تحلیل رمان چه کسی باور می‌کند، رستم به‌مثابۀ یک اثر ادبی رمانتیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه پژوهش‌های ادبی، پژوهشکدۀ زبان و ادبیات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه پژوهش‌های ادبی، پژوهشکدۀ زبان و ادبیات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

چکیده

کتاب چه کسی باور می­کند، رستم، دومین اثر داستانی بلند روح­انگیز شریفیان پس از کلاف ابریشم است. این رمان روایت عشقی است نامتعارف از زبان یک زن مهاجر ایرانی به نام پرتو صناعت جمشیدی . او که در داستان شورا و شیرین و شوریده نامیده می­شود، پس از ازدواج با مردی به نام جهان از ایران می­رود، اما نوستالژی ایران با اوست. دیدگاه نوستالژیکِ شخصیتِ اصلی داستان که به نوعی بازنمود نوستالژی نویسنده است، موجب شده که روایت داستان جهتی رمانتیک به خود بگیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر به عنوان یک پژوهش­ توصیفی-تحلیلی با تمرکز بر روش مطالعۀ کتابخانه­ای، بر آن است تا با خوانش انتقادیِ این رمان، به­مثابۀیک اثر ادبی رمانتیک، به این نتیجه برسد که استلزام­های خلق یک اثر ادبی رمانتیک تا چه حد رعایت در آفرینش این اثر شده است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که جریان جدید رمانتیسم در ادبیات فارسی معاصر برخلاف موج­های رمانتیک پیشین- که در شعر و غالباً آثار ادبی نویسندگان مرد نمود داشته است- در مقطع زمانیِ خلق این داستان، در نثر داستانی، همپای شعر(و حتی مقدّم بر آن) شکل گرفته و نقش نویسندگان زن نیز نسبت به گذشته در آن برجسته ­تر بوده است. بر اساس تحلیل داده ­های این پژوهش می­توان گفت که غالب استلزام­های خلق یک اثر ادبی رمانتیک در نوشتن داستان چه کسی باور می­کند، رستم رعایت شده و لذا این اثر را می ­توان یک اثر ادبی رمانیک درخور توجه مربوط به جریان متأخر رمانیسم در دو دهۀ هفتاد و هشتاد شمسی در ایران دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Who Will Believe, Rostam as a Romantic Work

نویسندگان [English]

  • Yousef Mohammadnezhad Alizamini 1
  • Arash Jafaree 2
1 Associate Professor of Literary Research Department, Language and Literature Research Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
2 Ph.D student of Literary Research Department, Language and Literature Research Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Who Will Believe, Rostam is Roohangiz Sharifian’s second novel following Silk Coil. This story explores unconventional love, narrated by an Iranian immigrant woman named Partov Sanaat Jamshidi. The protagonist, who is called Shoura, Shirin, and Shourideh, leaves Iran after marrying Jahan but never forgets the memories of her homeland. The nostalgic lens through which the main character views her past reflects the author’s perspective, imbuing the novel with a romantic tone. This study, employing a descriptive-analytical approach and utilizing a library-based research method, aims to identify romantic elements within the novel. In the new romantic movement in Persian literature—distinct from earlier periods—female writers play a significant role. Finally, this essay demonstrates that most characteristics of Romanticism are present in Who Will Believe, Rostam. Consequently, the novel can be classified as a Romantic work within the context of modern Persian literature.
Introduction:
The Romantic movement was organized in Europe toward the end of the 18th century, but it was introduced to Iran during the Constitutional Revolution. Notably, similarities exist between classical Persian literature and Romanticism, including an emphasis on imagination, emotions, and individualism. In the contemporary period, Persian writers have produced numerous romantic works, particularly in the form of poetry. Masoud Jafari, in "Evolution of Romanticism in Iran", identified three periods of Persian romanticism: 1880–1920, 1920–1945, and 1950–1970. However, a new romantic movement emerged in the 1990s and 2000s. After the end of the Iran-Iraq War, many changes emerged in Iranian lifestyles. Women assumed new roles in society, urbanization expanded, new waves of immigration began, and social conditions evolved. These developments contributed to the rise of a new romantic movement in Persian literature.
This new flow differed from earlier ones in two key ways. First, women played a pivotal role in it; second, during this period, novels and short stories took precedence over poems as the main forms of romantic expression. The analysis of Who Will Believe, Rostam is significant because it was written by a woman and contains many romantic elements. Additionally, it is considered an important example of immigration literature. The main character, Shoura, is a passionate woman who shares a close friendship with a poor boy named Rostam. After marrying Jahan, Shoura leaves Iran but never forgets Rostam or her homeland. She narrates her life by recalling these memories. Her emotional and nostalgic perspective allows us to categorize this novel as a romantic work. Shoura’s adventure shares similarities with the writer’s own life. It is important to note that women are often more drawn to romanticism, as there are connections between romanticism and feminism.
Conclusion:
We have identified and categorized twelve elements of romanticism, all of which are present in Who Will Believe, Rostam. Love -the love between shoura and Rostam and several other love stories- is the warp and woof of the novel. The narrator pays close attention to emotions, to the point that she is accused of indiscretion. In fact, a tendency toward introversion appears in many of the characters. Focusing on women and their stories is a main feature of the novel, and the narrator generally presenting an unflattering portrayal of the male characters.
In the post-war years, the idea of feminism became widespread in Iran, challening the entrenched patriarchy hegemony. This perspective is clearly reflected in Sharifian’s works. On the other hand, living abroad allows the narrator to reveal certain aspects, such as her relationship with Czech. Living abroad also causes Shoura, who is always immersed in her imagination, to look into the past. Nostalgia, which holds great significance in immigration literature, crystallizes the central framework of the novel. In addition, the writer describes a longing for her homeland, alongside a desire to return to the nature and escape from modernity. Based on these points, Who Will Believe, Rostam can be classified as a romantic work. Although critics classified Romantic in the Persian literature into three periods, with the last period referring to the 1940s, we can identify a new flow of romanticism in the post-war years. The reappearance of women writers, moving away from the ideological atmosphere, the spread of individualism, the transition from traditional society, the immigration, and a refuge in nostalgia are the most important causes of this transformation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Romanticism
  • Anti-rationalism
  • Feminism
  • Imagination
  • Naturalism
احمدی، بابک. (1374) حقیقت و زیبایی. تهران:  مرکز.
احمدی، مسعود. (1387) «جهان مردانه، زنانه­نویسی و رمانتیسم».  قال و مقال، شمارۀ سه، پاییز 87، 9-24.
اسکویی، نرگس. (1402) «گزاره­های فمینیسم پسااستعماری در رمان هرس». پژوهش­نامۀ ادبیات داستانی، دورۀ دوازدهم، شمارۀ 4، زمستان 1402، 1-21.(Doi: 10.22126/RP.2023.8366.1677 )
بازرگانی، بهمن. (1381) ماتریس زیبایی (پست مدرنیسم و زیبایی). تهران: اختران.
برلین، آیزایا. (1387) ریشه­های رومانتیسم. ترجمۀ عبدالله کوثری. تهران: ماهی.
پرهام، سیروس. (1353) رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات، چاپ پنجم. تهران: نیل.
ثروت، منصور. (1385) آشنایی با مکتب­های ادبی. تهران: سخن.
جعفری، مسعود. (1378) سیر رمانتیسم در اروپا. تهران:  مرکز.
جعفری، مسعود. (1386) سیر رمانتیسم در ایران. تهران: مرکز.
حیدری، فاطمه؛ ربیع­زاده، رویا. (1395) «نقد پسااستعماری آثار روح­انگیز شریفیان». تخصصی تحلیل و نقد متون زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 27، بهار 95، 29-50
خواجات، بهزاد. (1391) رمانتیسیسم ایرانی (بررسی جریان رمانتیک در شعر امروز فارسی). تهران: بامداد نو.
راسل، برتراند. (1340) تاریخ فلسفۀ غرب. ترجمۀ نجف دریابندری. تهران: سخن.
سیدحسینی، رضا. (1391) مکتب­های ادبی (جلد اول)، چاپ هفدهم. تهران: نگاه.
شریفیان، روح­انگیز. (1375) مامان، من تو را دوست ندارم، چاپ دوم. تهران: فرهاد.
شریفیان، روح­انگیز. (1381) اخم­هایت را باز کن، دلم گرفت (مجموعه مقالات تفاهم و همدلی در زندگی زناشویی). تهران: هزارکلک.
شریفیان، روح­انگیز. (1382) چه کسی باور می­کند، رستم. تهران: مروارید.
شریفیان، روح­انگیز. (1384) گفتگو با روح­انگیز شریفیان. علی دهباشی و طوبی سامعی (مصاحبۀ چاپ شده در مجلۀ بخارا شمارۀ 43، مرداد و شهریور 1384، 201-211)
شریفیان، روح­انگیز. (1385) بچه چرا این­قدر نق می­زنی؟. تهران: مروارید.
شریفیان، روح­انگیز. (1388) گفتگو با روح­انگیز شریفیان. شهاب دهباشی. 22 اردی­بهشت.
صیادی­نیا، مینا. (1394) مقایسۀ تطبیقی تحول شخصیت زن در داستان­های دهۀ 40 تا 80. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان.
عابدی، کامیار. (1386) در زلال شعر. تهران: ثالث.
علوی، فریده. (1379) «شخصیت داستانی رمانتیک و بحران هویت». پژوهش زبان­های خارجی، شمارۀ 9، پاییز و زمستان 79، 77-86
فرای، نورتروپ. (1391) تحلیل نقد (کالبدشکافی نقد)، چاپ دوم. ترجمۀ صالح حسینی. تهران: نیلوفر.
فورست، لیلیان. (1375) رمانتیسم. ترجمۀ مسعود جعفری. تهران: مرکز.
کاپلستون، فردریک. (1395) تاریخ فلسفه (جلد هفتم) از فیشته تا نیچه، چاپ هشتم. ترجمۀ داریوش آشوری. تهران: علمی و فرهنگی.
مردیها، مرتضی. (1384) «فمینیسم و رمانتیسم». پژوهش زنان، دورۀ 3، شمارۀ 2، تابستان 1384، 5-27.
میرعابدینی، حسن. (1377) صد سال داستان­نویسی ایران. تهران: چشمه.
ولک، رنه. (1388) تاریخ نقد جدید (جلد دوم)، چاپ سوم. ترجمۀ سعید ارباب شیرانی. تهران: نیلوفر.