بازتاب جلوه های پولیفونیک در رمان أفراح القبه نجیب محفوظ بر اساس نظریه باختین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیأت علمی در رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری

2 دانشگاه حکیم سبزواری ، گروه زبان و ادبیات عربی.

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه حکیم سبزواری.

چکیده

«چندآوایی»، اصطلاحی است که باختین آن را با الهام از موسیقی و در تقابل با «تک‌صدایی» در رمان وضع کرد. در رمان‌های پیشامدرن، راوی، گوینده‌ی مسلط در کل متن بود که اجازه‌ی هیچ‌گونه ابراز عقیده‌ای را به شخصیت‌ها نمی‌داد. در دوره‌ی مدرن، این تسلط کامل راوی از بین رفته و برابری قدرت شخصیت‌ها و راوی در بیان عقایدشان رخ می‌نماید. در دوره‌ی پسامدرن، این برابری به استقلال کامل شخصیت‌ها در متن مبدل می‌شود و شخصیت‌ها حتى گاه از راوی/ نویسنده‌ی رمان نافرمانی می‌کنند؛ بدین ترتیب، متن شاهد حضور آواهای متعدد می‌شود و از طریق «چندآوایی»، سرشت متکثر گونه‌ی فضای پسامدرنیستی را می‌نمایاند. فرضیه‌ی این مقاله، اثبات «چندآوایی» بودن رمان «أفراح القبة» است. در این راستا مؤلفه‌هایی چون بینامتنیت، تعدّد روایت‌ها، چند زبانی، تغییر ناگهانی زاویه دید، جدل پنهان و غیره بر این ادعا صحه می‌گذارند. نگارندگان کوشیده‌اند با دقت در مؤلفه‌های «چندآوایی» باختین، ضمن تبیین این اصطلاح، با تکیه‌بر شیوه‌ی تأمّلی و درپیش‌گرفتن رویکردی توصیفی تفسیری، به تحلیل محتوا بپردازند و شیوه‌ها وعناصری که این اثر را گفت‌وگومند و چندصدا می‌سازند، بیابند. برآیند مقاله حاکی از آن است که وجود مؤلفه‌هایی همچون ساختار مفاهیم متقابل، چندآوایی در میان اقشار اجتماعی رمان، حضور شخصیت‌های متفاوت و متضاد در یک شخص و چند زبانی، دلیلی بر چندصدا بودن رمان «أفراح القبة» است. افزون بر این، حضور راوی در نقش راوی پنهان (سوم شخص)، گفتگو و منازعه پایان‌ناپذیر درونی و بیرونی آواهای متضاد و عدم اعلام برتری یک آوا از جانب متن روایی و راوی، چندصدا بودن رمان را برای خواننده مسلم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reflecting polyphonic effects in Najib Mahfouz's works based on Bakhtin's theory (A case study of Afrah al-Quba's novel)

نویسندگان [English]

  • abbas ganjali 1
  • roghayyah rastegar 2
  • hosein shamsabadi 1
  • sayyeed mahdi nori keyzeghani 3
1 Associate Professor and Faculty Member in Arabic Language and Literature, Hakim Sabzevari University
2 Hakim Sabzevari University. Department of Arabic Language and Literature.
3 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Hakim Sabzevari University.
چکیده [English]

Polyphony is a term that Bakhtin coined with the inspiration of music in contrast to monophony in the novel. In pre-modern novels, the narrator was the dominant speaker in the whole text, who did not allow the characters to express any opinion. In the modern era, this complete dominance of the narrator disappears and we see the equal power of the characters and the narrator in expressing their opinions. Now, in the postmodern period, this equality turns into the complete independence of the characters in the text, and the characters even disobey the narrator/writer of the novel. In this way, the text witnesses the presence of multiple voices and shows the pluralistic nature of the postmodern space through multiple voices.The hypothesis of this article is to prove the polyphony of the present work. In this regard, components such as intertextuality, multiplicity of narratives, multilingualism, sudden change of perspective, hidden controversy, etc. confirm this claim. The authors have tried to carefully analyze the polyphonic components of Bakhtin, while explaining this term, its examples and usage by relying on a reflective method and taking more of a descriptive and interpretive approach, analyzing the content and the methods and elements that told this work and They listen and make some sounds, find out. The conclusion of the article indicates that the polyphonic novel with the tools it provides to the reader leads him to a new understanding and another interpretation ofthe text which cannot be easily understood by the construction of the text.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bakhtin, polyphonic, Afrah al-Quba'
  • s novel, Naguib Mahfouz