دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319220200822The Study of Javad Mojabi's Novel Grasshopper Night from the Point of View of Humorous Techniquesبررسی رمان شب ملخ اثر جواد مجابی ازمنظر شگردهای طنزپردازی118146810.22126/rp.2020.4692.1185FAاعظمابدالیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانجهانگیرصفریاستاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانJournal Article20191022Javad Mojabi is one of the most successful satirists in the contemporary literature, especially the genre novel. <em>Grasshopper Night</em> is a humorous novel with a cinematic structure which is centered on war, destruction and death that is a valuable work in terms of reflecting events, facts and problems which related to war. The work is literary, conversational, and humorous. In addition to the humorous language, the author uses the techniques of humor to criticize war and many social, cultural, and intellectual issues. In this research, an attempt has been made to identify and to investigate the most important humorous techniques that the author has used and has made the novel as a literary factor in humor. In addition to identifying the author's humorous techniques, this has led to a clearer and more prominent intellectual and thematic aspect in the work. The results show the techniques of humor such as: discourse contradiction, lexical inconsistencies, unusual actions, unexpected arguments by the narrator, irony and situational contradiction, hyperbole (through descriptions and the introduction of surreal elements), degradation (descriptions of spaces and people) and the use of humorous expressions. These ways often serve the main themes of the novel; anti-war issue has been used with war and the critique of the old thoughts and the ideas of the society and have made this work more attractive.
<strong> </strong>
جواد مجابی از طنزنویسان موفّق در حوزۀ ادبیّات معاصر بهویژه ژانر رمان است. <em>شب ملخ</em> اثر وی رمانی طنزآمیز دارای ساختاری سینمایی با محور جنگ، ویرانی و مرگ است که از حیث بازتاب رویدادها، حقایق و معضلات مرتبط با جنگ اثری ارزشمند محسوب میشود. این اثر از زبانی ادبی- محاورهای و سرشار از طنز برخوردار است. علاوه بر زبان طنزآمیز، نویسنده با به کارگیری شگردهای طنزپردازی به نقد جنگ و بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و فکری پرداخته است. در این پژوهش تلاش شدهاست مهمترین شگردهای طنزآفرینی که نویسنده به کار گرفته و رمان را برخوردار از شاخصۀ ادبی طنز گردانیدهاست، شناخته و بررسی شود. این امر علاوه بر شناسایی شگردهای طنزپردازی نویسنده به روشن و برجستهترکردن جنبههای فکری و مضمونی اثر انجامیدهاست. نتایج حاصله مبیّن شگردهای طنزپردازی چون: تناقض گفتمانی، ناسازگاریهای واژگانی، اعمال غیرعادّی، استدلالهای خلاف انتظار از سوی راوی، کنایه و تناقض موقعیتی، بزرگنمایی (از طریق توصیفات و ورود عناصر سوررئال)، کوچکنمایی (توصیفات فضاها و اشخاص) و بهکارگیری عبارات طنزآمیز است. این شگردها اغلب در خدمت مضامین اصلی رمان؛ ضدیّت با جنگ و نقد افکار و عقاید کهنۀ جامعه بهکار گرفته شده و بر جذّابیت و گیرایی اثر افزوده است.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319220200822Feminist Criticism of Mary Jahani’s Novel This Street Has No Speeding Bumpنقد فمینیستی رمان این خیابان سرعتگیر ندارد اثر مریم جهانی1938146710.22126/rp.2020.4761.1191FAفرشاداسکندری شرفیدانشجوی کارشناسیارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-0539-7591ستایشفتاحیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانوحیدمبارکاستادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-8696-6564Journal Article20191108Feminism is a social movement which began in the late eighteenth century with the aim of eradicating gender discrimination in Europe and the United States, and it has passed through three different stages, many groups and trends have emerged from it. With the advent of feminist ideas in the field of literary criticism, feminist criticism was established in the late 1980s, which analyzes the literary works through the interplay of “images of woman” and “criticism of female writer”. This study is based on feminist criticism and using descriptive-analytical methods as well as library references, “images of woman” and “feminine signs of writing” in Mary Jahani’s novel <em>This Street Has No Speeding Bump < /em>. The results indicate this work exhibit the necessity for women’s financial independence along with their cultural-social barriers on female employment, male dominance over women, paternalism, men’s sexual diversity and infidelity, physical, psychological, sexual, economic and legal violence against women and early marriage are the key issues and problems of women in the patriarchal societies. Furthermore, meticulousness, prolixity, nostalgia, complex narration, and the search for true love, which are the major characteristics of feminine writings and styles, are readily found in the novel. <br /><strong> </strong></em>«فمینیسم» جنبشی اجتماعی است که از اواخر قرن هجدهم و با هدف برچیدهشدن تبعیضهای جنسیّتی زنان، در اروپا و آمریکا آغاز شد و تا کنون سه دورۀ مختلف را پشت سر گذاشته و گروهها و گرایشهای گوناگونی از آن پدید آمدهاست. با راهیافتن اندیشههای فمینیستی به حوزۀ نقد ادبی، در اواخر دهۀ 1960، «نقد فمینیستی» (زنمدارانه) پایهگذاری شد که آثار ادبی را با دو رویکرد «جلوههای زن» و «نقد زن نویسنده» مورد تحلیل و واکاوی قرار میدهد. در این جُستار بر اساس نقد فمینیستی و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و منابع کتابخانهای، جلوههای زن و نشانههای زنانهنویسی رمان <em>این خیابان سرعتگیر ندارد</em>، نوشتۀ مریم جهانی، نقد و بررسی شدهاست. دستاورد پژوهش نشان میدهد که در این اثر ضرورت استقلال مالی زنان و موانع فرهنگی و اجتماعی اشتغال آنان، برتری دادن جنس مذکّر بر مؤنّث، مردستیزی و سنّتشکنی زنان، پدرسروری، تنوّعطلبی و خیانت مردان، خشونتهای جسمی، روانی، جنسی، اقتصادی و حقوقی علیه زنان و ازدواج زودهنگام که از مسائل و مشکلات اصلی زنان در جوامع مردسالار است، بهروشنی منعکس شدهاست. همچنین در جایجای این رمان جزئینگری، اطناب و پُرگویی، نوستالژی، روایت دالان در دالان و جستجوی عشق حقیقی که از عمده ویژگیهای نوشتار و سبک زنانه است، دیدهمیشود.<br /> <strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319220200822Lacanian Reading of “The Mental Development of The Subject” in the Story Collection of Mandanipour’s “The Ultramarine Blue”خوانش لاکانی رشد روانی سوژه در مجموعهداستان آبی ماورای بحار مندنیپور3953145810.22126/rp.2020.3235.1114FAمحمّد امیناحسانی اصطهباناتیکارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی، مدرّس مرکز آموزش عالی استهبانخیراللّهمحمودیدانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20180927Whereas Lacan's theory of psychoanalysis, as a form of interpretation as well as a theory of language, identity, and subject, has had a profound effect on the literary studies; This study intends to analyze the short water stories of The Ultramarine Blue”as one of the open and interpretable texts in this criticism. The results show that in the darkest parts of the hero’s psyche in Mandanipour's stories, other small objects replace the image of the mother in order to alleviate the pain and suffering of this split, even if it is only temporarily; but these displacements will not heal the wound caused by that split; thus, the subject's search for finding, is ultimately accompanied by failure and depression, and hence all of the stories finish with sadness and despair. This despair is the product of the protagonist's awareness that the values that govern the symbolic system (in a progressive and modern society) are absurd and they are associated with the lack; therefore, it causes them to lose their dignity. They deeply want to return to the first stage, and they want the same union again, and to implement them, they turn to other small objects that fail in all of the cases; thus in these stories Lacan's idea that the subject can never attain that former union has been realized. <br /><strong> </strong>از آنجایی که نظریۀ روانکاوی لاکان به عنوان یکی از گونههای تفسیر و هم نظریهای در باب زبان، هویت و سوژه در زمینۀ مطالعات ادبی تأثیر بسزایی داشتهاست؛ این جستار بر آن است تا داستانهای کوتاه آبی ماورای بحار مندنیپور را به عنوان یکی از متنهای باز و قابل تأویل از منظر این نقد تحلیل و بررسی کند. نتایج نشان میدهد در تاریکترین بخشهای روان قهرمانهای داستانهای مندنیپور، اُبژههای کوچک دیگر جایگزین ایماژ مادر میشوند تا بلکه درد و رنج این انشقاق ولو موقتاً قدری تسکین یابد؛ امّا این جابهجاییها، زخم ناشی از آن انشقاق را مرهم نخواهند کرد؛ بنابراین جستجوی سوژه برای یافتن، در نهایت با شکست و افسردگی قرین میشود و از اینرو تمامی داستانها با حزن و یأس پایان مییابند. این یأس و نومیدی، محصول آگاهی قهرمان داستانها به این نکته است که ارزشهای حاکم بر نظام نمادین (در یک جامعۀ مترقّی و مدرن) پوچ و بـا فقـدان همراه است؛ بنابراین آنها را دچار ضایعة حیث واقع میکند. ایشان عمیقأ خواستار بازگشت به مرحلۀ نخستین هستند و همان اتّحاد دوباره را خواستارند و برای عملیکردن آن به اُبژههای کوچک دیگری روی میآورند که در تمامی موارد ناکام میمانند؛ بنابراین در این داستانها این ایدۀ لاکان که سـوژه هـیچگـاه نمیتواند به آن اتّحاد پیشین دست پیدا کند، محقّق شدهاست.<br /> <strong>کلیدواژهها:</strong> لاکان، سوژه، امر خیالی، امر نمادین، امر واقع، آبی ماورای بحار و مندنیپور.دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319220200822Literary Textual Study of Sadegh Chubak's Stories with an Approach to the Use of Repetitive Elements of Human and World Motifsمتنپژوهی ادبی داستانهای صادق چوبک با رویکرد به کاربرد عناصر تکراری موتیف انسان و جهان5571145610.22126/rp.2020.1456FAعباس علیحلاجیمربی زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، ایرانمحمدتقویدانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20181231One of the elements that has an important and relatively new application in criticism and the analysis of content and the structural aspects of literary works is the discussion of motif or idea or knowledge of theme. The recognition of this element which is a common term in Persian art and literature, is one of the important literary categories due to its motivating and reproducibility nature. In this research, an attempt has been made to examine the works of Sadegh Chubak, one of the novelists of the 1320s, from the perspective of using the motif and explaining its position and functions; because in the collection of his works, we encounter the elements such as chains, fear, hostility, stinginess, cold and frost, tossing, poverty, etc., which are placed in the field of motifs and they are repeated and beyond that repetition, the author inspires his mental intentions to the audience and he wants to solve the problems of the society by bringing that theme. Also, after mentioning the introduction about the author and the types of motifs, we will try to show the process of these meaningful elements, which express the feelings, concerns and worldviews of the authors, in two dimensions: human and world. <br /><strong> </strong> <br /> یکی از ابزارهایی که در نقد و تحلیل جنبههای محتوایی و ساختاری آثار ادبی کاربرد مهم و کمابیش جدیدی دارد، بحث موتیف یا انگاره یا دانش بنمایه است. شناخت این ابزار که از اصطلاحات رایج در هنر و ادبیّات فارسی است، بهعلّت خصلت برانگیزندگی و تکرارشوندگی آن از مقولههای مهمّ ادبی بهشمار میرود. در پژوهش حاضر سعی شدهاست، ازمنظر کاربرد موتیف و تبیین جایگاه و کارکردهای آن، آثار صادق چوبک از داستاننویسان دهۀ 1320 بررسی شود؛ زیرا در مجموعهآثار او به عناصری همچون زنجیر، ترس، دشمنستیزی، خسّت، سرما و یخبندان، توسریخوردن، فقر و... برمیخوریم که در حلقۀ موتیف قرارمیگیرند و تکرار میشوند و نویسنده در ورای آن تکرار، مقاصد ذهنی خویش را به مخاطب القامیکند و میخواهد با آوردن آن بنمایه، به حلّ مشکلات جامعه بپردازد؛ همچنین پس از بیان مقدّمهای دربارۀ نویسنده و انواع موتیف، برآنیم تا فرایند این عناصر معنادار را که نشاندهندة احساس و دغدغه و جهانبینی نویسندگان است، در دو بُعد انسان و جهان نشان دهیم.<br /> <strong> </strong><br /> <br /> <strong><br clear="all" /> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319220200822The Study of Stream of Consciousness in Christophe Simon's Novel Walker Zibindenبررسی شیوۀ جریان سیال ذهن در رمان «زبیندن پیادهگرد» اثر کریستف سیمون7389145510.22126/rp.2020.5100.1214FAوحیدسجادی فردانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-0701-1920بیانعبدیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة زبان و ادبیّات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانلیلاهاشمیاندانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20200303Stream of Consciousness is one of the modern storytelling techniques in which the author writes a novel and a story by presenting a raw plot, without linear order, censorship and selection, it consists of the characters' minds and memories. Thus, the technique of Stream of Consciousness of mind has a specific definition that cannot be equated with inner monologue, or any kind of mental narrative that has a narrative order. Therefore, the study of those works that may be in the field of novels and stories of the Stream of Consciousness of mind can be very useful for achieving a correct understanding and the definition of this style of storytelling. Swiss author Christophe Simon's novel <em>Walker Zibinden</em> is one of the stories that has the special narrative features due to its mentality, the lack of linear order, and censorship, etc., which can be an excellent example of using Stream of Consciousness. This research is done by library method and sample analysis, an attempt has been made to show how the components of Stream of Consciousness of the mind in this novel are examined based on the examples from the text of the story. The results of this research indicate that many features of the novel The Stream of Consciousness of mind is in the form of such things as: lack of linear order, dramatic time, ambiguity, the types of free and constrained associations, the omniscient point of view ... clearly appeared in this novel, so much that it can be claimed, this novel is in the group of novels of Stream of Consciousness.
جریان سیّال ذهن از جمله تکنیکهای داستاننویسی مدرن است که در آن، نویسنده با ارائۀ طرحی خام، فاقد نظم خطّی، سانسور و گزینش، متشکّل از ذهنیّات و خاطرات شخصیّت یا شخصیّتهای داستان، به نگارش روایت رمان و داستان میپردازد. به این ترتیب تکنیک جریان سیّال ذهن دارای تعریفی خاص است که نمیتوان آن را با تک گویی درونی، حدیث نفس صرف یا هر نوع روایت ذهنی که دارای نظم روایی باشد، یکی دانست؛ بنابراین بررسی آن دسته از آثار که ممکن است در حوزۀ رمان و داستانهای جریان سیّال ذهن باشند، میتواند تا حدود زیادی برای دستیابی به درک و تعریفی درست از این شیوۀ داستان نویسی مفید باشد. رمان <em>زبیندن پیادهگرد</em> اثر «کریستف سیمون» نویسندۀ سویسی، از جمله داستانهایی است که به سبب ذهنی بودن، عدم نظم خطّی، عدم سانسور و... دارای ویژگیهای خاصّ روایی است که میتواند یک نمونۀ عالی استفاده از تکنیک جریان سیّال ذهن در داستاننویسی محسوب شود. در این پژوهش که با روش کتابخانهای و تحلیل نمونهای است، کوشش شده که نمود و چگونگی نمود مؤلفههای تکنیک جریان سیّال ذهن در این رمان، بر اساس نمونههایی از متن داستان واکاوی شود. نتایج پژوهش حاکی از این امر است که بسیاری از ویژگیهای رمان جریان سیّال ذهن در قالب مواردی چون: عدم نظم خطّی، زمان دراماتیک، ابهام، انواع تداعیهای آزاد و مقیّد، زوایۀ دانای کلّ محدود و... به شکل روشن در این رمان نمود یافتهاست تا جایی که میتوان ادّعا کرد که این رمان در گروه رمانهای جریان سیّال ذهن قرار میگیرد.
<strong> </strong>دانشگاه رازیپژوهش نامه ادبیات داستانی2676-65319220200822The Comparative Study of “Gothic” Fiction Components in the Mask of the Red Death and ‘Azadaran e Bayal’ of Saedyبررسی تطبیقی مؤلّفههای داستان «گوتیک» در نقاب مرگ سرخ آلنپو و عزاداران بیَل ساعدی91109146610.22126/rp.2020.4923.1203FAهوشنگمحمدی افشاراستادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانحسامخالوییدانشجوی کارشناسی ارشد ادبیّات تطبیقی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانJournal Article20200109Gothic fiction literature is a kind of story writing based on the art of Gothic architecture sculpture created before Romanticism in the late of 18<sup>th </sup>and at the beginning of 19<sup>th </sup>centuryA.D. This literary genre is based on human’s mental and emotional problems, religious ceremonies, legendary animals, quite horrific atmosphere, and the aspects of phobia and anxiety of the human mind. This Persian method of writing has been used by some writers like ‘Gholam Hosein Saedi’. He has emphasized on the mental aspects of human and his depth of emotions. Accordingly, we can search for the roots of western Gothic literature in his modern fictions. In this research, the components and elements of fiction ‘Azadaran Bayal’ by Saedi have been investigated based on the components or elements which have been used in the Gothic fiction, ‘The Mask of the Red Death’ by Edgar Allan Poe, and it is determined that many elements existing in the fiction of ‘The Mask of the Red Death’ such as ‘death’ as the main tem and other elements like ‘exotic’, ‘darkness’, ‘voice’, and ’blood’, as strong Gothic elements, are used by ‘Saedi’ in creating a formidable and awful atmosphere with a different creative method.ادبیّات داستانی «گوتیک»، گونهای از داستاننویسی است که بر مبنای هنر معماری و مجسّمهسازی گوتیک در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی و دوران پیشرمانتیسم به وجود آمد. این ژانر ادبی بر مسائل روحی و احساسی انسان، آیینهای مذهبی، حیوانات افسانهای، فضاسازی وحشتانگیز و اوجگیرنده و جنبههای هراس و اضطراب ذهن آدمی استوار است. این شیوه در داستاننویسی ایرانی، کموبیش مورد استفادۀ برخی نویسندگان همچون «غلامحسین ساعدی» قرار گرفتهاست. وی بر جنبههای روانی انسان و عمق احساسات آدمی تأکید دارد. از این منظر میتوانیم به دنبال ریشههای ادبیّات گوتیک غربی، در داستانهای مدرن وی باشیم. در پژوهش حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی و بر اساس مؤلّفهها و عناصری که در شیوۀ نوشتاری داستان گوتیک «نقاب مرگ سرخ» نوشتة ادگار آلنپو به کار گرفته شدهاست، به بررسی این مؤلّفهها و عناصر در مجموعهداستان <em>عزاداران بیَل</em> نوشتۀ ساعدی پرداخته و این نتیجه حاصل شدهاست که ساعدی اغلب مؤلّفههای موجود در داستان «نقاب مرگ سرخ» را اعم از «مرگ» بهعنوان مضمون اصلی و دیگر عوامل، همچون: «بیگانه»، «تاریکی»، «صدا» و «خون» بهعنوان عوامل تقویتکنندۀ «گوتیک»، در ایجاد فضایی رعبآور و هراسانگیز، به شیوهای متفاوت و خلّاقانه بهکار بردهاست.
<strong> </strong>