TY - JOUR ID - 1992 TI - بازتاب مرگ و مرگ‌اندیشی در ادبیات داستانی معاصر ایران (بر پایۀ پنج اثر برجسته) JO - پژوهش نامه ادبیات داستانی JA - RP LA - fa SN - 2676-6531 AU - رستمیان سبزه خانی, سیاوش AU - غ منیری, حجت اله AU - تفضلی, محمدصادق AD - دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران AD - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. AD - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 4 SP - 65 EP - 84 KW - مرگ‌اندیشی KW - داستان معاصر KW - مؤلفه روان‌شناختی KW - مؤلفه فلسفی KW - مؤلفه فرهنگی ـ اجتماعی DO - 10.22126/rp.2022.7224.1469 N2 - جستار پیش‌رو با عنوان: بازتاب مرگ و مرگ اندیشی در ادبیات داستانی معاصر، به دنبال آن است تا با روش تحلیلی- توصیفی موضوع مرگ و چگونگی انعکاس آن را در پنج اثر برجستۀ داستانی معاصر (تا پیش از انقلاب اسلامی) بررسی و از این طریق دیدگاه نویسندگان این آثار را دربارۀ مرگ و جهان پس از آن به خواننده ارائه نماید. پنج داستان انتخاب‌شده در این مقاله عبارت‌اند از: دارالمجانین اثر محمدعلی جمال‌زاده، بوف کور اثر صادق هدایت، عزاداران بَیَل اثر غلامحسین ساعدی، روز اول قبر اثر صادق چوبک و کلیدر اثر محمود  دولت‌آبادی. در بررسی و واکاوی آثار یادشده که در چهارچوب مؤلفه‌های: روان شناختی، فلسفی و فرهنگی- تاریخی انجام پذیرفت، آنچه به‌دست آمد عبارت است از: «مرگ» و «پایان زندگی» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهل قلم در این عهد و عصر بوده، در نوشته‌های آنان عمدتاً بازیابی منفی داشته است. البته، این بازتاب بیش‌تر برخاسته از دو مؤلفه فرهنگی و اجتماعی است تا مؤلفه‌های دیگر. در تفاوت بین این آثار نیز باید گفت: مفهوم «مرگ» در رمان کلیدر با «شهادت» گره خورده و ـ برخلاف چهار رمان دیگر ـ رنگی آرمانی و ارزشی به خود گرفته است. UR - https://rp.razi.ac.ir/article_1992.html L1 - https://rp.razi.ac.ir/article_1992_67ba99a3f265439b3475a7b89ceaa751.pdf ER -