تأثیر فرم پاورقی بر داستان‌های حسین‌قلی مستعان باتکیه‌بر داستان آفت **

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌ها، دانشگاه خوارزمی، تهران ایران.

10.22126/rp.2024.9689.1842

چکیده

داستان‌ پاورقی از دوره قاجار به این‌سو یکی از گونه‌های ادبی غیررسمی در ایران بوده است. با گسترش مطبوعات در دورۀ پهلوی این شیوۀ داستان‌نویسی یکی از جریان‌های تأثیرگذار فرهنگی در کشور شد. دوران رونق پاورقی‌نویسی در ایران را می‌توان سال‌های بعد از 1320 دانست. دوره‌ای که بر اثر اتفاقات سیاسی فضای فرهنگی و مطبوعاتی کشور گشایش پیدا کرد. پاورقی‌هایی که در ایران رواج یافتند، عموماً از داستان‌های عامه‌پسندی بودند که بیشتر محتوای عشقی داشتند.

برجسته‌ترین چهرۀ این نوعِ داستانی حسین‌قلی مستعان است که داستان‌هایی در نشریه‌های راهنمای زندگی، تهران مصور و سپید و سیاه می‌نوشت که با اقبال فراوان مواجه بود. در این مقاله این فرض مطرح می‌شود که در داستان‌های پاورقی‌ او منتشر می‌شوند، شخصیت‌ها و پیرنگ در سایۀ حوادث شگفت‌انگیز قرار می‌گیرند. دلیل این امر بیش از آن که خواست نویسنده باشد شرایطی است که انتشار هفتگی داستان بر نویسنده تحمیل می‌کند. برای آن که تصویر روشن‌تری از محتوای این مقاله بیان شود، داستان بلند «آفت» مبنا قرار گرفته است. این داستان در طول هفت سال و بالغ بر سی صد شماره در نشریۀ تهران مصور منتشر شده است. در این مقاله از شیوه توصیفی - تحلیلی موضوع بررسی شده و باتوجه‌به شواهد موجود در داستان این نکته دریافته می‌شود که فرم انتشار هفتگی پاورقی موجب ازبین‌رفتن جزئیات شخصیت‌پردازی شخصیت‌های داستان شده است و در عوض به‌منظور همراه‌کردن خواننده در هر شماره حادثه‌ای گنجانده می‌شود. مؤلف به‌منظور فروش تجاری داستان‌هایش با شگردِ اوج‌های به‌هم‌پیوسته خواننده را همراه می‌کند که در طی مقاله به آن‌ پرداخته خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the Serial-Story form on the stories of Hossein-Qoli Mosta'ān, based on the story of Afat **

نویسندگان [English]

  • Reza Gilaky
  • Mohammad Shadrooymanesh
Department of Persian Language and Literature, School of Literature and Languages, Khwarazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The Serial-story has been one of the informal literary genres in Iran since the Qajar period. The period of the greatest boom in Serial-story writing in Iran can be considered the years after 1320. This era began due to political events within the cultural and press environment of the country. The Serial-stories that gained popularity in Iran were generally romantic tales. Authors like Ebrahim Madrasi and Hossein Masrour had many readers. However, the flagship author in this genre was Hossein-Qoli Mosta'ān, whose stories published in magazines like "Rahnama-ye Zendegi," "Tehran Mosavvar," and "Sepid Va Siah" were in high demand, almost like gold. This article assumes that in Serial-stories published on a weekly basis, character development and plot intricacies are overshadowed by sensational events. This is not solely due to the author's preferences but also a result of the constraints imposed by weekly publications. To provide a clearer understanding of the article's content, the long story "Afat" serves as the basis. This story was published over seven years and spanned more than 300 issues in the magazine "Tehran Mosavvar." This article employs a descriptive-analytical approach to investigate the subject. Based on the evidence within the story, it is evident that the weekly publication format of Serial-stories has led to the neglect of character details in favor of incorporating dramatic incidents to engage the reader. In order to sell his stories commercially, the author employs the technique of interconnected climaxes, which will be discussed throughout the article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Serial-story، Hossein-Qoli Mosta'
  • ān، Afat، The press