The Influence of Modernism on the Metaphorical Systems of the Symphony of the Dead

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student in Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

3 Associate Professor, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

The present study seeks to find the connection between modernism and conceptual metaphors and it is based on the assumption that the principles and components of modernism influence the formation of new novel metaphorical systems. This hypothesis is based on the theories of cognitive semantics and according to the cognitive function of conceptual metaphors and the process of meaning transfer and conceptualization of the human mind. Semantics believe that metaphor is both the basis of thought and the means of expressing it. Therefore, the organization of any idea - religious, political, economic, realistic, modern, etc. - in the human mind is possible through metaphorical channels, and its emergence - in any form and format - requires metaphorical language. . Accordingly, we have studied the conceptual metaphors of the Symphony of the Dead (2007) by Abbas Maroufi as a modernist novel to show the various dimensions of this influence. Studies indicate that some of the prominent components of modernism, including new methods of narration, avoidance of clarity, individualism, cryptography, denial of a single truth, implicit references, etc. in the novel in question to have been used and in seven patterns have led to the formation of special metaphorical systems in the text.
 

Keywords


آبرامز، مایر هوارد (1387)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمة سعید سبزیان، تهران: رهنما.
بهنام، مینا (1399)، «بررسی سازه­های غزل مولوی در تصویرسازی بر بنیان رویکرد فضای ذهنی و تلفیق مفهومی»، ادبیّات و پژوهش­های میان­رشته­ای، سال دوم، شمارۀ سوم، صص 40-72.
بیات، حسین (1390)، داستان‌نویسی جریان سیّال ذهن، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
پاینده، حسین (1395)، داستان کوتاه در ایران (داستان‌های مدرن)، چاپ سوم، تهران: نیلوفر.
تیلر، جان رابرت (1390)، «بسط مقوله: مجاز و استعاره»، ترجمة فرهاد ساسانی، استعاره: مبنای تفکّر و ابزار زیبایی‌آفرینی، (صص 35-66)، چاپ دوم، تهران: سورۀ مهر.
جانسون، مارک (1398)، بدن در ذهن: مبنای جسمانی معنا، تخیّل و استدلال، ترجمة جهانشاه میرزابیگی، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه.
داد، سیما (1387)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ چهارم، تهران: مروارید.
راسخ­مهند، محمّد (1396)، درآمدی بر زبان­شناسی شناختی: نظریه­ها و مفاهیم، چاپ ششم، تهران: سمت.
سیدحسینی، رضا (1387)، مکتب‌های ادبی، دوجلدی، تهران: نگاه.
شمیسا، سیروس (1394)، مکتب‌های ادبی، چاپ هفتم، تهران: قطره.
کوچش، زولتان (1394)، استعاره در فرهنگ: جهان‌ها و تنوّع، ترجمة نیکتا انتظام، تهران: سیاهرود.
----------- (1396)، استعاره‌ها از کجا می‌آیند؟ شناخت بافت در استعاره، ترجمة جهانشاه میرزابیگی، تهران: نشر آگاه.
لیکاف، جورج و مارک جانسون (1395)، استعاره‌هایی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم، ترجمة هاجر آقاابراهیمی، چاپ دوم، تهران: نشر علم.
مقدادی، بهرام (1397)، دانشنامۀ نقد ادبی از افلاطون تا امروز، چاپ دوم، تهران: نشر چشمه.
معروفی، عباس (1386)، سمفونی مردگان، چاپ بیستم، تهران: نشر گردون.
 ملحوظ، زهرا (1395)، تحلیل نشانه­شناختی رمان سمفونی مردگان، استاد راهنما: محمدحسین شرف­زاده، کارشناسی‌ارشد زبان­شناسی همگانی، مرودشت: دانشگاه آزاد اسلامی.
هانیول، آرتور (1396)، «پیرنگ در رمان مدرن»، ترجمة حسین پاینده، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، چاپ سوم، تهران: نیلوفر، صص 13-32.