل و مقایسه خودانگاره آرمانی در شخصیت زن رمان‌های برگزیده بر اساس آرای کارن هورنای هَرَس، از شیطان آموخت و سوزاند، دل فولاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

کارن هورنای معتقد بود تضاد بنیادی اثرات و عوارضی دارد و از جمله آن‌ها به یأس و ترس و تمایلات سادیستی اشاره کرد. او باور داشت شخص روان‌رنجور برای مصون ماندن از اثرات و عوارض تضاد بنیادی از روش‌هایی بهره می‌گیرد. از این رو، ما در این پژوهش به تحلیل این روش‌ها پرداخته و به شیوه‌ توصیفی ـ تحلیلی و با اتکا به آرای هورنای به این سؤال اساسی‌ پاسخ دادیم که‌ زنان رمان‌های برگزیده از چه سازوکاری برای مقابله با اثرات تضاد بنیادی استفاده می‌کنند؟ یافته‌های این پژوهش نشان داد تمام زنان برگزیده از مکانیزم خودانگاره‌ آرمانی برای مقابله با تضاد بنیادی بهره گرفته‌اند. نَوال با بهره‌گیری از این سازوکار، خود را مادر تمام مُردگان می‌نامد، ولگا می‌کوشد خود را بسیار دست‌ودلباز نشان دهد و افسانه تلاش می‌کند خود را نویسنده‌ای بسیار معروف معرفی کند. اما این سازوکار نیز به نوبه‌ خود بر وخامت وضعیت روانی آن‌ها می‌افزاید و هر چه بیش­تر آن‌ها را از خود واقعی‌شان دور می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis and Comparison of an Idealized Self-image in Female Characters from Selected Novels based on the Views of Karen Hornay Pruning Haras, She Learned from the devil and burned, Heart of Steel.

نویسندگان [English]

  • Rouholah Khadivpour 1
  • Sareh Zirak 2
  • Abdolhossein Farzad 3
  • Reza Ghorban Jahromi 4
1 Ph.D. Student of Persian language and literature, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Persian Language and Literature, South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor of Psychology, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Karen Hornay believed that basic conflict can disrupt an individual's existence and hinder the psychological unity of the self. Therefore, a neurotic person develops methods to defend against internal contradictions. The "idealized self-image" is one such method. In this research, we aim to provide an analytical and descriptive analysis of the subject based on Horney's views and address the fundamental question: Do all selected female characters from chosen novels use the idealized self-image mechanism to resist basic conflict? The research found that all selected female characters employ an idealized self-image as a mechanism to confront fundamental conflicts. Nawal uses this mechanism to identify herself as the mother of all the deceased, Volga portrays a generous character, and Afsaneh presents herself as a renowned author. However, this mechanism ultimately worsens their psychological condition and distances them further from their true selves.
Introduction:
Eagleton divides psychoanalytic literary criticism into four types: criticism directed at the author, the content, the formal structure, or the reader (Eagleton, 2020, p. 246). This essay focuses specifically on content criticism. In this type of criticism, attention is given to “the unconscious motivations of characters or the psychoanalytic significance of objects or events in the text” (ibid., p. 246). Although personality theorists do not agree on a single definition of personality, it can nevertheless be said that “personality is a pattern of relatively permanent traits and unique characteristics that give stability and individuality to a person’s behavior” (Feist & Feist, 2000, p. 5). Among the psychoanalysts who held differing views on the nature of personality and founded new schools of thought was Karen Horney. Unlike Freud, who attributed neurosis primarily to biological and anatomical factors, Horney argued that the root causes of neurotic problems are educational, cultural, and social influences (Horney, 2019, p. 11). Contemporary women writers such as Moniro Ravanipour, Farkhonde Aghaei, and Nasim Marashi have also focused on cultural and social issues. With their unique precision and subtlety, they have explored and documented the psychological experiences of modern women. Freud himself remarked on writers and their work: “The description of human mental life is certainly most suited to the field of work of fiction writers.” From ancient times to the present, have been heralds of knowledge and, above all, heralds of scientific psychology. (Freud, 2020, pp. 77-78) To date, no article has compared the main characters of the selected novels or examined the different ways these women employ neurotic tendencies and the mechanism of ideal self-image. All three novels depict the psychological state of women in the post-revolutionary era, at the heart of the social unrest of that time.
Research conducted on these three novels has analyzed them from different perspectives, such as identity, sociological criticism, and the theory of women's differentiation, which will be mentioned here
- Azimi and Sadeghi (1400): “A study of the main common components drawn from the characters of traditional and modern women in the works of Zoya Pirzad and Farkhonde Aghaei”
- Oskoui (2010): Analysis of the perspective of saving the earth by women in the novel Haras with an ecofeminist approach
- Shojatzadeh, Oskouei, and Moshfeghi (2010): “The Theory of Women’s Difference and Its Analysis in the Novel Hate by Nasim Marashi”
- Naseri, Fereshteh (2019). “Feminist Analysis of the Novel “Heart of Steel” by Moniro Ravanipour Based on Jung’s Psychoanalytic Critique of Individuality”
- Heydari, Parsaei, and Ziaei (2019): A Study of the Characterization of Women in the Novel Haras
- Bani Tarfi and Hatampour (2019). “Representation of Feminine Manifestations in Three Novels by Iranian Female Writers”
- Hayati, Zahra. Ameli Rezaei, Maryam and Masoudi, Mojgan (2018). “Analysis and Comparison of Gender Contrasts in Novels of the Sixties and Eighties: Novels Del-e Foolad, Bagh-e Bolour, Negeran Nabash, Café Piano.”
- Javar and Alizadeh (2017). “Identity in the Novel She Learned from Satan and Burned by Farkhondeh Aghaei (Based on Norman Fairclough’s Critical Discourse Analysis)”
- Golmorady, Sadaf (2014). "Sociological Critique of Women's Social and Cultural Capital in the Novel Del Folad by Moniro Ravanipour Based on Pierre Bourdieu's Theory of Types of Capital" - Fazeli and Taghinejad (2010): "The Narrative of Time in the Novel Learned from Satan and Burned"
Therefore, analyzing and examining the female character in these novels with a psychoanalytic approach and based on Karen Horney's views is a new step in advancing interdisciplinary research.
Methodology:
In this study, we analyze the mechanism of the ideal self-image in the characters of selected women from three novels—Haras, She Learned from the Devil and Burned, and Heart of Steel, based on the works of contemporary female writers and draws upon the theories of Karen Horney. The research design in this article is both descriptive and analytical. In this descriptive study, information is gathered through documentation (descriptive recording) and surveys based on Karen Horney's theory. To achieve the research objectives, selected works are analyzed, and the mechanism of the ideal self-concept is derived from Karen Horney's perspective. Subsequently, the materials are examined using the content analysis method. This research also attempts to answer the following questions based on Karen Horney's views:
1- What factors (biology or cultural and educational factors) have caused the neurosis of the chosen women?
2- What measures do the chosen women take to protect themselves from fundamental anxiety?
3- What effect has the mechanism of ideal self-image had on the self-confidence of the chosen characters?
Conclusion:
The results of this study indicate that fundamental hostility and anxiety in the personalities of Naval, Volga, and Afsaneh arise from the absence of one parent or the neurosis of a parent, which impairs her ability to express genuine affection and fulfill her supportive role. Therefore, each of these characters, in an effort to escape their fundamental anxiety, adopts different neurotic tendencies such as isolationism, love-seeking, and superiority-seeking. Nawal, who had a somewhat isolationist personality before marriage, becomes even more isolated after marriage, the onset of the war, and the death of her son Sharhan. Volga exhibits the neurotic tendency to seek favoritism as a way to minimize harm to others.
Even after being abused and violated by trusted individuals and friends, she does not take any practical action to express her dissatisfaction and anger, which indicates a tendency toward favoritism in her personality. Afsaneh, who was previously love-seeking before her husband began gambling, becomes more superiority-seeking after this incident. Therefore, all three personalities employ different mechanisms to protect themselves from fundamental anxiety, depending on social conditions and educational environments. However, due to the compulsion these individuals feel to rely on these tendencies and the contradictions inherent in using them, all three experience fundamental conflict.
The fundamental conflict has significant effects and complications. Fear is the most prominent complication faced by all three characters—the fear that others will uncover the instability of their personalities and reveal their inner secrets. To avoid this fundamental conflict, all three characters employ the defense mechanism of an idealized self-image. Using this method, Naval introduces herself as the mother of all the dead; Volga attempts to present herself as a generous person despite her limitations, and Afsaneh, although her book has been reprinted only once, positions herself as a prominent and important writer. Therefore, this idealized self-image further distances these characters from their true selves and hinders the development of genuine self-confidence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Karen Horney
  • Basic anxiety
  • Basic conflict
  • Idealized self-image
  • Haras
  • Learnt and burnt from the devil
  • Heart of steel
اسکویی، نرگس. (۱۳۹۹) «تحلیل دیدگاه «نجات زمین توسط زنان» در رمان هَرَس با رویکرد بوم‌فمینیستی». نشریه‌ زن در فرهنگ و هنر، زمستان ۱۳۹۹، شماره‌ ۴، ۵۸۶-۵۶۷. 10.22059/jwica.2021.320815.1560
ایگلتون، تری. (۱۳۹۹) پیش‌درآمدی بر نظریه‌ ادبی. ترجمه‌ عباس مخبر. نوبت چاپ: یازدهم. تهران: مرکز.
آقایی، فرخنده. (۱۳۹۸)  از شیطان آموخت و سوزاند. نوبت چاپ: چهارم. تهران: ققنوس.
بنی‌طرفی، نیلوفر؛ حاتم‌پور، شبنم. (۱۳۹۸) «بازنمایی جلوه‌های زنانه در سه رمان از نویسندگان زن ایرانی». نشریه‌ پژوهش‌نامه‌ ادبیات داستانی. سال هشتم، شماره‌ ۳، پاییز ۱۳۹۸. ۱- ۲۱. 10.22126/rp.2019.1259
جاور، سعیده؛ علیزاده، ناصر (۱۳۹۶). «هویت در رمان از شیطان آموخت و سوزاند اثر فرخنده آقایی بر پایه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف». نشریه ادبیات فارسی. شماره ۳۸. زمستان ۱۳۹۶. ۲۴۷- ۲۶۶. 10.22051/crit.2015.2355.
حیاتی، زهرا؛ عاملی رضایی، مریم؛ مسعودی، مژگان. (۱۳۹۷) «تحلیل و مقایسه‌ تقابل‌های جنسیتی در رمان‌های دهه‌های شصت و هشتاد مورد مطالعه: رمان­های دل‌ فولاد، باغ بلور، نگران نباش و کافه‌پیانو». فصلنامه‌ پژوهش‌های ادبی. سال ۱۵، شماره‌ ۶۲، زمستان ۱۳۹۷، ۷۶-۵۱. 10.22051/lrr.2019.23474.1694
حیدری، منیره؛ پارسایی، حسین؛ ضیایی، حسام. (۱۳۹۸) «بررسی شخصیت‌پردازی زنان در رمان هَرَس». نشریه‌ علمی زن و فرهنگ. سال ۱۰، تابستان ۱۳۹۸، شماره‌ ۴۰، ۶۷-۸۰.
روانی‌پور، منیرو. (۱۳۷۹) دل فولاد. نوبت چاپ: سوم. تهران: قصه.
شاملو، سعید. (۱۳۹۰)  مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت. نوبت چاپ: دهم. تهران: رشد.
شجاعت‌زاده، تهمینه؛ اسکویی، نرگس؛ مشفقی، آرش. (۱۳۹۹) «نظریه‌ افتراق زنان و تحلیل آن در رمان هَرَس نوشته‌ نسیم مرعشی». نشریه‌ نقد و نظر ادبی. ۱۳۹۹، سال پنجم، دوره‌ اول، شماره‌ پیاپی ۹، ۱۴۲-۱۲۳.  10.22059/jltr.2021.85357
شولتز، دوان پی؛ شولتز، سیدنی الن. (۱۴۰۰) نظریه‌های شخصیت. ترجمه‌ یحیی سیدمحمدی. نوبت چاپ: چهل و پنجم. تهران: ویرایش.
عظیمی، زهرا؛ اسماعیل، صادقی. (۱۴۰۰) «بررسی مؤلفه‌های اصلی مشترک ترسیم‌شده از شخصیت زنان سنتی و مدرن در آثار زویا پیرزاد و فرخنده آقایی». نشریه‌ متن‌پژوهی ادبی. شماره ۸۸. ۱۷۰-۱۹۱.  10.22059/jwica.2021.320815.1560
فاضلی، فیروز؛ تقی‌نژاد، فاطمه. (۱۳۸۹) «روایت زمان در رمانِ از شیطان آموخت و سوزاند». نشریه ادب پژوهی. شماره ۱۲. تابستان ۱۳۸۹. ۷- ۳۰. 10.22051/jlr.2010.370
فروید، زیگموند. (۱۳۹۹) کاربرد روان‌کاوی در نقد ادبی. ترجمه‌ حسین پاینده. نوبت چاپ: سوم. تهران: مروارید.
فیست، جس؛ فیست، گریگوری جی؛ آن رابرتس، تامی. (۱۴۰۰) نظریه‌های شخصیت. نوبت چاپ: بیست‌ودوم. تهران: روان.
گلمرادی، صدف (۱۳۹۴). «نقد جامعه‌شناختی سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی زنان در رمان دل فولاد اثر منیرو روانی‌پور براساس نظریه‌ انواع سرمایه‌ پیر بوردیو. فصلنامه‌ تخصصی نقد ادبی. سال ۸، شماره‌ ۲۹، بهار ۱۳۹۴، ۱۹۱-۱۶۷. 10.22051/crit.2015.2355
مرعشی، نسیم. (۱۳۹۹)  هَرَس. نوبت چاپ: بیست‌وششم. تهران: چشمه.
ناصری، فرشته. (۱۳۹۹) «تحلیل فمینیستی رمان دل فولاد منیرو روانی‌پور براساس نقد روانکاوانه‌ فردیّت یونگ». فصلنامه‌ علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا). تابستان ۱۳۹۹، دوره‌ ۱۲، شماره‌ ۴۴، صص ۲۶۷-۲۴۷.  10.22054/ltr.2020.32616.2336
هورنای، کارن. (۱۳۹۸) شخصیت عصبی زمانه‌ ما. ترجمه‌ محمدجعفر مصفا. نوبت چاپ: چهاردهم. تهران: بهجت.
هورنای، کارن. (۱۳۹۹الف) تضادهای درونی ما. ترجمه‌ محمدجعفر مصفا. نوبت چاپ: بیست‌وهشتم. تهران: بهجت.
هورنای، کارن. (۱۳۹۹ب) عصبیت و رشد آدمی. ترجمه‌ محمدجعفر مصفا. نوبت چاپ: بیست‌ونهم. تهران: بهجت.