دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312220130321An Introduction to the (Methodology of) Structural Analysis of Fictionدرآمدی بر (روششناسی) تحلیل ساختگرای داستان123431FAJournal Article20121210<strong>Abstract</strong>
<em>In the 2nd half of the 20th century, story as a structure in language excited the attention of many literary scholars. Analyzing the structure of the myth, Claude Levi-Strauss proved that it is similar in this with language. And after discovering a set of similar correspondences in sentence and narrative, Roland Barthes claimed that discourse, too, can be analyzed structurally. He argued that a narrative is the outcome of the relations among its "actants" who are no longer considered as independent psychological entities but whose existence is the result of their relations with the other actants. In this stage, the correspondence of Sussurian linguistics with mythological ideas of Levi-Strauss on the one hand, and their agreement with narratological theories of Barthes on the other, that is, with the applicability of these principles in the analysis of literature, grounded the cancellation of traditional "frames of intelligibility" and the establishment of new frames of thought. And Tzvetan Todorov described an "absolute cause" in the typical modern narrative which is always absent from it, but which changes it to a space for a perpetual search of meaning. Yet, along with these improvements in structural narratologies, Jonathan Culler focused his attention on the production of meaning in novels. From the eye of Culler, it is via reading as an interpretive analysis that a novel produces meaning. With a view of encouraging the literary scholars to structurally analyze the Persian narrative, the present paper will attempt to provide an analysis of these methodologies. Also, for a sample work in structural analysis of fiction, Houshang Golshiri's "Naghagh-e Baghani" will be analyzed on the basis of Culler's structuralism. </em>
<strong> </strong><em>در نیمة دوّم قرن بیستم، داستان ب</em><em>ه </em><em>عنوان یک ساختار زبانی توجّه پژوهشگران ادبی را برانگیخت. کلود لِوی</em><em>اشتراوس، اسطوره را تحلیل ساختاری نمود و ثابت کرد که داستان و زبان دارای ساخت یکسانی هستند. رولان بارت هم بین جمله و گفتمان روابط همترازکنندهای را کشف کرد و ادّعا کرد که گفتمان را هم میشود تحلیل زبانشناسانه کرد. بارت عقیده داشت که شکلگیری داستان نتیجة روابط کنشگرانی است که دارای هویّتهای روانشناسانه نیستند، بلکه وجودشان در گرو روابطی است که در عرصة داستان با کنشگرهای دیگر برقرار میکنند. در این مرحله، همگرایی نظریّات زبانی فردیناند دو سوسور با آرای لوی اشتراوس و بارت و قابلیّت کاربرد این آرا در تحلیل متون ادبی، زمینههای مساعدتری را ایجاد کرد که منجر به حذف برخی از سنّتهای فکری قبلی و تأسیس «عقلانیّتهای جدید» شد و تزوتان تودورف از وجود یک «انگیزة بیقید و شرط» در داستان خبر داد که هرچند همواره از صحنة داستان غایب است، آن را به فضایی برای جستجوی همیشگی معنی توسّط خواننده تبدیل میکند. پژوهشهای جاناتان کالِر نیز عمدتاً بر روند تولید معنی در داستان متمرکز بود. از دید کالر هم، معنی در داستان از طریق خواندن به عنوان عملی برای تحلیل انتقادی آن تولید میشود. گفتار حاضر عمدتاً میخواهد توصیف تحلیلی فشردهای از برخی از این روششناسیها و چگونگی کاربست آنها در خواندن ادبیّات داستانی ارائه دهد تا پژوهشگران ایران بیش از پیش به نقد ساختگرایانة ادبیّات فارسی بپردازند. این گفتار همچنین داستان کوتاه «نقّاش باغانی» نوشتة هوشنگ گلشیری را به عنوان نمونه و براساس نظریات کالر تحلیل میکند، و به این نتیجه میرسد که میان زبان و داستان روابط بینابینی وجود دارد، به طوریکه بازتولید گفتمان داستان نه در گرو خلاّقیّت ناب نویسنده، بلکه حاصل روابط معنیدار عناصر زبان در ناخودآگاه خواننده است. </em>
<em><strong> </strong></em>
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312220130321An Analysis of Narrative Elements in Two Maqamehs:
"Tibiyeh" and "Ramliyehبررسی عناصر داستانی در مقامة «رملیّه و طیبیّه»2537432FAJournal Article20121208<strong>Abstract</strong>
The term ”Maqameh” means telling a story in a meeting or party. However, in professional tongue it refers to a certain kind of tale a main goal of which is to show verbal and semantic artifice. This renders the maqameh an interesting field of research for its narrative principles. The hero of a maqameh appears in the text of a tale, but after some time he disappears from the scene of that tale and appears again in a next tale. The present article tries to analyze the narrative elements in 2 of Hariri's maqamehs: "Ramliyeh" and "Tibiyeh". The researcher has found out that both of these maqamehs were narrated from the point of view of a first-person speaker. In both of them the plot is logical and consistent, while Abu Zaid is also both a symbolic and a dynamic character. His character is recognized often through his conversations, while the character of the literature-lover Hareth is revealed via the descriptions he gives about himself. The perversity of the Iranian society in the reign of the Abbasids, its cruelty and hypocrisy in particular, is a major theme of these maqamehs.
<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>چکیده:</strong>
مقامه در لغت به معنای قصّهگویی در مجلس و محفل و در اصطلاح، قسمی از اقسام قصص است که تکلّفات لفظی و معنوی در آن از جمله اهداف اصلی است که میتوان آن را از لحاظ اصول داستاننویسی نیز بررسی کرد. در مقامه، قهرمان داستان بعد از ظاهر شدن در متن، سرانجام ناپدید و در مقامة بعدی ظاهر میشود. در این مقاله سعی شده است که عناصر داستانی در دو مقامة رملیّه و طیبیّه از <em>مقامات حریری</em> بررسی شود. ماحصل این شد که مقامه رملیّه و طیبیّه با زاویة دید اوّل شخص بیان شده است. شخصیّت ابوزید در این مقامهها پویا و نمادین و پیرنگ این مقامهها منطقی و استوار است. در زمینة گفتگو، شخصیّت ابوزید با گفتههایش و شخصیّت ادبدوست حـارث نیز بـا توصیفات در مورد خودش شناخته میشود. درونمایة این دو مقامه، نشان دادن کژیهای عصر عبّاسی، بویژه ظلم و نفاق است.
<strong> </strong>
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312220130321Historicizing in the Contemporary Fiction
("Ma'soum-e Panjm", "Ayene-ha-ye Dar-dar" va "Barre-ye Gomshode-ye Ra'ie": A Case Study)بازتاب تاریخ نگری در داستان معاصر (مطالعة موردی: معصوم پنجم، آینههای دردار، برّة گمشدة راعی)3960433FAJournal Article20121222<strong>Abstract</strong>
The ancient history and culture of Iran has been a main field of research for many writers in the contemporary times. Among these writers is Hushang Golshiri. In many of his works, in <em>Fifth Innocent</em> and <em>Shazdeh Ehtejab</em> (<em>Prince Ehtejab</em>) in particular, he has paid great attention to history. The main question of the present study is to discuss how Golshiri has dealt with story and myth in his fiction and what his purpose is when he uses such concepts. To achieve this purpose, the writers have systematically examined his most important works. The results of this research show that, in opposition to many historians, the purpose of Golshir is not only to narrate the historical events or the acts and biographies of kings or the history of dynasties, because he often looks upon historical problems of Iran with sharp eyes to recognize them and get enough experience about them. In many of his works, Golshiri attempts to make a formula on the basis of an entirety of a past history via which we can understand the events of our present lives. He attempts to make the world of his imagination often on the basis of a synthesis of the narratives of a historical past, and to see the reflections of the present life in the mirror of the history. The imaginary world which Golshiri creates in his fiction is a reflection of the whole of our history. We can take the different elements of this world of imagination for the various roots of our history.
<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>چکیده:</strong>
تاریخ و فرهنگ کهن ایران زمین از موضوعاتی است که در کانون توجّه برخی نویسندگان معاصر قرار گرفته است. هوشنگ گلشیری نیز در برخی از داستانهایش، به ویژه در <em>معصوم پنجم </em>و<em> شازده احتجاب</em>، به تاریخ توجّه بسیار دارد. سؤال اصلی این تحقیق آن است که گلشیری چگونه در داستانهایش به تاریخ و اسطوره پرداخته و هدف وی از به کارگیری این مفاهیم چیست؟ بدین منظور مهمترین آثار گلشیری مورد مطالعه و کند و کاو نویسندگان قرار گرفت. نتیجۀ این جُستار نشان میدهد که هدف گلشیری از بیان مسائل تاریخی مانند برخی مورّخان، تنها روایت رخدادهای تاریخی و ذکر احوال و اعمال پادشاهان و یا سلسلهها نیست، بلکه او با دیدی تیزبینانه به مسائل تاریخی مینگرد و با توجّه و تمرکز بر رخدادهای تاریخی در پی کسب تجربه و شناخت است. وی میکوشد تا از کلّ گذشته به عنوان کلیدی برای فهم ماجرای امروز بهره بگیرد و جهان تخیّل خود را براساس درهمآمیزی روایتهای بازمانده از گذشته بسازد و در آیینۀ تاریخ به شناختی از امروز دست یابد. گلشیری در آثارش جهانی خیالی آفریده است که آینۀ تمامنمای تاریخ ماست و میتوان اجزای گوناگون این جهان خیالی را به ریشههای تاریخی آن تأویل کرد.
<strong> </strong>
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312220130321Setting and its Mystical Dimensions in Attar's Ghazel-Storiesصحنه (زمان و مکان) و ابعاد عرفانی آن در غزل- داستانهای عطّار6175434FAJournal Article20121220<strong>Abstract</strong>
In addition to in the form of couplets, Attar has composed narratives in the form of sonnets. On the whole, he has composed 62 narrative poems in this form. Through an analysis of the structure of these narrative-sonnets, we can learn about Attar's thought and his art of story-telling. A subject in need of investigation in this regard is the scene in time and place in which his stories take place. This is for Attar is a mystic poet, for in his works he always wants to express his mystical teachings, and for in many works of mysticism the scene is of mystical dimensions also. Attar's narrative-sonnets often show the night at their time, which in turn suggests the mystical dimension of his poetry, because night and dawn are, for the poet, the times of revelation and invocation also. And the spacial setting of his narrative-songs is usually places like a tavern, a pub, a divine harem, a doorway of esteem, a mosque, a pagoda, or a convent all of which add to the mystical dimensions of his work.
<strong> </strong><strong>چکیده</strong><strong>:</strong>
عطّار علاوه بر مثنوی در قالب غزل نیز قصّهپردازی کرده و مجموعاً 62 قصّه را در غزلیّاتش آورده است. بررسی عناصر ساختاری این قصّهها ما را با هنر عطّار در داستانپردازی و افکار و اندیشههای وی در این زمینه آشنا میکند. یکی از عناصری که در این زمینه باید بررسی شود، صحنه (زمان و مکان) حوادث قصّه است؛ زیرا عطّار شاعری عارف است و در شعر به دنبال بیان آموزههای عرفانی خویش بوده است و صحنه (زمان و مکان) نیز در آثار عرفانی در بسیاری موارد دارای ابعاد عرفانی است. بررسی غزل - داستانهای عطّار نشان داد که زمان مورد استفادة عطّار در قصّههایش، معمولاً شب یا سحرگاه است که این امر، نشاندهندۀ بُعد عرفانی داستانهاست؛ زیرا شب و سحرگاه، زمان راز و نیاز و کشف و شهود عارفان است. مکان قصّهها هم معمولاً مکانهایی چون خرابات، میخانه، حرم کبریا، درگاه عزّت، مسجد، بتخانه، دیر و خانقاه است که همگی بر ابعاد عرفانی قصّه میافزایند.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312220130321A Comparative Study of Women’s Position in
Sovashoun and Shouhar-e Aahou-Khanomبررسی تطبیقی جایگاه زنان در سووشون و شوهر آهو خانم7795435FAJournal Article20130308<strong>Abstract</strong>
In the Iranian literature there are many inverted images of women, while the dominant Iranian fiction is typically often the story of a male character. However, in a majority of the Iranian stroies it is often a woman who causes the events to take place. Due to the historical dominance of a patriarchal culture in Iran, our female character is describes but unrealistically, while her image more often than not lacks the womanly experience. However, whenever the women in Iran have found a suitable occasion, they have taken use of literature for the representation of the oppression historically imposed on their gender. <em>Soovashon</em> and <em>Shouhar-e Ahou-Khanom</em> are 2 novels respectively by Simin Daneshvar and Ali-mohammad Afghani. In the former, Daneshvar represents her womanly experiences about the female characters, while in the latter Afghani illustrates his manly outlooks about the males. Through an examination of the position of the female characters in these works of fiction (as representations of the Iranian woman), one can provide an outline of the developments in the women's status in Iran in the last 100 years. To unravel the main demands of our women in the present times, the present article takes it to provide a comparative analysis of these novels in their dealings with the historical development of the women's position in Iran.
<strong> </strong><strong>چکیده:</strong>
در ادبیّات ایرانزمین تصاویر وارونهای از زن وجود دارد. محور غالب داستانها مذکّرند؛ امّا این زنان هستند که باعث وقوع رویدادها میگردند. توصیف و بررسی شخصیّت زن در غالب آثار ادبی، به دلیل سلطة فرهنگ مردسالارانه، تصویری غیر واقعی و فاقد تجارب زنانه است و زنان آنجا که فرصت بـازنمودن تجـاربشان را یافتهاند، از ادبیّات به عنوان ابزاری برای نمایش مظلومیّت جنس خود بهره بردهاند.
<em>سووشون</em> و <em>شوهر آهو خانم</em> دو رمان عصر حاضرند که تجارب زنانة سیمین دانشور و نگاه مردانة علی محمّد افغانی به زنان در آنها به رشتة تحریر درآمده است. با بررسی جایگاه زنان در این دو اثر (به عنوان نمایندگان زنان ایرانی) میتوان از تحوّلاتی که در جایگاه زنان در صد سال اخیر به وقوع پیوسته است، تصویری ارائه نمود.
این مقاله میکوشد تا با بررسی تطبیقی این دو اثر ادبی، شباهت و افتراقهای جایگاه زنان را مورد مداقّه قرار دهد تا با نگاهی به گذشتة زنان، مطالبات محوری آنان آشکار گردد.
<strong> </strong>
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312220130321Charcterization in Nezami Ganjei's "Haftpeikarشخصیّتپردازی در داستان هفتپیکر نظامی گنجهای97116436FAJournal Article20130104<strong>Abstract</strong>
<em>"Haftpeikar</em>" is the story of a utopia with which Nezami Ganje'i has provided his readers through the application of functions and descriptions of the unique character of Bahram-e Gour. In that collection of poems, there are 19 characters who, with the exception of those in the "heptagon of anecdotes," appear in and disappear from the scene of poems in order to ground the presence in them of Bahram-e Gour. Nezami, who is partly influenced by the passive structure of a traditional society, often uses descriptive language to characterize his figures. While it attempts to shortly discuss <em>"Haftpeikar</em>" in relations with the traditional society, the present research also attempts to describe the creation of these 19 characters in the hands of the sage of Ganjeh. The researcher has found out that in a majority of occasions, to introduce his characters Nezami has used descriptive language which is a language mainly devoted to poetry. However, characterizing Fetneh, Bahram's maid, the poet uses both descriptive and conversational languages. In the present study, the method of research is content analysis and bibliographical examination.
<strong> </strong>
<strong> </strong>چکیده:
<em>هفتپیکر</em>، آرمانشهری است که حکیم نظامی گنجهای با کارکردها و رفتار شخصیّت منحصر به فرد بهرام گور در پی توصیف آن است. در این منظومه، نوزده شخصیّت حضور دارند که جز شخصیّتهای حکایات هفتگانه، همة آنها برای معرّفی بهرام گور در قصّه ظهور و افول میکنند. نظامی، متأثّر از ساختار منفعل جامعة سنّتی برای پردازش شخصیّتها غالباً از شیوة توصیف بهره میبرد. این مقاله میکوشد ضمن بحث اجمالی راجع به <em>هفتپیکر</em> در پیوند با ساختار جامعة سنّتی، شخصیّت و شخصیّتپردازی به معرّفی شخصیّتهای نوزدهگانة این منظومه و چگونگی پردازش آن به دست حکیم گنجه بپردازد. دستاورد پژوهش ناظر بر این است نظامی در غالب موارد برای معرّفی شخصیّتها از شیوة توصیف که شیوهای ویژة متون منظوم است، استفاده میکند؛ امّا در پرداختن به شخصیّت فتنه، کنیز بهرام گور هم از شیوة توصیف یاری میجوید، هم از شیوة گفت و گو. روش کار نیز به شیوة تحلیل محتوا و بررسی اسنادی صورت خواهد پذیرفت.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65312220130321A Stylistic Study of the Popular Novel
(with an Emphasis on the Works of Morteza Mo'addabpour)سبکشناسی رمان عامّهپسند (با تکیه بر آثار مرتضی مؤدّبپور)117133437FAJournal Article20130129<strong>Abstract</strong>
Style is said to be the special mode of speaking in which a writer or poet expresses his or her thoughts and materials. From the ancient times up to now, many divisions and definitions have been provided for the literary style. In the examination of the style of each literary work, it is analyzed not only for the features of its language and thought, but for its literary features also. Among the new and noticeable issues in the contemporary literary currents is the rise of the popular novel which has been closely heeded to and has received the title of "the Best Seller" in the last decade. Therefore, it is essential that we pay closer attention to the analysis of such works. The style in which an author writes about his or her thoughts and themes is among the outstanding features of each work of literature. It shows the world of the author as well as his recognition and his outlook about the world around him. Therefore, the stylistic analyses of the popular novels can help us take a step forward to understand why in the last decades such works of fiction have been so popular. In the last years, Morteza Mo'addabpour has been among the most successful writers of popular fiction, and has absorbed the attention of many readers. In the present research, the writers have attempted to analyze the stylistics of 4 of his novels. This study indicates that Mo'addabpour is realistic in style. He writes in a simple prose style in which there is no complexity; with the exception of metonymy, he takes use of no rhetorical technique; and he expresses the social and political problems in the lives of the youth in a simple language.
<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>چکیده:</strong>
سبک، روش خاصّی است که نویسنده یا شاعر برای بیان مطالب و مفاهیم مورد نظر خود به کار میگیرد. از دیرباز تا کنون تعاریف و تقسیمبندیهای گوناگونی از سبک ارائه شده است. در بررسی سبک هر اثر ادبی ویژگیهای زبانی، ادبی و فکری آن اثر مورد بررسی قرار میگیرد. از پدیدههای نو امّا قابل توجّه در جریان ادبی معاصر، رمانهای عامّهپسند یا بازاری هستند که بسیار مورد توجّه قرار گرفتهاند و عنوان پرفروشترین رمانهای دهۀ اخیر را به خود اختصاص دادهاند. از این رو توجّه بیشتر به این آثار، امری ضروری و لازم است. سبک نویسندگی و اسلوب خاصّی که نویسنده برای بیان مفاهیم مورد نظر خود به کار میبرد، از مشخّصههای بارز هر اثر ادبی است و شناخت نویسنده و دنیای او و دیدگاه و بینش او را به جهان پیرامون نشان میدهد، از این رو بررسی سبکی رمان عامّهپسند میتواند گامی به سوی شناخت علل محبوبیّت این آثار باشد.
نگارندگان در این پژوهش به عنوان نمونه، چهار اثر مرتضی مؤدّبپور را که در سالهای اخیر مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است و از موفّقترین رماننویسان عامّهپسند بوده است، مورد تحلیل سبکشناسی قرار دادهاند. بر پایة این بررسی مشخّص شد که سبک مؤدّبپور، رئالیسم است. وی از نثری ساده و عاری از پیچیدگی استفاده کرده؛ از صنایع بدیعی، جزکنایه بهرة چندانی نگرفته و مشکلات جوانان و مسائل سیاسی و اجتماعی روز را با زبانی ساده مطرح کرده است.
<strong> </strong>
<strong> </strong>