per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2016-08-22
4
14
1
16
418
Original Article
آسیبشناسی پژوهشهای انجامشده در ادب داستانی فارسی بر مبنای الگوی ولادیمیر پراپ
The Study of Damages in Persian Tales due to Vladmir Propp's Model
چکیده
در دو دهۀ اخیر توجّه به نظریّههای ادبی و انطباق آنها با متون ادب پارسی، شتاب بیشتری به خود گرفته است. یکی از این نظریّات، نظریّة ریختشناسی ولادیمیر پراپ (1895-1970) است که تاکنون پایاننامهها و مقالات علمی - پژوهشی زیادی بر اساس آن نوشته شده است. این مقاله، به بررسی بیست و یک مقالۀ علمی - پژوهشی چاپ شده در فاصلۀ سالهای 1389 تا 1393، به عنوان پر بسامدترین سالهای به کارگیری الگوی ولادیمیر پراپ در ایران، میپردازد. نتیجة بررسیها نشان میدهد از مجموع این مقالات، تنها پنج مقاله در انطباق الگوی پراپ با متون ادب داستانی پارسی درست عمل کردهاند و در مابقی آنها ناهمخوانیهایی با این الگو دیده میشود که نتایج به دست آمده را کم و بیش تحت تأثیر قرار داده است. این ناهمخوانیها شامل مواردی چون در نظر گرفتن وضعیّت آغازین به عنوان خویشکاری، اشتباه در تعیین خویشکاریها، عدم توجّه به ترکیب حرکتها و اشتباه در تعیین حرکتهای این متون است.
It is hastily aligning to the study of literary theories and comparing them with Persian literature. One of these theories is Vladmir Propp's morphology theory (1970-1895) by which many theses and the scientific studies have been compsed.The study tries to examine twenty one scientific essays which have been published since 1389 to 1393 as the most frequent years of applying Vladmir Propp's model in Iran.The results show that there are only five essays have adapted Vladmir Propp's model from all of essays and the left essays were not adapted with it,which has influenced on the received results.Such inconvenience include the cases initiation, such as self-managing, the fault of assigning self-managling, don't considering the combined movements and the faults of assigning movements in the texts.
https://rp.razi.ac.ir/article_418_2a4afbfd87d7b46f4ecd55e8fd5e961b.pdf
کلیدواژهها: ریختشناسی
ادب داستانی فارسی
ولادیمیر پراپ
وضعیّت آغازین
خویشکاری
حرکت
Keywords: Morphology
Perian Literary Tales
Vladmir Propp
Initiation
Self-managing
Movement
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2016-05-21
4
14
17
34
419
Original Article
بازتاب شرایط اجتماعی زنان افغانستان در رمان هزار خورشید باشکوه (بر اساس رویکرد ادبیّات تطبیقی و مطالعات میانرشتهای)
The Reflection of Afghanian Women's Social Conditions in The Novel Entitled, A thousand splendid Suns by Khaled Hosseyni (Comparative Literature and Interdisciplinary Studies)
چکیده
مطالعات میانرشتهای از قلمروهای نوین ادبیات تطبیقی است. این قلمرو، فصل تازهای از پیوند ادبیّات با دیگر دانشهای بشری، از جمله جامعهشناسی گشوده است. در این پژوهش، ادبیّات داستانی به عنوان یک کلّ و مکمل در نظر گرفته شده است که با دانش جامعهشناسی، پیوندی ناگسستنی و دو سویه دارد. یافتههای این پژوهش، نشان میدهد که رمان هزار خورشید باشکوه اثر «خالد حسینی»، تصویر و بازتابی از مسائل و مشکلات زنان جامعة افغانستان و دربردارندة واقعیّتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگیِ اتّفاق افتاده در یک دورة زمانی از تاریخ این کشور، در قالب داستان است. در این پژوهش توصیفی – تحلیلی، درمییابم که نویسنده به صورت غیر مستقیم دغدغههای اجتماعی خویش را بیان میکند و مرکزیّت این امر، حول محور وضعیّت نابسامان زن در جامعه قرار دارد. او شنیدن صدای زن و تلاش برای کمرنگ کردن تبعیض جنسیّتی و همچنین دستیابی به دانش و آگاهی و پرهیز از تعصّب کور و خشکاندیشی و اهتمام به امور دینی را لازمة پیشرفتهای فرهنگی و اجتماعی زنان در جامعه میداند.
Abstract
Interdisciplinary studies are the new areas of comparative literature. This field opened a new chapter of literature connections to other human sciences, such as sociology. In this study, literary fiction, considered as a whole and supplements that had an inseparable and reciprocal connections to the sociology. The findings show that the novel entitled A thousand splendid suns by "Khaled Hosseini" is an image and reflection of the Afghan society problems including political realities, social and cultural realities, happened in a period of history in a story format. In this cross-sectional study we find out the author indirectly express their social concerns and centered on the unorganized situation of women in the society. He believes that it is necessary to hear the female voice, to try to decrease gender discrimination and knowledge in the social and cultural developments of community.
https://rp.razi.ac.ir/article_419_4a2cd342ac437e15cda22a3c7b66e90a.pdf
کلیدواژهها: زن
افغانستان
هزار خورشید باشکوه
مطالعات میانرشتهای
جامعهشناختی
Keywords: Woman
Afghanistan
A thousand splendid suns
Comparative Literature
Interdisciplinary Studies
Sociology
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2016-05-21
4
14
35
52
420
Original Article
زاویة دید در داستانهای «شرق بنفشه» و «شام سرو و آتش» شهریار مندنیپور
Point of View in in “Sharge Banafsheh” and “Shame Sarv Va Atash” written by Shahriar Mandanipour
چکیده
استفاده از شگردها یا تکنیکهای روایت، نقش مهمّی در تأثیربخشی داستان و اثر هنری ایفا میکند؛ از این روست که داستاننویسان مدرن درصدد ایجاد خلاّقیّت در داستاننویسی و بهویژه روایت و شگردهای آن هستند. نویسندة نوگرا علاوه بر ایجاد ارتباط و القای افکار و اندیشههای خود به مخاطب، او را درگیر و دار روایتپردازی، توصیفات، فضاها و تکنیکهای نو قرار میدهد تا خواننده خود به کشف آن دست یابد و زیباییهای ادبی اثر را درک کند. از جملة این نویسندگان، شهریار مندنیپور، نویسندة خلاّق و پرکار معاصر است. او در آثارش به عنصر زاویة دید و چگونگی روایت توجّه ویژهای دارد. شگردهای روایتگری وی، ارتباط ساختاری و هماهنگی بین آنها موجب شکلگیری شکل خاصّ داستاننویسی وی میشود؛ شکلی که به دنبال چگونگی و نحوة روایت، حاصل میشود و بر لذّت زیباشناختانة اثر ادبی میافزاید. در پژوهش پیش رو با بهرهگیری از روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای دو داستان «شرق بنفشه» و «شام سرو و آتش» از مجموعه داستان «شرق بنفشه» انتخاب بررسی شده است. یافتهها نشان میدهند که؛ راوی از شیوۀ جریان سیّال ذهن بهره میبرد؛ زیرا عنصر زمان سیر خطّی ندارد و با پرشهای سیّالوار ذهن، نوعی شکاف و تداخل در نظم زمانی را به وجود میآورد. حوادث از ناخودآگاه ذهن شخصیّتها با پیچیدگیها و درهمریختگیهای پیش از گفتار همراه است. علاوه براین انتخاب دقیق زاویة دید با محتوای داستان هماهنگی تام دارد. تأکید بر تغییر زاویۀ دید و بهرهگیری از چند شیوۀ روایت، نشاندیدگاهی همهجانبهنگر است. همچنین بهرهگیری از عنصر زمان یا زمانگریزیها و مکان گریزیهای راوی با نثری موزون، از ویژگیهای داستاننویسی اوست.
Abstract
Using techniques of narration plays an important role in the efficacy of narration and literature; hence, the modern writers try to develop creativity in narration scene, especially in narration and its techniques. By developing relationship and inducing his/her ideas to the contact, involves he/she in narration, descriptions, spaces and new techniques in narration in order to that the contact, modern writer detects the beauties with his/her mental probe. In the following study, by using inductive method base on description and analysis and according to library and documental studies, and two narrations Sharge Banafsheh and Shame Sarv Va Atash from tails Sharge Banafsheh written by Shahriar Mandanipour, the creative writer has analyzed contemporaneous from the aspects of ways and techniques of narration including stream of consciousness, change of point view, description and spacing, intra textual relationship, nature of poetic, condition of narration time, and lingual and tone properties. We concluded that the writer pays good attention to point of view and how the narration. His techniques of narration, structural relations and harmony between them lead to forming the special schema and form of his narration; schema and form that is achieved by how the narration and the way of it, and it has enhanced the art gratification.
https://rp.razi.ac.ir/article_420_9adb238ff47af7298ddcea8f69d84e9e.pdf
کلیدواژهها: ادبیّات داستانی
نثر معاصر
مندنیپور
شگردهای روایت
مجموعه داستان شرق بنفشه
Keywords: Shahriar Mandanipour
fiction literature
Narrative Techniques
Sharghe Banafsheh
Shame Sarvva Atash
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2016-05-21
4
14
53
69
421
Original Article
بررسی مؤلّفة زمانی «نظم»، «تداوم» و «بسامد» در فریدون پسر فرانک
Survey of the “Order”, “Continuity” and “Frequency” as Time Elements in The Novel of Fereidon The Son of Faranak (Due to The Theory of Gerard Genette)
چکیده
امروزه روایتشناسی، با توجّه به تنوّع، ابعاد و پویایی خاصی که دارد، به عنوان نظریّه و روشی علمی در مطالعه و بررسی فنون و ساختارهای روایی آثار ادبی، بیش از پیش مورد توجّه و استفاده منتقدان و پژوهشگران ادبی قرار گرفته است. در این جستار مؤلّفۀ زمان از دیدگاه روایتشناسی، به عنوان شاخهای در نقد ادبی، با تکیه بر نظریّة ژرار ژنت و از منظر نظم، تداوم و تکرار، در داستان فریدون پسر فرانک نوشتۀ علیرضا محمودی ایرانمهر که برداشتی از داستان فریدون و پسرانش در شاهنامۀ فردوسی است، مورد واکاوی قرار گرفته است؛ به این دلیل که از میان ساختمایههای روایی، عنصر زمان روایت در این رمان، مؤلّفهای قابل توجّه است؛ از این رو، مقالۀ حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، زمان روایی در سطح داستانیِ رمان فریدون پسر فرانک را مورد بررسی قرار دادهاست تا نقش زمان در شکلگیری روایت داستان و ارتباط میان متن و خواننده را روشن نماید. بررسی رمان مذکور نشان میدهد که روند روایت در این رمان مبتنی بر شیوۀ شکست زمان و رفت و برگشتهای نامنسجم است و شکل روایت در آن، سیری مدوّر دارد و پایان داستان با آغازش ارتباطی مستقیم پیداکرده است.
Abstract
Nowdays, regarding the variety, aspects and movements, as a scientific method of study, the study of structural methods of narration of literarily works have been considered very much by literary intellectuals and researchers. Here the time elements of morphology, have been considered as a branch of literary criticism, according to the Gerard Genette’s theory and in the view of order, continuity and frequency in the story of Fereidon, the son of Faranak by Alireza Iranmehr has been studied, the story that has been originated of the story of Fereidon and his sons in the Ferdowsi’s Shahname. It is why the time element of narration of novel has been considered among, so by using descriptive-analytic method, the essay tries to reveal the role of time in the generation of story’s narration and relation between text and reader. The survey of above novel shows that the narration in this novel is based upon the style of breaking of time and non-coherent crossings and that its form of narration is circular and it finally shows that the end of story is directly related to its beginning.
https://rp.razi.ac.ir/article_421_95d6848140906ccf0744ad55752c5b9d.pdf
کلیدواژهها: روایتشناسی
ژرار ژنت
نظم
تداوم
بسامد
فریدون پسر فرانک
Keywords: Narratology
Gerard Genette
Order
Continuity
Frequency
Fereidoon the Son of Faranak
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2016-05-21
4
14
71
99
422
Original Article
تحلیل ساختار روایی رمان سلوک بر اساس نظریّة ژنت
The Analysis of Narration Structure of the Novel Entitled Soluk Due to Genette's Theories
چکیده استفادة مؤثّر از فنون روایی منجر به خلق آثاری موفّق در حوزة ادبیّات داستانی شده است. محمود دولتآبادی نویسندهای برجسته در این حوزه و داستان سلوک وی، جزو آثار جریان سیّال ذهن است. این پژوهش، به شیوة توصیفی - تحلیلی، در پی شناسایی تأثیر به کارگیری فنون روایی بر داستان سلوک است؛ به همین منظور، بعد از معرّفی نظریّة ژنت و شرح نظریّۀ روایت وی در سه سطح «زمان دستوری: نظم و ترتیب، تداوم، بسامد»، «وجه: فاصله و کانونیشدگی)»، «صدا یا لحن»، داستان سلوک در این ساختار تحلیل شده است. نتیجة پژوهش حاکی از آن است که داستان سلوک به شیوة زمانپریشی به کلّی از جریان خطّی رخدادها فاصله گرفته و همۀ رخدادهای داستان با شتاب یکسان نقل نشدهاند، راوی نیز از زوایای دید متفاوت ادراکی، روانشناختی و ایدئولوژیکی به مشاهدة کانونیگرهای داستان نشسته و این خود از عواملی است که بر جذّابیّت داستان سلوک افزوده است. کاربرد گفتوگوهای طولانی نیز سبب چندصدا شدن متن داستان شده است.
Abstract The affective application of narrative techniques leads to create the successful works in the literary fiction. Mahmood Dovlat Abadi is well known author in the field of Soluk story which has been considered by stream of consciousness techniques. This study is descriptive-analytical, in order to recognize the effects of narrative techniques in Soluk story, therefore, after introducing Genette's theories, explaining them in three levels of grammatical time, order, continuity, frequency, aspect: distance, centrality, tone, to analyze Soluk story. The results of story show that Soluk story is based upon avoiding time, as a linear movement goes far from the events, besides the events have not narrated by same speed. The narrator also takes the different point of views, psychology, ideology, in order to see the centrality of story, it makes the story more interesting, and furthermore, the use of long conversation makes the story heteroglossia.
https://rp.razi.ac.ir/article_422_8706a0cd54e4fcca04a87ffb2684960e.pdf
کلیدواژهها: محمود دولتآبادی
سلوک
روایتشناسی
نظریّة ژرار ژنت
Keywords: Mahmud Dovlat Abadi
Soluk
Narratology
Genette's Theories
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2016-05-21
4
14
97
112
423
Original Article
بازتاب رمانتیسم اجتماعی در داستان به کی سلام کنم؟
Reflection of Social Romanticism in The Story of Who Ever Do I Hello?
چکیده
مکتب رمانتیسم دارای ویژگیهایی چون بیان آزادانۀ احساسات و عواطف، درونگرایی، توجّه به عشق، غمگرایی، نارضایتی از محیط و زمان موجود و گریز به فضاها و زمانهای دیگر است. در داستان کوتاه «به کی سلام کنم؟» از سیمین دانشور، ویژگیهای مذکور را میتوان دید. در این داستان، شیوۀ روایت، پیرنگ، زبان و لحن، نمادها و توصیف زمان و مکان در خدمت درونمایۀ غنایی اثر قرار گرفته است. در این داستان همچنین بیان احساسات و عواطف شخصیّت اصلی، در کنار برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی عصر، مانند انتقاد به رواج خرافات، مظلومیّت زن، بیگانگی انسانها با یکدیگر، اختلاف طبقاتی و... دیده میشود؛ از این رو میتوان نشانههایی از رمانتیسم اجتماعی را نیز که مقدّمهای بر ادبیّات رئالیستی است، در این اثر دید.
Abstract
Romanticism school contains some features such as free expression of emotions and feelings, introverting, love consideration, sorrowing, dissatisfaction of time and environment escaping to the other times and atmospheres. It is in the short story of Simin Daneshvar, whoever do I hello that you can see the foresaid features. It is in this story that the method of narration, plot, language, symbols and expression of time and place serve as a lyric theme. You can see expression of emotions and feelings of main characters beside some contemporary cultural and social problems criticism to criticize the distribution of superstitions, women submissiveness, alienation of human with each other, class differences and etc.in this story. Hence, you can see some symbols of social Romanticism which is introduction Realism literature.
https://rp.razi.ac.ir/article_423_3df77880392f8fc288d59ae3c9c5915c.pdf
کلیدواژهها: رمانتیسم اجتماعی
سیمین دانشور
به کی سلام کنم
Keywords: Social Romanticism
Simin Daneshvar
Who Ever do I Hello