دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319320201121Nima's Time Games and Descriptive Style in the Servielli House System Based on Time Theory Narration in Gerard Genetteبازیهای زمانی و سبک توصیفی نیما در منظومه خانه سریویلی براساس نظریة زمان در روایت ژرار ژنت117161510.22126/rp.2020.5445.1235FAشمسیپارسااستادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20200625Whereas the narration and description are the central elements of the poetics of Nima’s new poetry; during his poetic time, he composed several narrative collections of poems. The purpose of the present article is to investigate the techniques of narrative time in the Servielli House system, based on the theory of time narration by Gerard Genette. The results of the study show that procrastination (expansion of narration), retrospection, and foresight are among the most important tricks of the time that Nima has dealt with in narration. Since, according to Nima's theory, the purpose of poetry is to describe and narrate and embody the poetic subjects, so his trick in his narrative poems is to expand the narration, which has been done in this system with objective and very beautiful descriptions. The function of delay in this poem is to describe the place and time of the story, to characterize and to objectify the abstract matters. Nima has also used the retrospective and futuristic tricks of the narration to express the poet's hopes and doubts, and his hesitations and delays, which are beautifully expressed in the form of the Serivili controversy between the Nojo poet and the devil, which is a symbol of temptation. His deceptive and seductive inner selves are depicted. In general, Nima's time tricks in this poem are consistent with both the theme and content of the story and Nima's descriptive style. His most important time technique in this system is delaying or expanding the narration, which is not a frequency component in the descriptive style. Keywords (English): Narration, Element of Time, Gerard Genette, Nima Yoshij, Descriptive Style, <em>Serivili House Collection.</em><br /><strong> </strong>ازآنجاکه روایت و توصیف از عناصر محوری بوطیقای شعر نو نیما یوشیج است؛ وی در طول زمان شاعری خویش، منظومههای روایی متعدّدی سرود. هدف نوشتار پیش رو بررسی شگردهای زمان روایی در منظومة خانة سریویلی، براساس نظریة زمان در روایت ژرار ژنت است. نتایج پژوهش نشان میدهد که درنگ (گسترش روایت)، گذشتهنگری و آیندهنگری، از مهمترین شگردهای زمانی است که نیما به آن پرداخته است. ازآنجاکه براساس نظریه نیما، هدف از شعر، توصیف و روایت و تجسّمبخشیدن به موضوعات شعری است؛ بنابراین شگرد وی در شعرهای رواییاش گسترش روایت است که در این منظومه با توصیفات عینی و بسیار زیبا صورت گرفته است. کارکرد درنگ در این شعر، توصیف مکان و زمان داستان، شخصیّتپردازی و عینیتبخشیدن به امور انتزاعی است؛ همچنین نیما از شگرد گذشتهنگری و آیندهنگری روایت برای بیان امید و نومیدیهای سریویلی شاعر و تردید و دودلیهای وی بهره گرفته است که بهزیبایی در قالب جدال سریویلی، شاعر نوجو با شیطان که نمادی از وسوسههای فریبنده و اغواگر درونی اوست، ترسیم شده است. بهطور کلّی شگردهای زمانی نیما در این منظومه هم با درونمایه و محتوای داستان و هم با سبک توصیفی نیما همخوانی دارد. مهمترین شگرد زمانی وی در این منظومه نیز درنگ یا گسترش روایت است که مؤلّفهای دارای بسامد در سبک توصیفی نیماست.<br /><strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319320201121Sociological Criticism of Reza Amirkhani's Novel Rahsh Based on Goldman's Theory of Constructivismنقد جامعه شناختی رمان رهش اثر رضا امیرخانی براساس نظریi ساخت گرایی گلدمن1936161610.22126/rp.2020.4061.1152FAآرزوپوریزدانپناه کرمانیاستادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة زبان و ادبیّات، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20190521The sociological <strong>Criticism</strong> of the novel is one of the major trends in the sociology of literature in which the connection between the structure and content of the novel are examined with the status and transformations of society and the environment in which it is emerged. In this study, the novel <em>Rahesh</em> by Reza Amirkhani has been criticized based on the framework of sociological criticism and content analysis method. This work is worthy for reflection and research according to the author's sociological and literary point of view. The crisis of modernity, the development of urban imbalances, and the serious damage, such as traffic, air pollution, the emergence of respiratory diseases in the new generation, the destruction of traditional houses and the loss of city authenticity, management weakness ... are some social realities that are reflected in the novel <em>Rahesh</em>. The findings of this study suggest that although the author has not been able to provide a useful solution to the problems, however, it has been able to succeed in informing its non-capitalist audience and to take steps towards the realization of its ultimate goal, that other cities will not suffer the fate of Tehran.
<strong> </strong>نقد جامعهشناختی رمان، یکی از گرایشهای مهمّ جامعهشناسی ادبیّات است که در آن، ارتباط ساختار و محتوای رمان با وضعیت و دگرگونیهای جامعه و محیطی که در آن پدید آمده است، بررسی میشود. در این گفتار، رمان <em>رهش،</em> اثر رضا امیرخانی با تکیه بر نظریة ساختگرایی لوسین گلدمن و با روش تحلیل محتوا نقد و بررسی شده است. این اثر با توجّه به نگرش نویسنده که بر زاویة دیدی جامعهشناختی و ادبی مبتنی است، درخور تأمّل و پژوهش است. بحران مدرنیته، توسعة نامتوازن شهری و آسیبهای جدّی ناشی از آن همچون ترافیک، آلودگی هوا، بروز بیماریهای تنفّسی در نسل جدید، تخریب خانههای سنّتی و ازبینرفتن اصالت شهر، ضعف مدیریت و... برخی از واقعیتهای اجتماعی است که در رمان <em>رهش</em> منعکس شده است. از یافتههای پژوهش حاضر برمیآید هرچند نویسنده نتوانسته راهکار مفیدی درراستای رفع معضلات یادشده ارائه دهد، امّا توانسته است در آگاهیبخشی به مخاطب غیر پایتختنشین خود موفّق عمل کند و درجهت تحقّق آرمان نهایی خود، مبنی بر دچارنشدن سایر شهرها به سرنوشت تهران گام بردارد.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319320201121The Intertextual Semiotics of Welcome to Hades Novelنشانه شناسی بینامتنی رمان به هادس خوش آمدید2754161710.22126/rp.2020.5345.1231FAفاطمهزمانیاستادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه کوثر، بجنورد، ایرانسید محمدصاحبیاستادیار فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران، ایرانJournal Article20200522One of the important themes of contemporary fiction is paying attention to the social status and the identity of women. Some writers have portrayed the problems of women by re-reading and recreating the ancient stories. The <em>novel Welcome to Hades</em> by Belqis Soleimani is a female writing that has an intertextual relationship with the story of Zal and Rudabeh in <em>Shahnameh</em> and expresses the problems of women in the current society of Iran. Therefore, this paper tries to study and analyze the intertextual relations of this work with Ferdowsi's <em>Shahnameh</em> based on Riffatter's theory of intertextual semiotics, to identify the mythical codifications and semantic implications of the novel, the study provides an interpretive and intertextual reading of this work. The result of this study indicates that Soleimani creates the semantic accumulation of “woman” and the descriptive systems of <em>Shahnameh</em>, “Rudabeh” and “Sheikhkhani tribe” by placing "non-instructions" in the text that contain the implicit meanings. In this way, she creates familiar hippograms or images in the minds of the readers that refer to the story of Zal and Rudabeh. The analysis of these intertextual relations shows that the matrix of this novel emphasizes the contrast between the role of women in <em>Shahnameh</em> (especially Rudabeh) in comparison with contemporary women who are caught in the limitations and incorrect social customs.
<strong> </strong>یکی از درونمایههای مهمّ ادبیّات داستانی معاصر، توجّه به جایگاه و هویت اجتماعی زنان است. برخی از نویسندگان با بازخوانی و بازآفرینی داستانهای کهن، معضلات و مشکلات زنان را ترسیم کردهاند. رمان<em> به هادس خوش آمدید،</em> اثر بلقیس سلیمانی نوشتاری است زنانه که با داستان «زال و رودابۀ»<em> شاهنامه </em>روابط بینامتنی دارد و به بیان معضلات و مشکلات زنان در جامعة کنونی ایران میپردازد. از اینرو، جستار پیش رو میکوشد براساس نظریة نشانهشناسی بینامتنی ریفاتر، با شناسایی رمزگذاریهای اسطورهای و دلالتهای معناشناختی رمان <em>به هادس خوش آمدید،</em> روابط بینامتنی این اثر را با <em>شاهنامۀ </em>فردوسی بررسی و تحلیل کند و خوانشی تفسیری و بینامتنی از این اثر ارائه دهد. نتیجة این بررسی بیانگر آن است که سلیمانی با قراردادن «غیر دستوریهایی» در متن که دربردارندة دلالتهای ضمنی هستند، انباشتِ معنایی «زن» و منظومههای توصیفی <em>شاهنامه</em>، «رودابه» و «طایفة شیخخانی» میآفریند. بدینترتیب هیپوگرامها یا تصویرهایی آشنا در ذهن خوانندگان ایجاد میکند که به داستان زال و رودابه ارجاع میدهد. واکاوی و تحلیل این روابط بینامتنی نشان میدهد که ماتریس این رمان تأکید بر تقابل نقشآفرینی زنان <em>شاهنامه</em> (بهویژه رودابه) درمقابسه با زنان معاصر دارد که گرفتار محدودیتها و عرفهای نادرست اجتماعی شده اند.دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319320201121The Interactivity of Mahmoud Timur's Neda’ Al-Majhul Tale Based on Gerard Genette's Narrative Time Theoryکنشپذیری داستان نداء المجهول اثر محمود تیمور براساس نظریۀ زمان-روایی ژرار ژنت5575161810.22126/rp.2020.5316.1226FAحسینشمسآبادیدانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانطاهرهمیرزادهدانشجو دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانJournal Article20200510Gerard Genet presented three narrative principles. They are: order, continuity, and frequency, along with subcategories in defining his theory. He described the role of three narrative principles in slowing down the narrative time, such as breakdown time in flashbacks, interference, and non-continuity in negative acceleration and recurring frequencies. Also, some compressions affect the speed of narrative time, such as: positive acceleration, singular frequency, and order, and continuity also influence the natural course of a story's timing. The purpose of this study is develop and advance the narration of Mahmoud Timur’s Neda’ Al-Majhul story by using the content-analytic method. The primitive approach seems to have been Mahmoud Timur's attempt to present a coherent story and not to miss the reader, so that the reader is not delayed and ambiguous in the study of the story. Therefore, Mahmoud Timur has followed the order of narration in order to present a story that is far from ambiguity.
<strong> </strong>ژرار ژنت سه اصل رواییِ نظم، تداوم و بسامد را همراه زیرمقولههایی در تعریف نظریۀ خویش ارائه داد. وی نقش سه اصل روایی را که در کُندساختن زمان روایی تأثیرگذار بودند، مانند زمانپریشی در فلشبکها، جلورفتها و عدم تداوم در شتاب منفی و بسامدهای مکرّر و بازگو مؤثّر دانست؛ همچنین، برخی در فشردهسازی سرعتِ زمان روایی تأثیرگذار هستند، مانند شتاب مثبت، بسامد مفرد و نظم و تداوم در سیر طبیعیِ زمانروایی یک داستان. پژوهش حاضر با هدف توسعهای و پیشبردی در تلاش است تا با روش تحلیلی - محتوایی داستان <em>نداء المجهول</em>، اثر محمود تیمور را مورد گفتار روایی کند. رهیافت اوّلیه چنین مینماید؛ محمود تیمور سعی در ارائۀ داستان منسجمی داشته و از نقش خواننده نیز جا نمانده است تا در مطالعۀ داستان به تأخیر و ابهام دچار نشود؛ بنابراین، محمود تیمور نظم سیر روایی را در این راستا رعایت کرده تا داستانی دور از ابهام ارائه دهد.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319320201121The Analysis of Manifestations of Alienation in the Novel Laylat al-Maliar by Ghadat al-Samanبررسی جلوههای اغتراب در رمان "لیلة الملیار" غادة السمان7795161910.22126/rp.2020.5615.1242FAحامدصدقیاستاد گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، خوارزمی، تهران، ایرانفرزانهفتاحیاندانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200815Alienation is one of the most important topics in Arabic literature since the past. In the present age, due to the social, political, cultural and economic developments that Arab societies are witnessing, oppression and the related components have taken on a new form. Ghada Al-Saman, a Syrian writer and thinker, has witnessed colonialism and internal tyranny in Arab societies during his lifetime. His works are well represented them. Accordingly, this paper intends to use the descriptive-analytical method and with the aim of showing the types of harassment and reaction to them, to investigate the phenomenon of harassment in the <em>novel Laylat al-Maliar</em> Ghada al-Saman. The findings of this study show that obsession in the characters of this novel has appeared socially, internally, temporally, spatially and culturally and there are different reactions such as: rebellion, adaptation or isolation have been formed towards them. Meanwhile, the author has used things such as repetition of the phrase, internal monologue and flash back to express excitement.
<strong> </strong>اغتراب، یکی از عمدهترین مسائلی است که از گذشته تاکنون در ادب عربی مطرح بوده است. در عصر حاضر بهعلّت تحوّلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که جوامع عربی شاهد آن هستند، اغتراب و مؤلّفههای مربوط به آن، شکل تازهای به خود گرفته است. غادة السّمان نویسنده و متفکّر سوری در زمان حیاتش، شاهد استعمار و استبداد داخلی، در جوامع عربی بوده است؛ به همین دلیل اغتراب و مظاهر آن همچون دوری از وطن، سرخوردگی، بیگانگی از خود، انزوا، دوری از اجتماع و...، در آثارش بهخوبی نمود یافته است. بر این اساس، جستار پیش رو درنظر دارد با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با هدف نشاندادن انواع اغتراب و واکنش نسبت به آنها، به واکاوی پدیدة اغتراب در رمان <em>لیلة</em><em>الملیار</em> غادة السّمان، بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اغتراب در شخصیّتهای این رمان بهصورت اجتماعی، درونی، زمانی، مکانی و فرهنگی ظاهر شده است و واکنشهای متفاوتی همچون تمرّد، سازگاری یا عزلت نسبت به آن شکل گرفته است ضمن اینکه نویسنده برای بیان اغتراب از اموری همچون تکرار عبارت، تکگویی فردی، بازگشت به گذشته و... بهره جسته است.
<strong> </strong>
<br />دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319320201121Examining the Discourse Courage Beyond the Presence of the “Other” in the Novel of Those Mothers, These Girlsبررسی گفتمانة جسارت از ورای حضور «دیگری» در رمان آن مادران، این دختران97117162010.22126/rp.2020.4965.1207FAمهرنازطلائیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فرانسه، دانشکدة زبانهای خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانایلمیرادادوراستاد گروه زبان و ادبیّات فرانسه، دانشکدة زبانهای خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200120In the last decade, we face a number of feminine discourses, and each female writer poses a new thinkable character in her novel; one of the most striking examples is the depiction of a housewife who is plagued from her absurd conjugal life, and she plans to be born again and achieve all her dreams. The presence of “other” in the life of a traditional woman becomes a complete pattern for her in order that she can abandon the stereotypes and grow increasingly, while her mother's feelings and a sense of being loved by a man is still alive with her and she uses a feminine language to make her femininities more prominent. This structure can be seen in “<em>Those mothers, these girls</em>” by Belqeis Soleimani. Anna become a mirror of her mother, Sorayya, and brings her to self-awareness, thus Sorayya will move gradually from tradition to modernity and she shows different thoughts. Irigaray and Cixous’s theory, based on the “self in other mirror”, is a frame which shows us that this work is in the category of post-feminist works and explains new subjects that the Iranian woman writer has not addressed before. Therefore, it can be introduced as a discourse text.
<strong> </strong>در دهة اخیر با گفتمانههای زنانة متعدّدی روبهرو هستیم و هر زن نویسنده در اثر خود ویژگی جدید و قابل تأمّلی را مطرح میکند. یکی از موارد بارز آن، بهتصویرکشیدن زنی خانهدار است که از روزمرّگیهای پوچ زندگی زناشویی بهتنگ آمده است و قصد دارد ازنو متولّد شود. حضور یک «دیگری» در زندگی زن سنّتی، برای او الگوی تمامعیاری میشود تا بهکمک آن از خودِ کلیشهای برون آید و به رشد و تعالی برسد، در عین حال که احساسات مادرانهاش و حسّ دوست داشتهشدن ازسوی یک مرد در نهاد وی همچنان زنده است و درجهت برجستهترساختن آن از زبانی زنانه بهره میگیرد. این ساختار را میتوان در آخرین رمان بلقیس سلیمانی مشاهده کرد. آنا آیینة تمامنمایی برای ثریا میشود و او را به خودآگاهی میرساند و بدینترتیب ثریا در گذار از سنّت به تجدّد قرار میگیرد و افکار متفاوتی از خود بروز میدهد. ساختار نظری ایریگاری و سیکسو، مبنی بر «خود در آیینة دیگری» راهبردی است که به ما نشان میدهد این اثر درزمرة آثار پسافمینیست قرار دارد و مسائل جدیدی را مطرح میکند که پیش از آن، نویسندة زن ایرانی کمتر بدان پرداخته است؛ از همین روی، میتوان آن را، متنی «گفتمانهای» معرّفی کرد.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319320201121The Reflection of Love and The Evolution in the Stories of Simin Daneshvarبازتاب عشق و سیر تحول آن در داستانهای سیمین دانشور119138162110.22126/rp.2020.4709.1186FAابراهیمظاهری عبده ونداستادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانJournal Article20191026Daneshvar is one of the writers who has also spoken about love and has given a fictional form to the traditional and modern views on love in Iranian society. The purpose of this study is to investigate the subject of love and the evolution in the stories of this author, based on a descriptive-analytical method. What is love, its functions, evolution and types of love, physical, social, mystical and mixed love, are among the issues studied in this study. The results show that Daneshvar, is first influenced by modern attitudes, considers love as one of the most enjoyable instinctual forces; but then, she is influenced by traditional attitudes, the subject of love finds a sacred and extraterrestrial state in her stories that connects human beings with God, nature, and other human beings. At the beginning, Daneshvar speaks more about the manifestations of earthly love, such as physical and social love, each of which determines the construction of individual, family, and ultimately human community within a specific geographical area; but then she raises the issue of mystical love and the various criticisms and attitudes about it, and finally, contrary to the philosophical and mystical attitudes that consider the earthly love as a bridge to mystical love, in the scholarly attitude, she finds love, a mixed state and a combination of all kinds of them, in which, in her opinion, life will end in this kind of love. This connection between mixed love and life shows the author's positive attitude towards the end of life, and that this kind of love is the answer to the question of how human lives in the modern era.
<strong> </strong>دانشور، ازجمله نویسندگانی است که هم خود دربارۀ عشق سخن گفته و هم به دیدگاههای سنّتی و مدرن مربوط به عشق در جامعۀ ایرانی، شکل داستانی بخشیده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی موضوع عشق و سیر تحوّل آن، در داستانهای این نویسنده، برمبنای روش توصیفی - تحلیلی است. چیستی عشق، کارکردهای آن، سیر تحوّل و انواع عشق، عشق جسمانی، اجتماعی، عرفانی و عشق آمیزهای، ازجمله مسائل بررسیشده در نوشتار پیش رو هستند. نتایج پژوهش نشان میدهند دانشور، ابتدا متأثّر از نگرشهای مدرن، عشق را ازجمله نیروهای غریزی لذّتبخش میداند؛ امّا درادامه، با تأثیرپذیری از نگرشهای سنّتی، موضوع عشق، حالتی قدسی و فرازمینی در داستانهایش مییابد که انسانها را با خداوند، طبیعت و انسانهای دیگر پیوند میدهد. درآغاز دانشور، بیشتر از جلوههای عشق زمینی، مانند عشق جسمانی و اجتماعی سخن میگوید که هرکدام از آنها، موجب ساختهشدن زندگی فردی، خانوادگی و درنهایت اجتماعِ انسانی درمحدودۀ جغرافیایی مشخّص میشود؛ امّا درادامه، موضوع عشق عرفانی و انتقادها و نگرشهای مختلفِ دربارۀ آن را نیز مطرح میکند و درنهایت، برخلاف نگرشهای فلسفی و عرفانیای که عشق زمینی را پلی برای رسیدن به عشق عرفانی میدانند، در نگرش دانشور، عشق، حالتی آمیزهای و ترکیبی از تمام انواع آن را مییابد که ازنظر وی، زندگی به این نوع عشق ختم خواهد شد. این پیوند بین عشق آمیزهای و زندگی، نشان از نگرش مثبت نویسنده به پایان زندگی دارد و اینکه ایننوع عشق، پاسخی به پرسشِ چگونه زیستن انسان در دورۀ مدرن است.
<strong> </strong>