تجزیه و تحلیل پی رنگ در داستان های جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، گروه زبان و ادبیّات فارسی، گرایش ادبیات عرفانی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

2 دانشیار، گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

چکیده

پی­رنگ به عنوان استخوان­بندی داستانِ یک روایت و اصلی­ترین ژرف‌ساخت آن، بر رابطه علّت و معلولی حوادث یک داستان استوار است که می‌تواند به ایجاد حسّ کنجکاوی و تأمل در مخاطب منجر شود. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با استفاده از رویکرد علمی در حوزۀ روایت­شناسی و با تأکید بر عنصر پی­رنگ، خوانشی بر  داستان­های ارائه شده به جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی، داشته باشد. این بررسی نشان می­دهد، پی­رنـگ ایـن داستان‌ها با وجود برخی از ضعف­‌ها، شباهت­های ساختاری زیادی با هم داشته و بیش­تر داستان‌های حائز مقام، دارای اجزاء ساختار پی‌رنگ، اعم از؛ شروع، ناپایداری، گسترش، تعلیق، نقطۀ اوج، گره­گشایی و پایان می‌باشند. از این‌رو، داوری صورت گرفته در خصوص این آثار از منظر عنصر حیاتی پی‌رنگ با توجه به یافته‌های این پژوهش، منصفانه و قابل قبول است. از طرفی اکثر این آثار، دارای پی‌رنگی خطی و محکم و در عین حال، ساده و بسته هستند و با حالت رضایت‌بخش به پایان می‌رسند. از آن­جا که شناخت قدرت و ضعف در پی‌رنگ داستان، می‌تواند در خلق معانی بدیع و زیبا در داستان مؤثّر باشد، امید است نتایج این پژوهش، کمک ­کند تا ضمن شناخت بهتر این داستان­ها، گامی در راستای رشد داستان‌نویسی در کشور برداشته شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Plot in the Stories of Razavi Children's and Adolescent Literature Festival

نویسندگان [English]

  • Mazaher Tofighi 1
  • Masoud Forozandeh 2
1 Ph.D. student of Persian language and literature (Mystical Literature), Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
2 , Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

Plot, as the backbone of a narrative and its most fundamental structure, is based on the cause-and-effect relationships of events within a story, which can evoke curiosity and reflection in the audience. The present study aims to provide an analysis of the stories submitted to the Razavi Children’s and Young Adult Literature Festival, employing a scientific approach within the field of narratology, with a particular emphasis on the element of plot. This analysis reveals that, despite some weaknesses, the plots of these stories share significant structural similarities. Most of the award-winning stories incorporate the essential components of plot structure, including exposition, rising action, climax, falling action, resolution, and conclusion. Therefore, evaluating these works through the lens of the essential element of plot, based on the findings of this research, seems both fair and justified. Conversely, most of these works exhibit a linear, strong, yet straightforward and closed plot, culminating in a satisfying conclusion. Recognizing the strengths and weaknesses of a story's plot can be instrumental in crafting innovative and meaningful narratives. It is hoped that the results of this research will enhance the understanding of these stories and contribute to the advancement of storytelling in the country.
Introduction:
The plot is one of the most dynamic and interconnected elements in any story. In fact, it is the most fundamental component of a narrative work, with other elements gaining necessary dynamism and vitality only when they are integrated into the story’s plot. One of the key characteristics of a plot is its ability to create unity within the structure of a narrative, resulting in beauty and appeal for the reader. Although the plot itself is a part of the narrative structure, it also encompasses internal principles that contribute to the coherence and orderliness of the narrative. Aristotle posits that a plot consists of three parts: beginning, middle, and end (Daad, 2003, p. 101). This structure ensures that the "why" and "how" of the story’s events appear logical to the reader, with the sequence of events built upon cause-and-effect relationships. Consequently, in the plot of any narrative, elements such as the beginning, complication, conflict, suspense, crisis, resolution, and conclusion are carefully crafted (Mir Sadeghi, 1988, p. 295). This study analyzes several award-winning stories from the Razavi Children and Adolescent Literature Festival, focusing on the use of plot elements and the criteria by which the works were judged.
The fundamental questions of this research are: To what extent have writers focused on the plot? Have the plots of the selected stories succeeded in fostering curiosity and reflection in the audience? Do the works deemed outstanding by the judges contain the essential elements of a plot?
Methodology:
In this study, we first examined the concept of plot, its various types, and the overall structure of plots. We then analyzed 24 works that received top honors at the aforementioned festival, as published by the festival's secretariat, focusing on the presence of structural elements within the plots. We compared the results obtained with the evaluations made during the festival. Therefore, the research method employed is both descriptive and analytical, utilizing library research and note-taking as the primary tools.
Results and Discussion:
The findings of this study indicate that plot, defined as “events based on cause-and-effect relationships,” is present in most of the works mentioned, although it is sometimes weak. In contrast, the scene-setting related to the shrine, pilgrimage, and the characters' emotions somewhat compensates for the plot's deficiencies. However, the two main characteristics emphasized by Forster—creating a sense of mystery and prompting reflection in readers—are evident in most of these stories. This not only satisfies the reader’s curiosity but also fosters engagement with the narrative and provides a relative answer to the question, “What happens next?”
Most of these works feature a linear plot, with the story narrated from the beginning. However, in some cases, we observe “time displacement” in the narrative, such as in the stories “Messiah of Mashhad” and “Not the Yunus (Jonah) We Knew,” which begin from the middle of the story or at the climax. Overall, in response to the research question, it can be said that although short stories typically exhibit a relative weakness in plot, based on the analysis conducted and considering the age and educational background of the writers, as well as the prioritization of content over form, these works possess the essential components of plot structure—such as the beginning, complication, crisis, and so forth. The functions of the plot, including evoking a sense of mystery and encouraging reflection in the audience, have resulted in a logical and causal structure in these works.
According to Table No. 8, an examination of 24 works from the collection that were deemed outstanding by the judges and published in the festival’s book reveals that all award-winning works meet the necessary conditions for top rankings in terms of plot. The judges’ evaluation of these works, at least from the perspective of the vital element of plot, aligns with the structural analysis conducted and reflects a logical judgment based on the principles of storytelling.
Conclusion:
The characteristics of the works submitted to this festival predominantly resemble those of short stories and flash fiction. In these pieces, the essential elements are presented in the briefest form, with conflict, scenes, and character development depicted with utmost conciseness. The narrative structure of the submitted works follows a specific pattern: the introduction of the setting, atmosphere, and characters occurs in the opening, although these introductions are succinct and typically limited to a single paragraph. After the introduction, the story swiftly encounters a crisis. Generally, the crisis in these works is singular and rarely sequential. Following the main conflict, the narrative progresses toward a climax, where the resolution of the conflict is determined. Subsequently, as tension diminishes, the story returns to its initial state. Ultimately, in most of these stories, the plot's knot is unraveled, leading to a conclusion, although some works feature open endings.
In some narratives, the crisis and climax are intertwined, with the climax occurring simultaneously with the resolution at the story's conclusion. At times, the distinction between the crisis and the climax, or even between the climax and the resolution, can be ambiguous.
Most of these stories conclude with a happy ending, restoring a sense of balance. Consequently, the endings are frequently accompanied by descriptions of emotions and the satisfaction derived from a pilgrimage. This emphasis on the message over form is particularly evident in stories with religious themes.
The conflict in these works, which generates interest through the tension between positive and negative forces, is primarily emotional and psychological. This aligns with the themes of the works and the nature of the plot complications, which tend to be more individualistic.
Relatively speaking, all of these works share the characteristic of possessing a “central message” or a “single action.” The brevity in character descriptions and other narrative elements, as noted in these works, ensures that, as Edgar Allan Poe states, “all words and elements of the story serve to evoke that single effect.” Furthermore, the concise nature of these works allows little room for the inclusion of multiple messages. Consequently, the vast majority of these works feature a linear and straightforward plot structure, which can be analyzed using models such as the “Bremond model.”
The present study (see Table 7) indicates that 70% of the examined works feature a linear plot, with the narrative clearly defined from the beginning. In these works, each action unit is a causal consequence of events that occurred earlier. Following this pattern, the next most common plot type, which accounts for 19%, consists of loose and coincidence-driven plots, predominantly found in children's literature. Finally, complex and mosaic-like plots constitute 11% of the examined works, which are typically found in literature by teenage and adult writers. In contrast, approximately 87% of the works analyzed feature a simple plot. In this type of narrative structure, the narrator initially recounts a cause and subsequently presents its effect. In 13% of the analyzed works, the narrator disrupts the chronological order of events, resulting in a relatively complex plot. Conversely, 62.5% of these works feature a closed plot, characterized by a definitive and inevitable resolution and conclusion. In contrast, 37.5% of the works feature an open plot, where a clear resolution is often lacking or less apparent. Consequently, these narratives frequently do not offer explicit answers to the issues presented, leaving the reader to seek their own solutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Structure
  • Plot
  • Short story
  • Flash Fiction
  • Razavi Festival of children and Youth literature
آزاد، سپیده. (1385) کلاغ،  برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک  و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 81-83.
احمدی کردآسیابی، مژگان. (1386) دعای درختان، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 181-185.
اخوان ارمکی، عباس­علی. (1386) کبوتر بقیع، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 211-223.
ارزانی، علیرضا. (1386) درنگ، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 187-189.
ارسطو. (1386)  بوطیقا، ترجمۀ هلن اولیایی نیا، اصفهان: فردا.
اصغریان، فاطمه.(1389) کبوتر حرم، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 211-214.
اصغریان، فاطمه.(1390) سلام آقا! منم رضا، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 129-144.
امین­بی­طرف، نگار.( 1386) کبوتر حرم، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 113-123.
امینی، وجیهه.(1387) نذری، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 241-255.
انوشه، حسن.(1375). فرهنگ­نامۀ ادبی فارسی (دانش­نامۀ ادب فارسی؛ اصطلاحات، موضوعات و مضامین ادب فارسی)، جلد اول،تهران: مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی دانش­نامه، چاپ اوّل.
برهانی، پروین.(1385) نه آن یونسی که ما می­شناختیم، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 91-99.
پاینده، حسین. (1385)  ژانر ادبی داستانک و توانمندی­های آن برای نقد، فصل­نامه پژوهش ادبی. شماره 12و 13. 37-48.
جعفری، اسدالله. (1391)  پی‌رنگ و بررسی آن در داستان سیاوش، متن‌شناسی ادب فارسی،(2)،93-108.
 جنّت­مکان، فریبا.(1387) آن شب که معجزه شد، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 169-193.
حداد، حسین. (1391) زیر و بم داستان، تهران: عصر داستان.
حق­نظری، سارا.(1386) مسیح مشهد، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 129-132.
حکیمی، ساره.(1386)  بیم و امید، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 133-139.
حنیف، محمد. (1399) عناصر داستانی و نمایشی در میراث ادبیات فارسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
داد، سیما. (1371) فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
دلادر، وجیهه.(1386) نامه­ای به آسمان، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 205-210.
ریمون- کنان، شلومیت.(1387) روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمه ابوالفضل حری، تهران: نیلوفر.
سلمانی، فاطمه.(1390) نامه­ای به امام رضا، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 101-109.
سمیعی گیلانی، احمد.(بی تا) خدمات ادبیات داستانی به زبان فارسی، نامه فرهنگستان، شماره 26.
شمسی­پور، راضیّه.(1385) قالی­چۀ بهارخاتون، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 87-90.
صفدری، فرزانه.(1385) قُلک گِلی، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 101-112.
طهماسبی، راضیّه. (1387) زیارت، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 139-145.
طهماسبی، ژیلا. (1385) طوقی، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 131-135.
عظیمی، معصومه.(1388) زیارت، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 123-126.
عباسی، علی.(1390) تجزیه و تحلیل پی­رنگ در داستانک­های نخودی اثر محمدهادی محمدی»، علمی- پژوهشی مطالعات ادبیّات کودک دانشگاه شیراز، (1)، 168-188.
فروزنده، مسعود.(1388)  نقد و تحلیل عناصر در داستان در گزیده­ای از داستان‌های کودکان»،  ادب‌پژوهی، (9)، 171-154.
گلی، ملیکا.(1386) دوچرخه، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 123-124.
گودرزی، ریحانه.( 1385) قاسم، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 83-86.
گودرزی، ریحانه.( 1386) گنبد طلا، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 147-152.
مستور، مصطفی. (1383) آسیب­شناسی داستان امروز با نگاهی به جوایز ادبی، کتاب ماه ادبیّات و فلسفه،(83). 4-15.
مکاریک، ایرناریما.(1384) دانش­نامۀ نظریّه­های ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمّد نبوی، تهران:آگه.
ملک­پور شهرکی، ماندانا.(1385) عطر زیارت، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 113-119.
ملک­پور شهرکی، ماندانا.(1385) سبز، قرمز، آبی و سفید، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 121-129.
منفردان، الهام(1394) تحلیل ساختار و محتوای داستان­ها کودک و نوجوان در سال­های 1300تا 1357، پایان­نامه دکترای زبان و ادبیات فارسی، استاد راهنما: باقرصدری­نیا، تبریز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز.
مهدی پورعمرانی، روح الله.(1379) مسافری غریب و حیران (نقد و بررسی گزیده داستان‌های بهرام صادقی)،تهران، روزگار.
مهدی پورعمرانی، روح الله. (1366) ادبیات داستانی، تهران: شفا، چاپ اوّل.
  مهدی پورعمرانی، روح الله. (1380) عناصر داستان، تهران: سخن، چاپ چهارم.
  میرصادقی، جمال و میرصادقی، میمنت. (1377) واژه­نامۀ­ هنر داستان نویسی، تهران: کتاب مهناز، چاپ اوّل.
نظری دهکردی، مهرداد.(1385) زمستان، برگزیدۀ آثار جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. شهرکرد: دبیرخانۀ جشنوارۀ ادبیّات کودک و نوجوان رضوی. 177-180.
و.ردینگر، روبی.(1369) تاریخچه­ ای کوتاه از داستان کوتاه،کیهان فرهنگی، سال ششم، شماره12.
یونسی، ابراهیم. (1365) هنر داستان نویسی، تهران: سهروردی.