per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2020-05-21
9
1
1
24
10.22126/rp.2020.3996.1150
1479
Original Article
بنمایههای اسطورۀ ایزدگیاهی و ایزدبانوی باروری در افسانۀ سه خواهر و نیلبک
The Mythical Themes of the Goddess of Vegetation and the Goddess of Fertility in the Legend of the Three Sisters and Neilabak
محمد بهرامی
mmdbahrami1993@yahoo.com
1
علی یزدانی راد
mehr_padin@yahoo.com
2
کارشناسیارشد ایرانشناسی، دانشکدۀ الهیات و علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
استاذیارگروه تاریخ، دانشکدۀ الهیات وعلوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
افسانههای اساطیری، آن دسته از افسانههای عامیانه و مردمی را شامل میشوند که محتوای آنها اندیشه و باورهای اسطورهای است. یکی از باورهای اسطورهی که در افسانهها به حیات خود ادامه داده، اسطورۀ باروری است. اسطورۀ باروری، توجیه انسان اسطورهباور از مرگ و تولّد مجدّد سالانۀ گیاهان است. افسانۀ سه خواهر و نیلبک و دیگر روایات آن، از جمله افسانههای اساطیری است که مضمون و محتوای آن را کُنشهای مربوط به خدایان مرتبط با طبیعت در برمیگیرد. پرسش اساسی این جستار این است که آیا ساختار درونی داستان سه خواهر و نیلبک و دیگر روایات این افسانه، بر بنیاد اسطورۀ باروری استوار است؟ روش تحقیق در این جستار بر اساس منابع کتابخانهای و به صورت توصیفی - تحلیلی است. طبق بررسیها، افسانۀ سه خواهر و نیلبک و دیگر روایات این افسانه، از جمله افسانههای اساطیری هستند که مضمون و محتوای آنها را اسطورۀ باروری تشکیل میدهد. مهمترین بنمایههای اسطورۀ باروری که در این روایت افسانهای آمده عبارتند از: حضور ایزدبانوی باروری، کینهتوزی نسبت به ایزدگیاهی، غیبت و مرگ ایزدگیاهی، بزرگ شدن ایزدگیاهی نزد دیگران، روییدن گیاه از خون، آب، به آتش فرو رفتن، قربانی کردن، رستاخیز ایزدگیاهی و ازدواج ایزدگیاهی با ایزدبانوی باروری.
Mythical legends include the folk legends of people in which there are thoughts and mythical beliefs. One of mythical beliefs that continues to survive in the legends is the fertility myth. The myth of fertility is justified of the mythologist man about the death and reborn of the plants annually. The legend of Three Sisters and Neilabak and other narratives are mythological legends which contents are based on the actions of gods which relate to nature. The basic question of this essay is that, is the inner structure the legend of Three Sisters and Neilabak and other narratives of this legend based on fertility myth? According to surveys, the legend of Three Sisters and Neilabak and other narratives of this legend are among the mythological legends that their contents are based on the fertility myth. The most important thematic of the fertility myth in this legend are: The presence of women's goddesses’ fertility, revenge against the goddess of vegetation, absence and death of the goddess of vegetation, the rise of a the goddess of vegetation among the others, the growing of plant from blood, the water drown into the fire, sacrifice, doom of goddess of vegetation and the marriage of the goddess of vegetation with fertility goddesses. The methodology is based on and descriptive-analytical library resources.
https://rp.razi.ac.ir/article_1479_59f7487d1521746a76122d12a3b296fb.pdf
اسطورۀ باروری
ایزدگیاهی
ایزدبانوی باروری
سه خواهر و نی لبک
Fertility Legend
the Goddess of Vegetation
Fertility Goddess
Three Sisters and Neilabak
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2020-05-21
9
1
25
41
10.22126/rp.2020.4156.1156
1454
Original Article
فرهنگ لوطیگری در داستانهای صادق هدایت و صادق چوبک
The study of Reveler Culture in the Stories of Sadegh Hedayat and Sadegh Chubak
راضیه جلیلی سچه گانی
jalili.raziyeh@yahoo.com
1
سید محمد راستگوفر
rastgoo14@yahoo.com
2
کارشناسارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و زبان های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
ادبیّات داستانی، گونهای از ادبیّات است که معمولاً در قالب رمان، داستان، داستان کوتاه و داستانک روایت میشود. در این نوع، استفاده از خلّاقیت و تخیّل، بر واقعیت برتری دارد. بخش بزرگی از ادبیّات داستانی معاصر در ایران، بر فرهنگ عامیانه بنیاد گرفته است. این نوع ادبیّات که از دورۀ مشروطه شکل گرفت، نمونۀ مناسبی برای آشنایی با شخصیتهای تیپیک و تأثیرگذار در جامعه است. یکی از مهمتریناین تیپها، لوطیها هستند که هم در داستانهایی که در این زمینهها نوشته شده است نقش پررنگی داشتند و هم در جامعه، نقش اجتماعی خاصّی داشتند و مورد احترام بیشتر مردم بودند. در این پژوهش که هدف اصلی آن نمایاندن فرهنگ لوطیگری در داستان نویسی معاصر است، به بررسی نقش لوطیها در برخی از داستانهای صادق هدایت و صادق چوبک پرداختهایم و نقش این تیپ شخصیتی را در داستانهای مورد نظر و میزان تأثیرپذیری نویسندگان از آنها را با درنظر گرفتن دورۀ زمانی و شرایط اجتماعی زمان نگارش داستان، بررسی کردهایم. نتایج نشان میدهند، نه تنها فرهنگ لوطیگری در داستان معاصر نقش پررنگی دارد؛ که نوع زندگی و ویژگیهای شخصیتیِ لوطیها در ساخت و پرداخت عنصر شخصیت در داستانهایی چون داش آکل، کفترباز و عنتری که لوطیش مرده بود، بیشترین نقش را داشته است.
Fictional literature is a kind of literature that is usually narrative in the form of romance, story and short stories and fiction. In this type of literature, the use of creativity and imagination is superior to reality. A large part of current fiction in Iran has been formed on vulgar culture. This kind of literature formed from the constitutional period is a good example for familiarity with influential, typical characters in society, one of the most important of these characters is the reveler, which also has a great role in the stories written in this field and the society had a particular social role and it was respected by most people. In this study, the main question of which reflects the reveler culture in contemporary fiction in order to reflect the role of reveler in some of the stories of Sadegh Hedayat and Sadegh Chubak. We investigate the role of these characters in stories and the authors' effectiveness of these persons by taking into consideration the time period and social conditions that each author to the story design. The results show that not only the culture of reveler plays a significant role in contemporary storytelling, but also the way of life and the personality of reveler have played the important roles in constructing and paying for the elements of character in stories such as Dash Akel, Kaftarbaz and Antri, in which Lutish died.
https://rp.razi.ac.ir/article_1454_2a503e861761eda9066a551109dbaba6.pdf
ادبیّات داستانی معاصر
صادق هدایت
صادق چوبک
داش آکل
کفتر باز
عنتری که لوطی اش مرده بود
Contemporary Fiction literature
Sadegh Hedayat
Sadegh Chubak
Dash Akol
Kaftar baz
Antari ke lootiash morde bood
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2020-05-21
9
1
43
60
10.22126/rp.2020.4510.1174
1452
Original Article
بررسی مؤلّفههای عشق در رمان سووشون، براساس نظریۀ مثلّث عشق استرنبرگ
A Study of the Elements of Love in Sushon 's Novel Based on Sternberg's Triangle of Love Theory
محبوبه رشیدی ظفر
mahbube1359@gmail.com
1
سهیلا قسیمی ترشیزی
sohighassimi@gmail.com
2
شیرین کوشکی
shirin_kooshli@yahoo.com
3
محمد علی گذشتی
magozashti@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
بیانِ دقیقِ مسائلِ روانی و عاطفی عشق، ازدواج و زناشویی در رمانهای دانشور، یکی از گزینههای مناسب، برای بررسی نظریۀ مثلّث عشق است. سیمین دانشور از نویسندگان زن معاصر است که پرداختن به مسائل زنان، از شاخصههای بارز فکری او به شمار میرود. یکی از مهمترین نظریاتِ علمیِ عشق، نظریۀ مثلّث عشق رابرت جی استرنبرگ است که به سه جنبۀ «صمیمیّت»، «اشتیاق جنسی/ شور و شهوت» و «تصمیم/ تعهّد» در عشق میپردازد. هدف پژوهش حاضر، بررسی سه مؤلّفۀ عشق نظریۀ مثلّث عشق استرنبرگ، در رمان سووشون است. مقالۀ حاضر به شیوۀ توصیفی-تحلیلی است و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای است. در رمان سووشون، عشقورزی زری و یوسف به عنوان شخصیّتهای اصلی بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان دهندۀ آن هستند که سیمین دانشور به حفظ و نگاهداری روابط عاشقانه در چارچوب خانواده اهمیّت بسیاری میدهد و یوسف و زری شخصیّتهای اصلی سووشون، عشقی متعالی را تجربه میکنند.
An accurate expression of the psychological and emotional issues of love, marriage in Daneshvar's novels is one of the suitable options for studying the theory of love triangle. Simin Daneshvar is one of the contemporary female writers whose consideration of women's issues is one of her significant intellectual features. One of the most important scientific theories of love is Robert J. Sternberg's theory of the love triangle, which deals with the three aspects of "intimacy", "sexual desire/ passion and lust" and "decision/ commitment" in love. The aim of the present study is to examine the three features of the love theory of Sternberg's love triangle in Sushon's novel. In this novel, the love affair between Zari and Yusuf is examined as the main characters. The results show that Daneshvar has tried to preserve the romantic relationships within the family, and the characters involved in the novel experience the transcendent love. The present article is descriptive-analytical and the method of data collection is library.
https://rp.razi.ac.ir/article_1452_a1c0674fcadd14e87f7f4103eced359b.pdf
مؤلّفههای عشق
انواع عشق
استرنبرگ
سووشون
Love Features
Types of Love
Sternberg
Sushon
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2020-05-21
9
1
61
77
10.22126/rp.2020.4902.1200
1465
Original Article
بازتاب عبثگرایی در آثار غلامحسین ساعدی
The Reflection of Absurdism in the Works of Gholamhossein Sa'edi
زهرا سعادتی نیا
saadatynia@yahoo.com
1
راضیه فولادی سپهر
raziyesepehr59@gmail.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رباط کریم، دانشگاه آزاد اسلامی، رباط کریم، ایران
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
عبثگرایی(ابسوردیته) از جمله جریانهای تأثیرگذار بر داستاننویسی معاصر فارسی است. این جریان، با مؤلّفههایی چون یأس و نومیدی، احساس پوچی و بیهودگی، مرگ و بیهویّتی، بخشی از داستان معاصر فارسی را تحت تأثیر خود قرار داده است. رگههایی از این نوع تفکّر، در آثار برخی داستاننویسان معاصر مشهود است. از جملۀ این نویسندگان میتوان به صادق هدایت، بهرام صادقی و صادق چوبک اشاره کرد که تفکّرات عبثگرایانه در بخش عمدهای از آثار آنان بازتاب یافته است. غلامحسین ساعدی نیز یکی از نویسندگانی است که آثار او به روشنی فضای حاکم بر جامعه و نیز داستان نویسی فارسی در دهۀ چهل را نمایان میسازد. ارزیابی آثار او، تبیینکنندۀ نمودهای جریان عبثگرایی بر فضای داستان معاصر است. پژوهش حاضر، به بررسی مؤلّفههای عبثگرایی در آثار ساعدی می پردازد. به این منظور، مجموعه داستانهای واهمههای بی نام و نشان، شب نشینی باشکوه، عزاداران بیل و ترس و لرز، بررسی و تحلیل شده است. برخی از مؤلّفههای عبثگرایی در آثار او حضوری پررنگ دارند و در هر مجموعهای، با درجات مختلف، قابل مشاهدهاند.آنچه در تمامی این آثار به چشم میخورد، عبارت است از ترس و هراس مبهم، گرفتاریها و مشکلات روانی، ناامیدی و مرگاندیشی.
Absurdism is one of the most effective movements in the contemporary Persian fiction.This process has affected parts of contemporary Persian story with elements such as despair and depression, feeling emptiness and futility, death and the lack of identity. The veins of this kind of thinking are evident in the works of some contemporary story writers, such as, Sadegh Hedayat, Bahram Sadeghi and Sadegh Choubak who noted that their major works reflect the Absurd thoughts.Gholamhossein Sa'edi is also one of the writers whose works reveal clearly the prevailing atmosphere of society as well as Persian writing in the forties. The evaluation of his works explains the manifestations of the current of futility in the contemporary stories.The present study examines the components of Absurdity in Sa'edi's works.For this purpose, the series of stories:”vahemehaye bi nam o neshan,shabneshinie bashokooh, azadaran e bayal and tars o larz” were analyzed and analyzed. Some of the components of Absurdism in his works are prominent and they can be found in any collection in the various degrees. All of these works include the void fears, entangles and psychological problems, hopelessness and death-thinking.
https://rp.razi.ac.ir/article_1465_f70d85b08109753c2ad43b5bc3be9801.pdf
عبثگرایی
داستان معاصر
ساعدی
بیهودگی
مرگاندیشی
Absurdism
Contemporary Fiction
Sa'edi
futility
death-thinking
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2020-05-21
9
1
79
94
10.22126/rp.2020.4758.1190
1451
Original Article
درهمتنیدگیِ ناتورالیسم و «نیستانگاری» (نیهیلیسم) در آثار داستانی صادق چوبک
The confluence of Naturalism and “Nihilism” in Sadegh Choubak's Fictional Works
امین سرانجام
saranjamamin@gmail.com
1
سید محمد دشتی
seyyedmohammaddashti@gmail.com
2
محتشم محمدی
mohtasham@kazerunsfu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
استادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
استادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
نیستانگاری (نیهیلیسم)، نفیِ بخشی و گاهی همۀ زندگی است. این اندیشه از دوران باستان نمود داشته و در قرون وسطی نیز پدیدار شده است؛ امّا در دوران جدید، سرو سامان دیگری یافته است. نیچه، کافکا و شاگردان امیل زولا در مکتب ناتورالیسم، زمینۀ آن را فراهم کردند. در ناتورالیسم فلسفی و ادبی امروز ، ویژگیهایی هست که با پارهای از مؤلّفهها و دیدگاههای نیستانگارانه همپوشانی دارند. داستانهای چوبک، از آمیزهها و آموزههای ناتورالیستی سرشارند؛ ناتورالیسمی که به نیستانگاری منفعلانه در اندیشه و بینش چوبک منتهی شده است؛ آنچنان که به نفی جامعه و زندگی میپردازد و هیچ گزینهای برای برونرفت از آن دایرۀ حیرت و بنبست و سرگردانی ارائه نمیکند. پرسش قابل طرح در کار صادق چوبک این است که آیا درهم آمیختن این جهات منفعل ناتورالیستی با برخی رویکردهای نیهیلیستی، نویسنده و خواننده را در مقام تماشاچی نگاه می دارد؟ این مقاله کوششی است برای بازنمایاندن این در همتنیدگی که گاه تشخیص این دو - ناتورالیسم و نیهیلیسم- را در آثار چوبک دشوار میکند. ناتورالیسم، اگرچه در برخی جهات منفعل عمل می کند، لزوماً پوچگرا نیست. پس دو محور جبرگرایی که به بیعملی و پوچی منجر می شود و اخلاق ستیزی، دو بستر برای منتهی شدن ناتورالیسم به نیهیلیسم هستند. بر اساس این تفاصیل، دو محور از ناتورالیسم با ده محور از نیهیلیسم؛ شکّاکیت، بدبینی، پوچی و بیهودگی، مرگاندیشی، جبرگرایی، یأس، مادّه گرایی، اخلاق ستیزی، دم غنیمت شمردن، از خودبیگانگی، امکان درهم شدن و تنیده شدن دارند. ک
Nihilism is the denial and sometimes the whole of life. This idea dates back to ancient times and emerged in the Middle Ages, but it has been reorganized in modern times. Nietzsche, Kafka, and Emil Zola's students at the School of Naturalism paved the way. In today's philosophical and literary naturalism, there are features that overlap with some of the non-authoritarian components and perspectives. Choubak's stories are full of naturalistic mixes and teachings. Naturalism, which has led to a passive inhumanity in Chubak's thought and vision, as it negates society and life, it offers no choice but to go out of this circle of astonishment and confusion. Although naturalism is passive in some respects, it is not necessarily absurd. The question that arises in Sadegh Choubak's work is whether to combine these passive naturalistic aspects with some nihilistic approaches that keep the writer and the reader as spectators. This article is an attempt to represent this intertwining that is sometimes difficult to discern between the two - naturalism and nihilism - in Chubak's works.
https://rp.razi.ac.ir/article_1451_0ea71bffa5f2363ac47d6684e4693c67.pdf
نیست انگاری
نیهیلیسم
ناتورالیسم
صادق چوبک
Absurd
Nihilism
Naturalism
Sadeq Choubak
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2020-05-21
9
1
95
115
10.22126/rp.2020.4400.1168
1453
Original Article
نقد رمان «موسم الهجرة إلی الشمال» براساس مؤلفههای رمان مدرن
Review of the Novel “The Season of Migration to the North” According to the Components of the Modern Novel
علی اکبر نورسیده
noresideh@semnan.ac.ir
1
پرویز جهانشاهلو
p_jahanshahloo@yahoo.com
2
استادیار زبان و ادبیّات عربی، دانشکدۀ ادبیّات، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کارشناسارشد زبان و ادبیّات عربی، دانشکدۀ ادبیّات، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
مدرنیسم را در سادهترین تعریف، میتوان دگرگونی در همۀ عرصههای زندگی فکری و اجتماعی انسان معاصر دانست. در دوران معاصر، رشد پرشتاب اقتصادی و صنعتی، هنجارها و ارزشهای سنّتی را در جوامع انسانی تغییر داده است. از آنجا که ادبیّات، آینۀ تمامنمای اجتماع است، طبیعتاً از تحوّلات اجتماعی اثر میپذیرد. همزمان با پیدایش هنر و ادبیّات مدرن در سایر کشورها، رمانهای عربی نیز تحت تأثیر این تحوّلات قرار گرفتند؛ امّا بحث و گفتگوی نقّادانه و اصولی در این زمینه اندک است. با پیدایش ادبیّات مدرن، معیارهای حاکم بر آثار ادبی دستخوش تغییر شده است. یکی از گونههای ادبی که تأثیرات شدیدی از جریان مدرنیسم پذیرفته، رمان است. رمان موسم الهجرة إلی الشّمال،اثر طیّب صالح، داستانپرداز سودانی است که در آن نویسنده سعی کرده است با تأثیرپذیری از مؤلّفههای مدرنیسم، اثری پسااستعماری بیافریند. در پژوهش حاضر، با تکیه بر روش تحلیلی- توصیفی، مؤلّفههای مدرنیسم؛ مانند شعرگونگی، زمانپریشی، تنوّع زاویۀ دید، درآمیختگی واقعیت با خیال و ... در این اثر، بررسی و تحلیل شده است. یافتهها بیانگر آنند که مؤلّفههای شعرگونگی و زمانپریشی، از برجستهترین شاخصههای مدرنیسم در این رمانند و نمود بیشتری نسبت به دیگر مؤلّفهها دارند. البتّه این امر، ناشی از درونمایه و بافت خاصّ موضوع رمان است.
Modernism, in its simplest form, is as follows: transformation in all dimensions of intellectual and social life of the contemporary human. In contemporary era, economic and industrial growth has changed the traditional norms and values in human societies. Since literature reflects the whole view of the community, it is naturally affected by social change. In company with the emergence of modern art and literature in other countries, Arabic works were also influenced by these developments. But, unfortunately, there is few critical and normative debate on this issue. With the advent of modern literature, the standards governing literary works have changed. One of the broadest literary types influenced by modernism is the novel. One of the greatest literary types influenced by modernism is the novel. The novel “The Season of Migration to the North” is the work of Tayyeb Saleh's, a Sudanese storyteller, in whom the author tried to influence the components of modernism and creates a Post-colonial work. The present study emphasis on the descriptive-analytical method, analyzing the components of modernism like poetics, anachronism, visibility angle variation, reality merging with imagination, and so on. The findings indicate that the poetics and anachronism are one of the most prominent components of the novel.
https://rp.razi.ac.ir/article_1453_1588730bdb960300fdafbc8035e4c8d6.pdf
مدرنیسم
رمان مدرن
طیّب صالح
موسم الهجرة إلی الشّمال
Modernism
New Novel
Tayyeb Saleh's
The Season of Migration to the North