آبرامز، مایر هوارد (1387)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمة سعید سبزیان، تهران: رهنما.
بهنام، مینا (1399)، «بررسی سازههای غزل مولوی در تصویرسازی بر بنیان رویکرد فضای ذهنی و تلفیق مفهومی»، ادبیّات و پژوهشهای میانرشتهای، سال دوم، شمارۀ سوم، صص 40-72.
بیات، حسین (1390)، داستاننویسی جریان سیّال ذهن، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
پاینده، حسین (1395)، داستان کوتاه در ایران (داستانهای مدرن)، چاپ سوم، تهران: نیلوفر.
تیلر، جان رابرت (1390)، «بسط مقوله: مجاز و استعاره»، ترجمة فرهاد ساسانی، استعاره: مبنای تفکّر و ابزار زیباییآفرینی، (صص 35-66)، چاپ دوم، تهران: سورۀ مهر.
جانسون، مارک (1398)، بدن در ذهن: مبنای جسمانی معنا، تخیّل و استدلال، ترجمة جهانشاه میرزابیگی، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه.
داد، سیما (1387)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ چهارم، تهران: مروارید.
راسخمهند، محمّد (1396)، درآمدی بر زبانشناسی شناختی: نظریهها و مفاهیم، چاپ ششم، تهران: سمت.
سیدحسینی، رضا (1387)، مکتبهای ادبی، دوجلدی، تهران: نگاه.
شمیسا، سیروس (1394)، مکتبهای ادبی، چاپ هفتم، تهران: قطره.
کوچش، زولتان (1394)، استعاره در فرهنگ: جهانها و تنوّع، ترجمة نیکتا انتظام، تهران: سیاهرود.
----------- (1396)، استعارهها از کجا میآیند؟ شناخت بافت در استعاره، ترجمة جهانشاه میرزابیگی، تهران: نشر آگاه.
لیکاف، جورج و مارک جانسون (1395)، استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم، ترجمة هاجر آقاابراهیمی، چاپ دوم، تهران: نشر علم.
مقدادی، بهرام (1397)، دانشنامۀ نقد ادبی از افلاطون تا امروز، چاپ دوم، تهران: نشر چشمه.
معروفی، عباس (1386)، سمفونی مردگان، چاپ بیستم، تهران: نشر گردون.
ملحوظ، زهرا (1395)، تحلیل نشانهشناختی رمان سمفونی مردگان، استاد راهنما: محمدحسین شرفزاده، کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، مرودشت: دانشگاه آزاد اسلامی.
هانیول، آرتور (1396)، «پیرنگ در رمان مدرن»، ترجمة حسین پاینده، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، چاپ سوم، تهران: نیلوفر، صص 13-32.