بازخوانی مولفه ها و بن مایه‌های ادبی داستان (چرا داستان را ادبیات می دانند؟)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

2 استادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

سوال اصلی که در پژوهش حاضر با آن روبرو هستیم این است؛ «داستان با آن که به‌طور غالب؛ عرصه نشانه ها، ایماژها و استعاره ها نیست؛ چگونه وارد عرصه ادبیات می شود؟» به منظور دستیابی به اهداف پژوهش نخست به تبیین ماهیت و حقیقت ادبیات از دیرباز تا زمان معاصر پرداختیم. سپس با بیان و تبیین این حقیقت که؛ بن مایه های ادبی داستان متمایز از جوهر و مولفه های ادبی شعرند؛ درپی پاسخ به چرایی ماهیت ادبی داستان خواهیم بود. از دیرباز در ماهیّت و جوهر ادبیّات بحث و گاه نزاع بوده است. درخصوص این‌که چه چیزی از یک نوشتة ادبی به خصوص نظم، ادبیّات می‌سازد، دیدگاه ها متفاوت است؛ ارسطو، جوهر شعر را محاکات، افلاطون، آن را تقلیدی تخییلی و ابداعی از طبیعت و عبدالقاهر به توسّع، ادبیّات را نتیجة دلالت ثانوی الفاظ می‌دانند. برخی، ادبیّات را نتیجة هنجارگریزی و قاعده افزایی در زبان تلقّی می‌کنند. دسته‌ای، خیال را جوهر شعر و ادب می‌شمارند و وظیفة ایماژهایی چون استعاره و تشبیه را انتقال عواطف والای انسانی قلمداد می‌کنند. در قرون اخیر، زبان‌شناسان، با استمداد از مکتب‌های مختلف زبان‌شناختی، ادبیّات و جوهر آن را در گرو «نشانه» می‌دانند. آیا می‌توان کلّ داستان را نشانه‌ای از یک مدلول ثانوی دانست؟ چـون با تعریفی که از نشانه شد، بسیاری از داستان‌ها، فاقد نشانه و به توسّع فاقد صورخیال هستند، اما داستان و مهم‌تر ادبیّات‌اند. نتایج این جستار آشکار می کند که مولفه های ادبی و کنش های عاطفی پدیدار در داستان، در ارتباط مستقیم با واقعیّت مجازی بودن آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rereading the literary components and themes of the story (Why is the story considered literature?)

نویسندگان [English]

  • hamid tahery 1
  • FATEMEH JAMALI 2
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, Payame Noor University
چکیده [English]

The main question we face in the present study is; "The story, though predominantly; It is not the realm of signs, images and metaphors; "How does he enter the field of literature?" In order to achieve the objectives of the research, we first explained the nature and truth of literature from ancient to modern times. Then by stating and explaining the fact that; The literary themes of the story are distinct from the literary essence and components of the poem; We will seek to answer why the literary nature of the story. The nature and essence of literature has long been debated and sometimes disputed. Opinions differ as to what constitutes literature from a literary writing, especially order; Aristotle considers the essence of poetry to be imitation, Plato considers it to be an imaginary and innovative imitation of nature, and Abd al-Qahir considers literature to be the result of the secondary signification of words. Some consider literature to be the result of abnormalities and regularization in language. Some consider imagination to be the essence of poetry and literature, and consider the function of images such as metaphor and simile to be the transmission of high human emotions. In recent centuries, linguists, with the help of various linguistic schools, have considered literature and its essence to be dependent on "signs". Can the whole story be considered a sign of a secondary meaning? Because by the definition of sign, many stories have no sign and, by development, no imagination, but they are

کلیدواژه‌ها [English]

  • Story
  • Virtual Reality
  • Literature
  • Background
  • Image