تحلیل شگردهای تبین خواننده درون متن: بررسی تطبیقی دو داستان فانتزی از هوشنگ مرادی کرمانی و محمدرضا شمس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

3 دکتری تخصصی زبان و ادبیات انگلیسی استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی نقش خواننده نهفته و مؤلفه‌های آن در درک مفاهیم فانتزی در دو داستان کوتاه «دهل و لگن» اثر هوشنگ مرادی کرمانی و «دختر گل خندان» اثر محمدرضا شمس می‌پردازد. این تحقیق با استفاده از نظریه چمبرز و رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی پرسش‌های زیر می‌پردازد: آیا کودک خواننده مستتر در آثار وجود دارد؟ در صورت وجود، آیا این خواننده به درک و استنباط کودک از اثر فانتزی کمک می‌کند؟ همچنین، با توجه به چهار مؤلفه چمبرز شامل سبک، زاویه دید، طرفداری و شکاف‌های گویا، چگونه می‌توان شگردهای نویسنده را در تبیین خواننده مستتر شناسایی کرد؟ این بررسی به کشف تعاملات خواننده و متن و نحوه تأثیرگذاری آن بر فهم کودکان از مفاهیم فانتزی می‌پردازد.؟ یافته‌ها نشان می‌دهد این دو داستان از نظر خواننده ضمنی، نوع فانتزی و سبک روایت تفاوت‌های عمده‌ای دارند. «دهل و لگن» دارای خواننده ضمنی کودک، فانتزی فراتری، روایت ساده، شخصیت‌های آشنا، کشمکش‌های بیرونی و پیامهای قابل درک برای کودک است که عنصر طرف‌داری را در آن پررنگ می‌کند؛ در حالی‌که «دختر گل خندان» فاقد خواننده کودک مستتر است و فانتزی فروتری را با پیرنگ و روایت و شخصیت‌های پیچیده‌تر ارائه می‌دهد و عنصر طرف‌داری و شکافهای گویا در آن کم رنگ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring Implied Child Reader Techniques: A Comparative Analysis of Fantasy Narratives by Houshang Moradi Kermani and Mohammad Reza Shams"

نویسندگان [English]

  • banu shayesteh bayat 1
  • Badrieh Ghavami 2
  • Seyed Reza Ebrahimi 3
1 , Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj ,Iran
3 PhD Assistant Professor, Department of English Language, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Iran.
چکیده [English]

The use of fantasy in children's literature is essential for engaging a child's imagination and fostering critical thinking skills. It allows young readers to deepen their understanding of the real world while exploring imaginative elements like magic and talking animals. Considering the complexity of certain fantasy concepts, authors aim to present these ideas in a way that is accessible, effectively guiding the implicit child reader hidden within the narrative. This study examines the components of the implied reader and their role in understanding fantasy concepts within two short stories: Dohol and Lagan (The Drum and the Basin) by Houshang Moradi Kermani and The Laughing Flower Girl (Dokhtar-e Gol-e Khandan) by Mohammad Reza Shams. The research seeks to identify the presence of an implied child reader and how this reader facilitates the interpretation of fantasy elements. The findings indicate significant differences between the two stories. Dohol va Lagan incorporates an implied child reader, features high levels of fantasy, utilizes a straightforward narrative, presents relatable characters, and includes external conflicts and messages that are easily understood by children, thus highlighting the element of advocacy. In contrast, Dokhtar-e Gol-e Khandan does not contain an implied child reader, presents lower levels of fantasy, employs a more complex narrative and characterization, and demonstrates a weaker use of advocacy and narrative gaps.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Implied Child Reader
  • Fantasy
  • Style
  • Advocacy
  • Point of View