ویژگی‎‌های مقولۀ زمان در رمان قاعدۀ بازی بر مبنای نظریّۀ ژرار ژنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

نوشتار حاضر به روش توصیفی – تحلیلی و بر اساس نظریّۀ ژرار ژنت، با هدف مشخّص‌کردن انواع زمان‌پریشی‌های روایت و علّت کاربرد آن‌ها در رمان قاعدۀ بازی، بررسی انواع شتاب و انواع بسامد و تأثیر آنها بر روند و جذّابیّت رمان نامبرده نوشته شده‌است. محتوای رمان قاعدۀ بازی روانکاوانه و فلسفی است. زنوزی جلالی برای انتقال بهتر این محتوا، ساختار بسیارسنجیده‏ای تنظیم کرده‎است. در مقولۀ نظم یافته‏ها حاکی از آن است که درصد بالایی از متن دارای زمان‎پریشی از نوع گذشته‏نگر است. راوی با تداعی معانی، خطّ زمان را می‏شکند و به بیان خطاهای خود در گذشته می‎پردازد. این گذشته‎نگری‎ها باعث ایجاد تعلیق و جذّابیّت اثر شده‌است. تک‏گویی درونی و بیان ایدئولوژی‏های راوی، شتاب منفی را ایجاد کرده‎؛ امّا با توجّه به این‎که هدف زنوزی جلالی پرداختن به داستان شخصیّت است، شتاب آن کاملاً بجا و طبیعی است. بیشترین میزان در انواع بسامد، به بسامد مکرّر اختصاص دارد. او با این‎کار باعث انتقال بهتر آشفتگی، روان‎پریشی و عقده‏های راوی شده است و تأثیر آن اتّفاقات را بر روان راوی بازگو می‎کند. در این اثر نه تنها هیچ‏گونه ناهماهنگی در میان مؤلّفه‎های نظریّۀ ژنت وجود ندارد، بلکه این مؤلّفه‎ها پیوستگی و تعامل مؤثّری با یکدیگر دارند. تکنیک‌های به‎کارگرفته در روایت این اثر کاملاً مناسب و آگاهانه است و مطالعۀ ساختاری این رمان منجر به درک پیچیدگی‎های آن شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Features of the Concept of time in the Novel Entitled the Game Rule based on Gérard Genette’s Theory

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Salemian
  • Samira Mohammadi
Department of Persian Language and Literature. Faculty of Literature and Humanities. Razi University. Kermanshah. Iran.
چکیده [English]

The present article is written in a descriptive-analytical way and it is based on the theory of Genette, with the aim of identifying the types of time lapses in the narrative and the reason for their use in the novel The Game Rules, examining the types of acceleration and types of frequency and their effect on the process and attractiveness of the aforementioned novel. The content of the novel is the rule of the psychoanalytical and philosophical game. Zonouzi has set up a well-considered structure for better transmission of this content. In the concept of order, the findings indicate that a high percentage of the text has anachronism of lapse of past time. By objective correlative, the narrator breaks the timeline and expresses his mistakes in the past. These past tendencies have created suspense of the work. The narrator's internal monologue and expression of ideologies have created negative momentum; but considering that Zonouzi's goal is to deal with the character's story, its acceleration is completely appropriate and natural. The highest frequencies are dedicated to the repeated ones. By doing this, he has caused a better transfer of confusion, psychosis and narrator's complexes and recounts the effect of those events on the narrator's psyche. In this work, not only is there no inconsistency among the components of Genette’s theory, but these components have an effective connection and interaction with each other. The techniques used in the narration of this work are appropriate,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narrative, Gé
  • rard Genette, Time, Firooz Zonouzi Jalali, Game Rule Novel