آمیختگی مرزها مؤلفة پست‌مدرن در داستان «دستور فارسی مرگ»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

چکیده

منظور از آمیختگی مرزها مجموع مؤلفه‌های پست‌مدرن نظیر بینامتنیت، اتصال کوتاه، عدم انسجام یا گسست روایی است که همگی مبتنی بر ایجاد آشفتگی در میان نظم است. «دستور فارسی مرگ» داستان کوتاه پست‌مدرنی از شهریار مندنی‌پور است که با روش توصیفی-تحلیلی بررسی می‌شود. روایت اصلی، وقایع انجمنی ادبی به نام کهکشان فروغ و روابط اعضای آن است. سؤال اصلی پژوهش این است که آمیختگی مرزها، چگونه واقع شده و چه دلالت‌های ضمنی در روایت دارد؟ نتایج نشان می‌دهد از منظر بینامتنیت با درآمیختن تاریخ و داستان خرده‌روایت‌های مربوط به دوره‌های تاریخی ایران و روابط اصحاب قدرت با مردم بازخوانی می‌شود. این امر به گسترش معنای روایت، نقد و داستان‌وارگی تاریخ می‌انجامد. آمیختگی خیال و واقعیت از طریق فراداستان با کنشگری زمان‌های مختلف فعل‌های دستوری فارسی نمود می‌یابد و مرزهای هستی‌شناختی را درهم می‌آمیزد. ژانرآمیزی نیز عدم‌مرکزیت را تثبیت می‌کند. انقطاع روایی حاصل ذهنیت‌گرایی و اتصال کوتاه است که متن را با ابهام مواجه می‌کند. در ضمنِ پیشرفت روایت، متن‌ها، فضا و گفتمان‌های مختلف به نمایش درمی‌آید. محفل ادبی به نماد تاریخ و فرهنگ ایران بدل می‌شود. فراروایت تقدس ادبیات کلاسیک و قراردادهای مرسوم آن، بی‌اعتبار می‌گردد. حتی نام داستان از درآمیختن دلالت‌های متفاوت واژگان معنا می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Blurring the boundaries؛ a postmodern component in "Persian Order of Death"

نویسنده [English]

  • Leila Nowruzpur
Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran
چکیده [English]

Blurring the boundaries refers to the set of postmodern components such as intertextuality, short-circuiting, incoherence, or disrupted narrative, all of which are based on creating chaos in order."Persian Order of Death" is a postmodern short story by Shahriar Mandanipour, which is analyzed in this article with a descriptive-analytical method. The main narrative of this story is the events of a literary association and the relationships of its members. The main question is how the blurring of the boundaries happens and what are its implications? The results show that from an intertextual perspective, by combining history and fiction, micro-narratives related to Iran's historical periods and the relationships between those in power and the people are reinterpreted. This leads to the expansion of the connotation of narration, criticism, and fictionability of history. Intertextuality challenges the self-sufficiency and independence of texts and makes understanding the meaning of texts interdependent. With the fusion of fantasy and reality through metafiction, which is manifested by the activeness of different tenses of Persian grammatical verbs, the ontological boundaries are mixed. Genre-mixing also reinforces the decentralization. Narrative discontinuity is the result of subjectivism and short-circuiting, which makes the text ambiguous. Along with the progress of the narrative, different texts, space and discourses are displayed. The literary association becomes a symbol of Iran's history and culture, and the sanctity of classical literature and its conventional conventions are discredited. Even the name of the story gets its meaning from mixing different denotations of words.

کلیدواژه‌ها [English]

  • short story
  • Persian order of death
  • Shahriar Mandanipour
  • postmodernist
  • intertextuality