%0 Journal Article %T فضاسازی در رمان شب ممکن %J پژوهش نامه ادبیات داستانی %I دانشگاه رازی %Z 2676-6531 %A بنائی, هایده %A رازانی, علی حسین %A بهمنی, کبری %A تراب پور, جواد %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 73-90 %! فضاسازی در رمان شب ممکن %K شهسواری %K شبِ ممکن %K فضاسازی %K فضای نمادین %K فضای فردی %R 10.22126/rp.2021.6397.1331 %X رمان شبِ ممکن نوشتۀ محمدحسن شهسواری، یک فراداستان است که از شیوه ­های نگارش داستان‌های پست­ مدرنیسم بهره برده است. شهسواری در طرح این روایت و فرآیند معناسازی داستان، از عنصر فضا به نحو مؤثّری بهره برده است. فضای حاکم بر داستان بر کلّ روایت سایه افکنده و ارتباط مستقیمی با عملکرد شخصیّت­ها دارد. دگرگونی، بارزترین ویژگی فضا در این رمان است، به­ گونه­ ای که  داستان یک فضای کلّی نمادین و چندین فضای فردی دارد؛ ابتدای داستان، با بیتی از حافظ به‌منظور براعت استهلال کلّ کتاب آمده است. فضاسازی کلّی داستان در جهت این مضمون پیش رفته است که قطعیّت و واقعیّتی در زندگی وجود ندارد و هر چیزی می ­تواند امکان وقوع پیدا کند. در هر فصل نیز با دگرگونی فضا، با تکیه بر توصیف و لحن شخصیّت­ها، سه فضای رمانتیک، منطقی و فضای عشق و نفرت ایجاد شده است. هرکدام از این فضاها در تعامل با فضای دیگر قرار دارد که در فضای کلّی با هم قرار گرفته ­اند. در مقالۀ حاضر با طرح این سؤال که عنصر فضا در رمان چگونه است؟ و چه تأثیری بر سیر روایی آن ایجاد کرده است؟ فضاسازی رمان بررسی شده است. %U https://rp.razi.ac.ir/article_2135_9da5599ceb44308892402c42019efe31.pdf