تأثیر ممیزی بر شیوه‌های روایت‌پردازی (مطالعۀ موردی مجموعه داستان هاسمیک)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان، ایران، قزوین

چکیده

پدیدۀ سانسور، پدیدۀ جامعه‌شناسانه همراه با محدودیت‌هایِ آزادی بیان در زمینه‌های مذهبی، سیاسی، اجتماعی، قومی و نژادی برای نویسندگان و هنرمندان و دیگر اقشار جامعه است. بیشترین فشار بر نویسندگان مجموعه داستان-های کوتاهِ نوقلم است؛ زیرا روایت در داستانِ کوتاه، ظرفیتِ محدودتری دارد و در‌نتیجه سانسورچی با حضورِ ذهنِ بیشتری بر تک‌تک واژگانِ نویسنده، می‌تواند اعمال نفوذ ‌کند. این مقاله به شگردهای گذر از سانسور در مجموعه داستان کوتاه هاسمیک اثر مرجان صادقی پرداخته است. از هفت داستان این مجموعه پنج داستان با محتوای تابوشکن همراه است. او با دو روش از سانسور عبور کرده است؛ یکی در شیوۀ روایت مانند آفرینشِ روایت‌هایِ پیچیده؛ روایتِ سیّالِ ذهن، که در سه داستان این مجموعه از این شیوه استفاده شده و دیگر شیوۀ بیانِ مستقیم از طریق تکنیک تداخل بافت، پرداختن به ِتابوها در زندگی اقلیت‌ها، یا اشاره به فیلم‌های مشهور سینمایی. این دو روش به صورت‌های متنوع ارائه شده است؛ از آن جمله توصیف‌های پی در پی، بالا بودن سرعت انتقال اطلاعات، کوتاهی و بلندی جملات، استفاده از شخصیت‌هایی با ویژگی‌های خاص که ارتکاب یا انجام چنین تابویی از وی در چارچوب پیرنگ داستان پذیرفتنی باشد. این پژوهش نشان میدهد پدیده سانسور سبب ایجاد سبک گرایش نویسنده به سبک خاصی از روایت شده که احتمالا اثر را برای خواننده عادی دیریاب می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of censorship on narration methods (case study :Hasmik's collection of stories)

نویسنده [English]

  • bahare fazlidarzi
Farhangian university, Iran.qazvin
چکیده [English]

The censorship is a sociological phenomenon with restrictions on freedom of expression in religious, political, social, ethnic and racial fields for writers and artists and other sections of society.The narration in the short story has a more limited capacity, and as a result, the censor can exert influence on each and every word of the author with the presence of more mind This article deals with the methods of passing censorship in the collection of Hasmik's short stories by Marjan Sadeghi. In this collection, five stories of all are associated with breaking content. She has passed the censorship in two ways; One is in the way of narration, such as the creation of complex narratives; The narrative of the fluid of the mind, which is used in three stories of this series, and another direct expression through the technique of intertextuality, dealing with taboos in the lives of minorities, or referring to famous movies. Other methods can be mentioned consecutive descriptions, high speed of information transfer, short and long sentences, use of characters with special characteristics that are acceptable to commit or carry out such a taboo within the framework of the story. This research shows that the censorship has caused the writer's stylistic tendency to a certain style of narration, which probably makes the work too late for the average reader.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Narration"
  • "censorship"
  • " self-censorship"
  • " Marjan Sadeghi"
  • " Hasmik"