TY - JOUR ID - 1923 TI - بررسی مؤلفه‌های کارناوال در داستان‌های عزاداران بیل غلامحسین ساعدی JO - پژوهش نامه ادبیات داستانی JA - RP LA - fa SN - 2676-6531 AU - منصوری, نعمت AU - قوامی, بدریه AU - برزوی, رضا AU - ادهمی, جمال AD - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران AD - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. AD - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران AD - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 2 SP - 73 EP - 98 KW - کارناوال KW - طنز KW - باختین KW - غلامحسین ساعدی KW - عزاداران بیل DO - 10.22126/rp.2021.6634.1373 N2 - کارناوال یکی از‌ ‌نظریه‌های برجسته میخاییل باختین، منتقد بزرگ قرن بیستم در ادبیات است. ویژگی های ‌که موجب می‌شود بتوان یک اثر ادبی را کارناوال خواند، زبان کوچه و بازار، طنز، خنده، فرجام‌ناپذیری،گروتسک و... هستند که می‌توان در توصیف یک اثر کارناوالی از آنها یاد کرد.کارناوال‌ها جشن‌های‌‌عمومی‌ و‌ عامیانه هستند که در آن‌ها طبقات مختلف جامعه باژگون می‌شوند و خردمندها، احمق‌ها، دلقک‌ها و پادشاهان تمسخر‌‌‌ می‌شوند. یکی از آثاری که قابلیت خوانش کارناوالی  را دارد، عزاداران بیل اثر غلامحسین ساعدی است. در این مقاله براساس روش توصیفی- تحلیلی و شیوه کتابخانه‌ای به این مهم پرداخته شده است. تبیین تضاد چند جانبه و اساسی بین شخصیت‌ها و موقعیت‌های فرهنگی و اعتقادی در اجتماع، تجمیع امور متضاد با خلق موقعیت‌های مناسب و فضاهای هنرمندانه و همچنین بازتاب جلوه‌‌‌های از مرگ و ترس در پایان داستان‌ها، خلق شخصیت‌های مسخ شده و دیوانه که توازن منطق و رسمیت را درهم می‌شکنند، به‌کارگیری زبان عامیانه در موقعیت‌های مختلف، وجود ترس و  هراس حاکم بر اتمسفر داستان‌ها، خلق موقعیت‌های طنزگونه و خنده‌دار با شیوه‌ای خاص و منتسب به خود و ... در این رمان بیانگر نشانه‌ها و مؤلفه‌های کارناوال‌گرایی در این اثر است. UR - https://rp.razi.ac.ir/article_1923.html L1 - https://rp.razi.ac.ir/article_1923_3848d9c6879e4ed4faa0479adf9c39f1.pdf ER -