غلبه مؤلفه‌های هویت ایرانی - اسلامی در واقع‌گرایی ایرانی (با تکیه بر رمان سووشون)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبان‌‌‌های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

2 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

با وجود این­که مکتب رئالیسم ابتدا در اروپا پدیدار شد، اما رفته رفته وارد ادبیات سایر ملل گردید و نویسندگان و هنرمندان بسیاری را در جهت خلق آثار واقع‌گرایانه در کشورهای مختلف با خود همراه ساخت. این مکتب مقارن شکست نهضت مشروطه در ایران نیز شکل گرفت و نویسندگان کوشیدند ضمن در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و  فرهنگی جامعة خویش دست به خلق آثار واقع‌گرایانه‌ای بزنند که بیانگر وقایع جاری در زندگی مردم باشد؛ که همین امر ناخودآگاه  موجب بومی‌سازی مکتب رئالیسم گردید. در این پژوهش هدف محققان آن است که غلبة هویت ایرانی - اسلامی را به عنوان یکی از مؤلفه‌های رئالیسم ایرانی تبیین نموده و اثبات نمایند. پژوهشگران در این جستار که به روش تلفیقی(توصیفی، تحلیلی) انجام شده است، ابتدا رئالیسم ایرانی و روند تکوین آن را به اجمال توضیح داده و هویت اجتماعی ایرانی را معرفی کرده‌اند. سپس رمان سووشون-که یکی از شاخص‌ترین آثار واقع‌گرایانة فارسی می‌باشد-  را از نظر میزان تأثیرپذیری از  هویت ایرانی- اسلامی به ویژه فرهنگ شهادت مورد ارزیابی قرار داده‌اند. در نتیجه پژوهشگران با تجزیه و تحلیل قهرمان داستان سووشون بر اساس معیارهای مندرج در فرهنگ شهادت، بازتاب هویت ایرانی- اسلامی در این رمان را با استناد به نمونه‌های استشهادی این اثر اثبات نموده‌اند. علاوه بر این دستاورد، الگوبرداری نویسندة واقع‌گرای ایرانی از شاخصه‌های فرهنگ شهادت به عنوان جزئی از هویت فرهنگی ایران، در راستای ایجاد تحرک اجتماعی و تقویت روحیة مبارزه در میان طبقات جامعه را نیز مورد تحلیل و توصیف قرار داده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predominance of Iranian-Islamic Identity Components in Iranian Realism (Based on the Novel by Suvashoon)

نویسندگان [English]

  • Marzieh Abyar Qamsari 1
  • Reza Shajari 2
1 Ph.D. in Persian Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, University of Kashan, Kashan, Iran.
2 Associate Professor of Persian literature, Faculty of literature and Foreign Languages, University of Kashan, Kashan, Iran.
چکیده [English]

Although the school of realism first emerged in Europe, it gradually spread to the literature of other nations, inspiring many writers and artists to create realistic works in various countries. This school emerged alongside the failure of the constitutional movement in Iran. Writers sought to create realistic works that reflected contemporary events in people's lives while taking into account the social and cultural conditions of their society. This approach inadvertently led to the localization of the school of realism. The aim of this research is to explain and demonstrate the predominance of Iranian-Islamic identity as a key component of Iranian realism. In this research, conducted using a combined descriptive and analytical approach, the researchers first provided a brief overview of Iranian realism and its development process, followed by an introduction to Iranian social identity. Then, Souvashoon's novel - which is one of the most prominent works of Persian realism—was evaluated in terms of the influence of Iranian-Islamic identity, particularly the culture of martyrdom. As a result, researchers have demonstrated the reflection of Iranian-Islamic identity in this novel by analyzing the protagonist, Souvashoon, through the lens of martyrdom culture, citing examples of martyrdom within the work. Beyond this achievement, they have also examined and described the influence of the Iranian realist writer as a role model, highlighting the characteristics of martyrdom culture as an integral part of Iran's cultural identity. This analysis aims to promote social mobility and strengthen the spirit of struggle among social classes. Finally, they suggest that researchers interested in this field should study and analyze another significant work of Iranian realism, with attention to the reflection of Iranian identity in that work.
Introduction:
After emerging on the Iranian literary scene, the school of realism developed characteristics aligned with Iranian culture, shaped by the country's cultural, political, social, and religious contexts. As a result, it became a distinct literary movement largely independent of European realism. Therefore, the localization of the school of realism and the alignment of its various aspects with Iranian culture led to the emergence of an independent school within Persian literature, which we can call "Iranian realism." One of the most important principles of Iranian realism is the realist writer's focus on Iranian-Islamic identity. In the following article, the researchers, drawing on the novel Suvashoon as one of the key works of realism, seek to answer which components of Iranian-Islamic identity are reflected in this work and how Daneshvar was able to create a lasting piece influenced by Iranian-Islamic culture.
Methodology:
In this research, by referring to the library and indexed sources, the data required for this research was recorded and, after classification, was examined and evaluated using a combined method (descriptive, analytical).
Results and Discussion:
This novel tells the story of Zari and Yousef, the main characters, living together. It explores Zari's struggles and the emotional challenges she faces as a woman trying to keep political issues from infiltrating their home.
The significance of the novel Suvashoon lies primarily in its depiction of the situation in Iran, particularly in the Fars province, during World War II and the presence of Allied forces in the country. This essay examines the representation of the Iranian character in the novel, the author's ideological perspective, and, ultimately, the emergence of the Iranian-Islamic identity within the work.
In the first part, the author imparts a mythical quality to the representation of the Iranian character by drawing on the mythological heritage and the legend of Siavash. Simultaneously, by incorporating the spiritual legacy of the monument of Seyyed al-Shohada, the narrative blends mythological and religious concepts. This clearly demonstrates that martyrdom has consistently been embraced as an ideology by patriotic and religious Iranian fighters to preserve Iran’s independent identity and to immortalize the ideals of heroes after their death.
In the second part, which represents the ideological approach in this novel, the researchers explain how a committed writer like Daneshvar was able to create a contemporary model for the struggle against colonialism and oppression by drawing on Iranian civilization, Islamic culture, and mythological heritage.
In the third section, which explores the emergence of Iranian-Islamic identity in the novel, researchers explain how Daneshvar incorporates the Souvashoon ritual—a set of intertwined concepts from Iranian mythology and Islamic tradition—into the narrative of a poor man. This prepares the audience to hear a story in which the epic hero sacrifices himself for his human and national ideals.
In fact, Daneshvar, with unparalleled mastery, connects Iran's mythical and historical past to the social conditions of her time, ultimately concluding her discourse with the concept of martyrdom culture, which combines Shiism and Iranian thought.
Conclusion:
The features that Iranian realist writers have reflected in their works with high frequency can be extracted and explained as components of Iranian realism. One of these components is national identity. Iranian national identity has various dimensions, and this research specifically examines Iranian-Islamic identity and its nature in the novel Suvashoon. The results obtained in the end are summarized as follows:
1) How to integrate mythological and spiritual heritage in this work.
2) The process of formation and evolution of the culture of martyrdom as one of the dimensions of Iranian identity.
3) Revival of the culture of martyrdom and its recognition by the members of society with the attention and focus of committed Iranian writers.
4) Introduction of the novel Souvon as one of the most prominent Iranian realist works and proof of the reflection of the identity component Iranian-Islamic in it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian
  • Realism
  • Islamic
  • Identity
  • Martyrdom
  • Culture
  • Persian novel
  • Souvashoon
آبیارقمصری، مرضیه. (1400) بررسی مؤلفه‌های رئالیسم ایرانی در رمان فارسی (با نظر به ده رمان شاخص واقع‌گرا)، رساله دکتری، استاد راهنما: شجری، کاشان: دانشگاه کاشان.
 اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1384) زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، تهران: انجمن آثار ملی.
آقاگل زاده، فردوس. (1385)  تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: علمی و فرهنگی.
الیاده، میرچا. (1375)  اسطورة بازگشت جاودانه، ترجمة بهمن سرکاراتی، تهران: طهوری.
باختین، میخاییل. (1387) تخیل مکالمه­ای،جسـتارهایی دربـارة رمـان، ترجمـة رؤیـا پـورآذر، تهران: نی.
بنایی، محسن. (1381) «جای پای اساطیر در کیستی ایرانیان»، با همکاری بنیاد شریعتی، خودکاوی ملی در عصر جهانی شدن(مجموعه مقالات)، تهران: قصیده­سرا.
بهار، مهرداد. (1385) جستاری در فرهنگ ایران، تهران: اسطوره.
جعفری لنگرودی، ملیحه. (1391) «تفاوت رئالیسم اروپایی با واقع ­گرایی ایرانی»، فصلنامة تخصصی زبان و ادبیات فارسی، دوره4، ش14، 325 -354
جنکینز، ریچارد. (1381) هویت اجتماعی، ترجمه تورج یار احمدی، تهران: شیرازه.
حاجیانی، ابراهیم. (1388) جامعه شناسی هویت ایرانی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک، گروه پژوهش فرهنگی و اجتماعی.
حصوری، علی. (1384) سیاوشان، تهران: چشمه.
حقوقی، محمد. (1378) مروری بر تاریخ ادب و ادبیات امروز ایران، تهران: قطره.
دانشور، سیمین. (1395) سووشون، تهران: خوارزمی.
دانشور، سیمین. (1375) شناخت و تحسین هنر، تهران: خوارزمی.
دسپ، سیدعلی. (1394) «امام حسین و شهادت، عنصر هویت بخش در رمان سووشون سیمین دانشور»، مجموعه مقالات همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت، زنجان.
دستغیب، عبدالعلی. (1383)  کالبدشکافی رمان فارسی، تهران: سوره مهر.
دیلم صالحی، بهروز. (1385) «اسطوره و حماسه، دو بنیاد هویت ایرانی»، مطالعات ملی، س 7، ش 27، 3-24.
رافائل، ماکس (1357)  نگاهی به تاریخ ادبیات جهان(تاریخ رئالیسم)، ترجمة محمدتقی فرامرزی، بی‌جا: شباهنگ.
رضایتی کیشه خاله، محرم؛ برکت، بهزاد؛ جلاله‌وند، مجید. (1393) «اسطورة مرگ و باززایی در سووشون و کلیدر»، ادب پژوهی، س8، ش27، 9-40.
سپانلو، محمدعلی. (1366)  نویسندگان پیشرو ایران،  تهران: نگاه.
سفیری، خدیجه؛ غفوری، معصومه. (1388) «بررسی هویت دینی و ملی جوانان شهر تهران با تأکید بر تأثیر خانواده»، پژوهش جوانان، فرهنگ و خانواده، ش 2، 1-27.
شایان‌سرشت، اکبر؛ مهراد، حامد. (1396) «نظریه اسطوره گشتار و شیوه های ظهور آن در رمان فارسی»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، دوره 22، شماره2، 425-444.
عبداللهیان، حمید. (1378)  کارنامه نثر معاصر: داستان-نمایش‌نامه-نثرعلمی-ترجمه، تهران: پایا.
علیجانی، محمد؛ قبادی، حسینعلی؛ بزرگ بیگدلی، سعید. (1393) «تحلیل اسطوره­ای رمان سووشون با نگاه به تأثیر کودتای 28مرداد1332 در بازتاب اسطوره‌ها»، ادبیات عرفانـی و اسطوره­شناختی، س 10، ش34، 193-218.
فتاحی دولت آبادی، نیلوفر. (1390) سیاوش در اسطوره و ادبیات، کارشناسی ارشد، استاد راهنما: راستگوفر، کاشان: دانشگاه کاشان.
فرای، نورتروپ. (1377) تحلیل نقد (کالبدشکافی نقد)، ترجمه صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386) شاهنامه، ج 8 ، تصحیح جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز.
قائمی، فرزاد. (1393) «نقد و تحلیل ساختار آیینی اسطوره سیاوش (مقایسه سیاوش- سیاوشان با تراژدی- دیونیسیا برمبنای نظریه اسطوره و آیین)»، فصلنامه تخصصی نقد ادبی، دوره7، ش25، ص 153-184.
قبادی، حسینعلی. (1383) «تحلیل درونمایه‌های «سووشون» از نظر مکتب‌هـای ادبـی و گفتمـان‌های اجتماعی»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش3، 41-54.
قبادی، حسینعلی؛ آقاگل‌زاده، فردوس؛ دسپ، سیدعلی. (1388) «تحلیل گفتمان غالب در رمان سووشون سیمین دانشور»،  نقد ادبی، دورة2، شماره 6، 149-183.
کاستلز،مانوئل؛ اینس، مارتین. (1384) گفتگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمة حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، تهران: نی.
کوپ، لارنس. (1390)  اسطوره، ترجمة محمد دهقانی، تهران: علمی و فرهنگی.
گلشیری، هوشنگ. (1376) جدال نقش با نقاش در آثار سیمین دانشور، تهران: نیلوفر.
مسکوب، شاهرخ. (1386) سوگ سیاوش. تهران: خوارزمی.
میرعابدینی، حسن. (1369) صد سال داستان ­نویسی در ایران، ج دوم، تهران: نیلوفر.
میور، ادوین. (1388) ساخت رمان، ترجمه فریدون بدره­ای، تهران: علمی و فرهنگی.
نرشخی، محمدبن جعفر. (1351) تاریخ بخارا، ترجمه احمدبن محمد قباوی، تصحیح محمدتقی مدرس رضوی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
نصری، قدیر. (1387) مبانی هویت ایرانی، تهران: تمدن ایرانی.
ورمازرن، مارتین. (1372) آیین میترا، ترجمه بزرگ نادرزاده، تهران: چشمه.
هنری هوک، ساموئل. (1381)  اساطیر خاورمیانه، ترجمه علی اصغر بهرامـی و فـرنگیس مزداپـور، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.