دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312520140121The Structural Study of the Tale of Nakhjiran-va-Shir
(The Lion and the Beasts)ساختارشناسی حکایت شیر و نخچیران116509FAJournal Article20130923<strong>Abstract</strong>
The tale of Nakhjīrān va shīr is one of the long and complicated stories of Masnavi which has a bilateral structure. This symbolic story has a surface structure and deep structure which demand structural patterns to be analyzed. Therefore, the surface structure of the story which is the very short tale of “Kalila and Damna” has been studied due to Propp’s method concluding to this fact that the story is folk which is comparable to that of Propp’s fairytales will be studied. Whereas this story is beyond a simple surface structure, there is some complications so much that Propp’s method is not able to be provided in it, therefore the deep structure of Tzvetan Todorov and Greimas are necessary. The analysis of this story due to two forementioned patterns cause to compare the structure of two different works, the features and other capacity of the story.
<strong> </strong>
داستان شیر و نخچیران از جمله داستانهای بلند و پیچیدۀ مثنوی است که ساختاری دو لایه دارد. این داستانِ تمثیلی، روساخت و ژرفساختی دارد که برای تحلیل آن به الگوهای ساختارشناسی نیاز است. در این پژوهش روساخت داستان که همان حکایت کوتاه <em>کلیله و دمنه</em> است، به روش پراپ بررسی شده و به این نتیجه رسیده است که داستان شیر و نخچیران از قصّههای عامیانهای است که از نظر ساختاری با قصّههای پریان پراپ مطابقت دارد؛ امّا بدان دلیل که این داستان در مثنوی فراتر از این روساختِ ساده است و پیچیدگیهای خاصّی دارد، روش پراپ نمیتواند به آن پاسخگو باشد؛ بنابراین ژرفساخت داستان با الگوی ساختارشناسی تزوتان تودوروف و گرماس تحلیل شده است. بررسی این داستان با دو الگوی مذکور سبب شده تا علاوه بر مقایسۀ ساختار یک حکایت در دو اثر متفاوت، ویژگیها و ظرفیّتهای دیگر این داستان نیز شناخته شود.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312520140121The Manifestation of Social phenomena, War in the Novel Entitled “Wandering in The Strange land” due to The Qualitative Study-Fundamental Theoryبازنمود پدیدۀ اجتماعی جنگ در رمان «پرسه در خاک غریبه» بر اساس روش تحقیق کیفی - نظریّۀ مبنایی1736510FAJournal Article20131012<strong>Abstract</strong>
War is an important social phenomena, it is commonly affective among the people and the different interpretations of it won’t be rejected due to cultural, historical motives. The story literature of religious defense as whole is a field of social phenomena due to the condition of different concepts of war between Iran and Iraq. The expression of sublime concepts of warrior defense shows the social, humanistic problems referring to war in the critical way in the story literature of Iran. Ahmad Dehghan is one of the most famous writers in this field and this study is qualitative survey minus prejudice due to the fundamental theories of novel entitled Wandering in The Strange land which is his last novel. The conclusion of stusy shows that the main issue of essay is to manifest the human issues of war in the social levels minus ideological field or deepening some specific concepts to motivate the valuable values.
<strong> </strong>جنگ یکی از پدیدههای مهمّ اجتماعی است که آثار و تبعات کمابیش یکسانی در جوامع انسانی دارد و هرگز نمیتوان منکر پیامدها یا حتّی تفاسیر مختلف از این پدیده، در پرتو ارزشها و انگیزشهای فرهنگی تاریخی این رخداد شد. ادبیّات داستانی دفاع مقدّس و به تعبیری کلّیتر، متون مرتبط با جنگ میان ایران و عراق یکی از عرصههای فعّال در بازنمود این پدیدۀ اجتماعی است که با توجّه به زمان و شرایط و فضای تولیدشان دربردارندۀ پیامها و مفاهیم گوناگونی از جنگ هستند. بیان مفاهیم ارزشی و متعالی دفاع جنگاوران، نشان دادن معضلات اجتماعی و تبعات انسانی برآمده از جنگ و نگاه انتقادی به آن از موضوعات شاخص در این شاخه از ادبیّات داستانی ایران است. احمد دهقان، یکی از نویسندگان معروف این عرصه است که آثارش را منتقدان در <br /> سویههای گوناگونی طرح و نقد میکنند. این پژوهش به دور از هرگونه پیشداوری به شیوۀ پژوهش کیفی و از نوع نظریّهپردازی مبنایی به بیان مسئلهای اصلی رمان «پرسه در خاک غریبه»، آخرین رمان از احمد دهقان <br /> میپردازد. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که مقولۀ اصلی این رمان بازنمود مسائل انسانی جنگ از منظر طبقات اجتماعی بدون لحاظ کردن سیطرۀ ایدئولوژیک یا پررنگ کردن مفاهیم خاص برای القای معانی ارزشی و انگیزشی این پدیده است.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312520140121Narrative Literature before Invention of Writingادبیّات داستانی پیش از پیدایش خط3750511FAJournal Article20130921<strong>Abstract</strong>
One of the oldest literary genres is fiction in world. Whereas fiction was introduced by Don Quisite in many centuries before, but it is very old in the different past nations. One of these old nation is Iranian as well as the different fictions in their culture, but it is possible to show the literary genre in this land. Although there is different between old and new fictions, though it is better to use the term, novella for the old fictions. We try to extrapolate the history of literary fiction, in order to examine the oral literature as well as the contemporary fictions (before invention of line).
<strong> </strong>یکی از قدیمترین انواع ادبی دنیا داستان است. داستان گرچه در دورۀ اخیر و چند قرن پیش با <em>دُن کیشوت</em> سروانتس پا به عرصۀ ظهور نهاد، امّا در بین ملل متمدّن گذشته، از جمله ایران سابقۀ کهنی دارد. وجود داستانهای گوناگون در فرهنگ ایرانیان نشان از زندگی این نوع ادبی در این سرزمین است؛ هرچند داستان جدید با آنچه ما در ادبیّات قدیم خود داریم، بسی تفاوت دارد؛ امّا میتوان برای نشان دادن این تفاوت از اصطلاح قصّه برای داستانهای کهن استفاده کرد. در این مقاله تاریخ ادبیّات داستانی ایران را واکاوی کرده و به بررسی ادبیّات شفاهی و داستان در آن دوره (پیش از پیدایش خط) پرداختهایم. نتایج پژوهش نشان داد که حتّی پیش از پیدایش خط، داستان در زندگی روزمرّۀ ایرانیان حضور داشته است.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312520140121Comparison and Adaptation of Alchemist novel by Paulo Coilo and "Zamzam" Story by Reza Amirkhaniمقایسۀ شباهتهای پیرنگ رمان کیمیاگر اثر پائولوکوئیلو و داستان «زمزم» اثر رضا امیرخانی5171512FAJournal Article20131116The most important literary criticism is comparative study of literary works. The present article's purpose is to peruse the similarities between the ''Alchemist'' novel by Koilo and "Zamzam" story by R. Amirkhni. There are many similarities in the structure of these two stories, some of which can be found in other works such as Masnavi of Mulavi and Shams Collection, Articles Shams, Attar's Conference of the Birds logic (mantegh olteyr), ajayebname of Mohammad Mahmoud Hamadani and etc. The common areas of aforementioned stories including: spontaneous inner desire to normalize the conditions in the society, the uncompleted love in other, The role of honest dream in the plot story, higher metaphysical truth, the resolution at the end of stories… and the common aspects of two main stories; such as gender and age range of the similarity of the main characters, personalities and. authors introduce minor characters, human and spiritual presence influences, addressing the issue of spirituality in the modern world...
<strong> </strong>پژوهش و مقایسۀ تطبیقی آثار ادبی، خصوصاً در حوزۀ ادبیّات داستانی، از مهمترین رویکردهای نقد و تحقیق ادبی به شمار میآید. هدف مقالۀ حاضر بررسی شباهتهای پیرنگ داستانی رمان <em>کیمیاگر</em> اثر کوئیلو و داستان «زمزم» اثر رضا امیرخانی است. تشابهات بسیاری در ساختار این دو روایت داستانی وجود دارد که برخی از آنها را میتوان در آثار دیگری نظیر <em>مثنوی</em> مولوی، <em>دیوان شمس</em>، <em>مقالات شمس</em>، <em>منطق الطّیر </em>عطّار، <em>عجایب نامۀ</em> محمّد بن محمود همدانی و... نیز جستوجو کرد. برخی از وجوه مشترک در آثار یادشده را میتوان اینگونه برشمرد: شوق طلب و حرکت در جهت هنجارهای مسلّط جامعه، وجود عشقهای تکاملنیافته در دیگران، نقش خواب و رؤیای صادقه در پیرنگ داستانها، وجود حقیقت برتر و فرامادّی و کشف آن در آخر داستانها و... نقاط مشترکی نیز به صورت خاصّ در دو داستان اصلی دیده میشود؛ از جمله: تشابه در جنسیّت و طیفِ سنّی شخصیّتهای اصلی، اشتیاق درونی و خودجوش شخصیّتها در جهت نیل به علاقههای شخصی بدون عافیتاندیشی و سودجویی، جزئینگری نویسندگان در معرّفی شخصیّتهای فرعی، حضور انسانهای معنوی و تأثیرگذار، پرداختن به مقولۀ عرفان در دنیای نوین و...
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312520140121The Role of Dialogue Elements in the Creation of "Shab Cheragh" Novelگفتوگو و گفتوگومندی در تکوین رمان شبچراغ7393513FAJournal Article20130921As a literary work, a novel is imitation of actual life, it is as important as the conversation in the actual life, but for Bakhtin, the issue is beyond the conversations in the stories. He takes every literary work in two levels to be studied. On one hand, every literary work is a response to its previous works, it also expects the future works, on the other hand, a novel is the field where the character’s sayings reveal minus this fact whether it is for or against the writer, and therefore, there is polyphony. The present article tries to examine the different kinds of dialogues in the novel of <em>Shab Cheragh</em> by Jamal Mirsadeghi which are classified from the points of view of Bakhtin, as well as polyphony. Novel as a literary work, is an imitation of the real life, and it is one of the most outstanding indices and the most important elements of novel. The results show that the frequency of dialogue is different due to the plot, the subject of the novel, and it is the most application dialogues introduces the characters. Also the novel of Shab Cheragh uses the possibilities of dialogism in the Polyphonic novel.
<strong> </strong>
رمان به عنوان یک اثر ادبی، تقلیدی از زندگی واقعی است و به همان میزان که گفتوگو در زندگی عادّی کاربرد دارد، از برجستهترین شاخصهها و از مهمترین اجزای رمان نیز به شمار میآید؛ امّا چنانکه میدانیم، مکالمه از دیدگاه باختین مسئلهای فراتر از گفـتوگوهای صرف داستـانی است. از نظـر او هر اثر ادبی از دیدگاه مکالـمهگرایی در دو سطح قابل مطالعه است. از یک سو هر اثر ادبی پاسخی است به آثار پیش از خود و انتظار پاسخ از آثار پس از خود را دارد. از دیگر سو، رمان عرصهای است که در آن گفتار شخصیّتها فارغ از تضاد یا همسویی با نویسنده مجال ظهور مییابد و به این ترتیب رمان چندآوایی بیشترین قابلیّت را برای حضور گفتوگومند ی دارد. در مقالة پیش رو، انواع گفتوگو در رمان <em>شبچراغ، </em>نوشتۀ جمال میرصادقی از نظر کاربردی طبقهبندی و تحلیل گردیده و با توجّه به آرای باختین شاخصههای رمان چندآوایی در آن بررسی شده است. نتیجۀ به دست آمده نشان میدهد که بسامد کاربردهای گفتوگو در رمان <em>شبچراغ</em> متناسب با پیرنگ و موضوع رمان متغیّر است و بیشترین کاربرد گفتوگوها در معرّفی شخصیّتها دیده میشود. همچنین رمان <em>یادشده</em> از امکانات گفتوگومندی در رمانهای چندآوایی برخورداراست.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312520140121Comparative study of Bat Sumenat story and Sadi’s story Entitled Boxer Young Man due to The Discourse Analysisمقایسه و سنجش داستان منظوم «بت سومنات» و داستان منثور «جوان مشت-زن» از بوستان و گلستان سعدی بر اساس تحلیل انتقادی گفتمان95121514FAJournal Article20130821Sadi’s prose is easy and his Masnavi is a teacher of morality, a designer of politics of social behavior as well as the literary rising, he tries to use Quran and the religious instructions in his stories, which have been composed in Golestan an Boostan, they are called the deductive short stories that approve what was said before or after it. Though, the story itself is important in Bat Sumenat story and Boxer Young Man, beside the elements of story, generallism, minus actual time and place, meta-reality, unnatural elements, naturalism, less hero, the stable characters, the subjects and the themes were approved or rejected what was said before or after it. The goal of study is to examine two stories due to the method of narration, characterization, the elements of story, discourse analysis, in order to compare them in prose and poetry. Findings mostly refer to the traditional method of narration, but the story leaves to the second level due to the instructive message.
<strong> </strong>سعدی، در نثر سهل و ممتنعش، معلّم اخلاق و در مثنوی، طرّاح سیاستهای رفتار اجتماعی و «رستاخیز ادبی» است؛ وی در بهرهگیری از داستان به تبعیّت از آموزش دینیاش که مبتنی بر یافتههای قرآنی است، کوشاست. اغلب قصّهها و حکایتهای سعدی در <em>گلستان</em> و <em>بوستان</em>، داستانک تعلیمی محسوب میشوند و داستان مثال تأیید و تأکید مطلب پس یا پیش از خود هستند.
امّا در داستانهای بت سومنات و جوان مشتزن، خود داستان نیز اهمّیّت مییابد و عناصر داستانی به کار برده شده در آنها؛ در کنار کلّیگرایی، نداشتن زمان و مکان واقعی، کاربرد فراواقعیّت و عناصر غیرواقعی، جبرگرایی، قلّت قهرمانان و شخصیّتها و ثابت و ایستا ماندن آنها، خودنمایی میکنند؛ به خصوص که مضامین آنها و درونمایهشان نیز مخصوص به خود آنهاست و تأیید یا ردکنندۀ سخن پیش یا پس از خود هم نیستند.
هدف این پژوهش آن است که با بررسی این دو داستان، چگونگی عملکرد سعدی را در بهرهگیری از داستان کوتاه و نحوۀ روایت و شخصیّتپردازی و برخی از عناصر داستان، از منظر تحلیل انتقادی گفتمان، نشان دهد و در نظم و نثر با یکدیگر مقایسه کند. دستاورد پژوهش آن است که سعدی چندان در بندِ کاربست و استفاده از عناصر داستان نیست و بیشتر به سیاق کهن، حکایتپردازی و قصّهگویی میکند؛ امّا توانمندی لازم برای بهرهمندی از داستان کوتاه را دارد ولی به دلیل اهمّیّت و اولویّت دادن به پیام و تعلیم، داستان را به درجۀ دوّم اهمّیّت تنزّل میدهد.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312520140121Evolution of character in Shohar e Ahookhanom Due to Archetypes Awakening the Internal Heroبررسی تکامل شخصیّت در رمان شوهر آهو خانم با تکیه بر کهنالگوهای بیداری قهرمان درون123145515FAJournal Article20130816<strong>Abstract</strong>
Archetype criticism is one of the modern literal theories based on psychological review which has been based on Jung ideas. This criticism concerns with studying and examining the archetype of a work, in order to understand how it is got in the poet’s or author’s mind. Archetypes is the products of repeated experiences of human life and it has been dedicated to human, therefore it is necessary to analyze and examine the different angles and dimensions. Regarding these studies, heroic journey is possible in order to achieve the perfection and individuality dream relying on archetypes in everybody’s life. The present article aims to review <em>Shohar e Ahookhanom</em>by by Ali mohammad Afghani from the perspective of archetypal criticism relying on the fundamentals of intellectual basis of Carol.S.Pearson and Huo.k. Marr in the light of 12 archetypes of awakening the internal heroes.
The authors try to introduce these archetypes briefly, in order to show the fictional characters manifesting these archetypes that they could follow individuation to take heroic journey. The results show that <em>Shohar e Ahookhanom</em>is abound with archetypes as well as the psychological approach. Reincarnating7 archetypes, <em>Ahookhanom </em>takes individuation and the fictional characters act as the breeders on initiation.
<strong> </strong>نقد کهنالگویی از نظریّههای نوین نقد ادبی و مبتنی بر نقد روانشناختی است که بر اساس آرای یونگ بنا شده است. در این نوع نقد، ضمن مطالعه و بررسی کهنالگوهای یک اثر، چگونگی جذب آنها توسّط ذهن شاعر و نویسندۀ این اثر نشان داده میشود. کهنالگو که محصول تجربههای مکرّر بشر در زندگی است و در ناخودآگاه وی به ودیعه نهاده شده، از زوایا و ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بر پایۀ این مطالعات، سفر قهرمانی برای رسیدن به کمال و رؤیای فردیّت با تکیه بر حضور کهنالگوها در زندگی هر فرد میسّر است. هدف این مقاله، بررسی رمان <em>شوهر آهو خانم</em> نوشتۀ علی محمّد افغانی از منظر نقد کهنالگویی با تکیه بر مبانی فکری کارول. اس. پیرسون و هیو. کی.مار بر پایۀ کهنالگوهای دوازدهگانۀ بیداری قهرمانان درون است.
نگارندگان تلاش کردهاند تا ضمن آشنایی اجمالی با این کهنالگوها، نشان دهند شخصیّتهای داستانی نیز با تجلّی این کهنالگوها میتوانند در فرایند تفرّد گام نهند و سفر قهرمانی را پیش گیرند. نتایج این تحقیق نشان میدهد رمان <em>شوهر آهو خانم</em> سرشار از کهنالگوهاست و به دلیل رویکرد روانشناختی خود، بر پایۀ نظریّات کهنالگویی قابل تحلیل است. آهو با حلول 7 کهنالگو، روند تفرّد را در پیش میگیرد و دیگر شخصیّتهای داستان نقش پرورشدهندگی را در مسیر تشرّف برای او دارند.
<strong> </strong>