ابراهیمی، نادر (1369)، ساختار و مبانی ادبیات داستانی، تهران: فرهنگان.
ابرمز، ام. جی (1384)،فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمه سعید سبزیان، چاپ هفتم، تهران: رهنما.
اسماعیل لو، صدیقه (۱۳۸۴)،چگونه داستان بنویسیم، تهران: نگاه.
ایرانی، ناصر (1380)،هنر رمان، چاپ اول، تهران: آبانگاه.
براهنی، رضا (۱۳۴۷)،قصهنویسی، تهران: اشرفی.
پراین، لارنس (1376)، تأملی دیگر در باب داستان، ترجمة محسن سلیمانی، چاپ ششم، تهران: حوزة هنری، مؤسسة انتشارات سوره.
پروینی، خلیل (۱۳۷۹)، تحلیل عناصر ادبی و هنری داستانهای قرآن، چاپ اول، تهران: فرهنگ گستر.
تقوی، محمّد (۱۳۷۶)، بررسی حکایتهای حیوانات، چاپ اول، تهران: روزنه.
جمالی، زهرا (۱۳۸۵)، سیری در ساختار داستان، چاپ اول، تهران: همداد.
داد، سیما (۱۳۸۷)،فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
روزبه، محمّد رضا (۱۳۸۸)، ادبیات معاصر ایران (نثر)، چاپ چهارم، تهران: روزگار.
ذوالفقاری، حسن (1391 )، «موش و گربه (سوابق و نمونههای داستانهای موش و گربه در ادب فارسی)»، مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال سوم، شماره اول، (پیاپی 5)، صص 47-70.
سلیمانی، محسن (۱۳۷۴)،تأملی دیگر در باب داستان، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
شمیسا، سیروس (۱۳۸۶)، انواع ادبی، چاپ دوم، تهران: میترا.
عابدی، داریوش (1388)، پلی بهسوی داستاننویسی، چاپ ششم، تهران: مدرسه.
عبداللهیان، حمید (1380)، شخصیت و شخصیتپردازی در داستان معاصر، تهران.
غفاری جاهد، مریم (1389)، «دل در تصرف عقل (پژوهشی در موش و گربه شیخ بهایی)»، مجلۀ فردوسی، شمارة 85، صص 35-43.
فتاحی، حسین (1386)، داستان گامبهگام، تهران: صریر.
کهنموییپور، ژاله، نسرین دخت خطاط و علی افخمی (۱۳۸۱)، فرهنگ توصیفی نقد ادبی، تهران: دانشگاه تهران.
گودرزی دهریزی (۱۳۸۹)، ادبیات کودک و نوجوانان ایران، تهران: قو، چاپار.
مستور، مصطفی (۱۳۷۹)، مبانی داستان کوتاه، تهران: چشمه.
مککی، رابرت (1388)،داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی، ترجمة محمّد گذر آبادی، چاپ چهارم، تهران: هرمس.
المنصوری، علی جابر (۲۰۰۰)، النقد الادبی الحدیث، عمان: دار عمار.
میرصادقی، جمال (۱۳۸۵)،عناصر داستان، چاپ پنجم، تهران: سخن.
------------ (1383)، ادبیات و داستان، چاپ اول، تهران: آیة مهر.
------------ و میرصادقی، میمنت (۱۳۷۷)، واژهنامۀ هنر داستاننویسی، تهران: مهناز.
یونسی، ابراهیم (1384)، هنر داستاننویسی، چاپ هشتم، تهران: نگاه.