per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2019-02-20
7
4
1
19
950
Original Article
بررسی آنتاگونیست در چند اثر ادبیات داستانی کهن فارسی
The Antagonistic study of Several Works of Ancient, Persian Literature
لیلا جواهری
javaheri.le@gmail.com
1
سمیرا کریم پور
karimpoor.samira@yahoo.com
2
لیلا کریم پور
leylakarimah1393@gmail.com
3
مدرّس دانشگاه آزاد اسلامی اراک
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
کارشناسارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
در این پژوهش، تلاش گردیده است تا سه اثر داستانی از متون کهن فارسی با نامهای «برزونامه» «داستان رابعه» و «حسنک وزیر» از لحاظ نوع شخصیّت «آنتاگونیست» و جایگاه آنها مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور پس از بررسی واژههای آنتاگونیست، پروتاگونیست و مفاهیم مرتبط در این حوزه به بررسی آنتاگونیستها (ضدّ قهرمان) در سه داستان مذکور پرداخته و کنش و واکنشهای ضدّ قهرمان را در پیشبرد داستان بررسی کردهایم. از آنجا که هیچ پروتاگونیستی، چه عادی و چه ضدّ قهرمان، در خلأ و تنهایی، بدون ارتباط با افراد و دنیای اطرافش دریافتنی نیست؛ رویارویی شخصیّتهای اصلی با دنیای اطراف و مخالفینشان (آنتاگونیست) این است که به گسترش و ادامه وقایع و درگیریها تا مراحل نهایی نمایشنامه و داستان شکل میدهد و توجّه خواننده را به خود معطوف میدارد. همین رویارویی شخصیّتهای متضاد است که به خواننده امکان شناخت بهتری از آنها در طول داستان میدهد، عدم وجود تقابل آنتاگونیست و پروتاگونیست به این منجر میشود که پروتاگونیست به عنوان قهرمان قابل درک نباشد و شکل کامل به خود نگیرد.
In this research, three fictional works of ancient Persian texts , Baznameh, Rabaie's Story and Hassanak Vazir have been attempted in terms of the type of "antagonist" personality and their status. Since there is no protagonist, both ordinary and anti-hero, in void and loneliness, without contact with people and the world around him; the confrontation of the main characters with the world around them and their opponents (antagonists) is to expand and continue the events and the clashes form the final stages of play and story and it draws the attention of the reader. This is the confrontational character that gives the reader the possibility of better understanding of them throughout the story. The absence of antagonists and anti-histologists can not be understood as a champion and can not be fully understood. In this regard, we examine the antagonists (antiheroes) of the antagonists, the antagonists, and the related protagonists in the three stories which were mentioned above. We have reviewed the anti-heroic reactions in the past.
https://rp.razi.ac.ir/article_950_ffaa486b6913f315fe652c4a4c64d58e.pdf
آنتاگونیست
پروتاگونیست
ادبیّات کهن
ادبیّات داستانی
Antagonists
Protagonists
Ancient Literature
Fictional Literature
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2019-02-20
7
4
21
36
951
Original Article
روشهای تجربی دیالکتیکی پیر زیما و نقد جامعهشناختی همراه آهنگهای بابام
Piero Zima's Experimental Dialectical Methods and Sociological Criticism of My Dad’s Songs
حافظ حاتمی
hatami.hafez@pnu.ac.ir
1
نغمه شکرانه
hatami.hafez@yahoo.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه پیام نور
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشتة ادبیّات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور
متن داستانی، انباشت واقعیت و خیال است. آفرینشگر متن ادبی هم تجربههای زیستی بیرونی و درونی را در ساختار ادبی ساده یا پیچیدهای هماهنگ میکند که ترکیبی از واژگان و عناصر داستانی باشد. درک و شناخت درست از داستان نیز در گرو شناخت شکلهای آگاهی است که با ساختار متن و معنای آن گره خورده است. یکی از نظریههای ادبی برجسته در تجزیه و تحلیل آثار ادبی و هنری، نظریة جامعهشناسی و بهویژه جامعهشناسی مارکسیسم است که در فرآیند بررسی آن، مباحثی چون ایدئولوژی (هژمونی) اقتصاد و باور به زیرساخت بودن آن، طبقات اجتماعی، شیء شدگی انسان و از سوی دیگر، بتوارگی کالا و امثال آن مطرحاند. موضوعات جامعهشناختی ادبیّات یا همان اجتماعیات در ادبیّات و از جمله پرداختن به تأثیر و تأثّرات موضوعات ادبی و جامعهشناسی و زندگی طبقات فرودست جامعه و شیوههای زیست اجتماعی آنان، فرهنگ و عناصر فرهنگی از مضامین داستانی معاصرند که با آثار نویسندگان معاصر و از جمله علیاشرف درویشیان گره خوردهاند. در این مقالة توصیفی، اسنادی و مبتنی بر تجزیه و تحلیل تلاش شده است با رویکرد نقد اجتماعیِ متنِ پیر زیما و بهویژه روشهای تجربی و دیالکتیکی اجتماعی او، پیوند پیچیدة متن با زمینههای اجتماعی آفرینش و تکوین داستان «همراه آهنگهای بابام» علیاشرف درویشیان تحلیل و بررسی شود.
The story text is the accumulation of reality and imagination. The literary creator coordinates both the external and internal biological experiences in a simple or complex literary structure that is a combination of vocabulary and story elements. Understanding the story also depends on understanding the forms of consciousness that are tied to the structure of the text and its meaning. One of the most prominent literary theories in the analysis of literary and artistic works is the sociology theory, and in particular, the sociology of Marxism, which, in the process of its examination, discusses the ideology (hegemony) of the economy and the belief in its infrastructure, the social classes, human object, on the other hand, the idleness of the goods and the like. The sociological issues of literature, or the same subjects in literature, includes; addressing the effects of literary subjects and sociology and the life of the lower classes of society, and their social methods, culture and the cultural elements, are considered the contemporary themes that are associated with the works of contemporary writers, including Ali Ashraf Darvishian. In this descriptive essay, the documentary and analysis are based on the social critique of Pir Zima's text, and in particular, his empirical and dialectical methods, the complex transplantation of the text with the social backgrounds of creation and the development of the story along with My Dad’s Songs of Ali Ashraf Darvishian is examined.
https://rp.razi.ac.ir/article_951_ae6a6477da1eee280a82122ad681faa3.pdf
ادبیّات داستانی
داستان کوتاه
نقد جامعهشناختی
متن اجتماعی
علیاشرف درویشیان
Fictional Literature
Short Story
Sociological Critique
Social Text
Ali Ashraf Darvishian
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2019-02-20
7
4
37
49
952
Original Article
بررسی مطالبات زنان در آثار داستاننویسان زن از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی
The Study of the Demands of Women in the Works of Female Writers from the Constitutional Revolution Until the Islamic Revolution
لیلا خیاطان
leila.khayatan1357@gmail.com
1
عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد
نقد و بررسی سیمای زن در ادبیّات داستانی معاصر ایران و ارائة باورهای زنانه نسبت به زن سبب شد تا تاریخ ادبیّات داستانی معاصر را از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی با نیّت شناخت نقش زنان داستان نویس درافزایش بنمایههای داستاننویسی بررسی کنیم. پس از بررسی دقیق معلوم شد باوجود محدودیّتهای بسیاری که درآغاز، فضا را برای آفرینشهای ادبی زنان تنگ کرده، آثاری پدید آمد که گرچه ارزش ادبی چندانی نداشتند، امّا به جهت حضور بانوان ایرانی در عرصة ادبیّات داستانی واجد اهمیت هستند. در این جستار کوشش نگارنده بر این بوده است که به چنین پرسشهایی بپردازد: آیا میان رویداد تاریخی مهمی مثل انقلاب مشروطه با داستاننویسی زنان رابطهای وجود دارد ؟ داستان نویسان زن پس از ورود به عرصه داستاننویسی مضامین مربوط به خود، خواستهها و مطالباتشان را چگونه دنبال کردهاند؟ میزان توفیق ایشان در نشان دادن انتظارات و توقعات مورد نظر خود تا چه اندازه بوده و تا چه حد زندگی و وضعیت آنها در داستانهایشان انعکاس یافته است؟ پژوهنده در پایان دریافت که داستان نویسان زن در دوران مذکور، به گواه آثارشان بیش از هر چیز با دغدغههای عدالتخواهانه و آزادیخواهانه مینوشتند و تلاطمات و پرسشها و بنبستها و حسرتهای مشترک خود را برملا کرده و با داستانگویی فضایی برای تنفس، عرض اندام و بالیدن فراهم آوردهاند.
Criticizing and reviewing the woman's image in the contemporary Iranian literature and providing the female beliefs toward women led to the study of the history of contemporary fictional literature from the Constitutional Revolution to the Islamic one, to recognizie the role of fiction women in increasing the fictional writings. After careful examination, it turned out that despite the many limitations that initially left the space for women's literary creation, there were effects that, although lacking in literary value, were important for the presence of Iranian women in the field of fiction. In this essay, the author has tried to address such issues as: Is there any relationship between an important historical event such as a constitutional revolution with women's fiction, or that women storytellers after entering the arena of the writing of their own subjects, desires and How they pursued their demands, or how much they were successful in showing their expectations and how much their lives and their status reflected in their stories. At the end of the day, the researcher found that women's storytellers, in the course of the aforementioned period, wrote over their concerns with a sense of justice and liberty, revealing their abyss and questions and their unfortunate hatred and spontaneous storytelling for breathing, limb, and lifting.
https://rp.razi.ac.ir/article_952_edbeab830e6b3d2da65a4357ef8c01ff.pdf
زن
ادبیّات
داستان
معاصر
Woman
Literature
Story
Contemporary
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2019-02-20
7
4
51
71
953
Original Article
بررسی ساختار روایی در داستان شازده کوچولو از آنتوان دوسنت اگزوپری بر مبنای نظریة ژرار ژنت
The Study of Validity Structure of The Little Prince from Antoine de Saint-Exupéry According to Gérard Genette’s Theory
آسیه ذبیح نیا عمران
asieh.zabihnia@gmail.com
1
راضیه السادات فروزان
shabahang.editor@gmail.com
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور یزد
کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور
آنتوان دوسنت اگزوپری (1900-1944 .م) شازده کوچولو را در سال ( 1943 .م) منتشر ساخت. این داستان از حادثهای واقعی مایه گرفته و شامل مجموعه یادداشتهایی است که سنت اگزوپری از تجربهها و اندیشههای زندگی خود برجای گذارده است. روش پژوهش بر مبنای نظریۀ روایتشناسی ژنت است. روایتِ داستانی عبارت از توالی رخدادها در بطن محور زمان است. در روایتشناسی، میان آنچه به واقع اتّفاق افتاده (محتوای روایت) و چگونگی نقلِ آنچه اتّفاق افتاده (شکل روایت) تمایز حاکم است. راوی شخصیّت اصلی داستان است و طبق آرای ژنت، کیفیت روایت در دنیای داستانی همسان و به شیوة روایتی متنگیراست؛ زیرا مرکز جهتگیری بر شخصیّت - راوی متمرکز است. نوع روایت به شکل «همروایتی» است. راوی دانای کل و آگاه به امور است که عنان داستان را در دست دارد. هر داستانی از طریق یک یا چند راوی بیان میشود که طبق آرای ژرار ژنت، راوی را میتوان از لحاظ نوع روایت و نقل رویدادها در بطن زمان بهصورت نظم و ترتیب، تداوم (استمرار) و بسامد (تکرّر) بررسی کرد. داستان شازده کوچولو نظم و ترتیب یا بُعد گسترة زمانی از حال به عقب و جلو، جنبة زیباییشناختی و هنری دارد و رویداد نقّاشیکشیدن بیشترین بسامد را داراست و ثبات پویایی یا سرعت حرکت داستان، دارای شتاب مثبت و در بعضی قسمتها شتاب منفی دارد. شخصیّتهای اصلی داستان، خلبان و شازده کوچولو هستند که رویدادها از زاویة دید اوّل شخص و زاویة دید راوی دیده میشود. داستان شازده کوچولو داستانی تمثیلی است که پیرنگ داستان از لایههای ژرفساخت و روساخت تشکیل شده است.
Antoine de Saint-Exupéry (1990-1994), writer of The Little Prince is one the world's most famous writers in the fictional literature, who published a masterpiece called Little Prince in 1943. Little prince's story is based on the real incident that occurred in the sandy desert of Mauritania for Saint-Exupéry, and it includes a collection of notes that Saint-Exupéry has left behind in his experiences and thoughts of his life. The methodology is based on Genette’s narratives theory. Narrative is the sequence of events in the center of time. In the narrative, the distinction is between what actually happened (the narrative content) and how it translated what happened (narrative form). The narrator is the main character of the story, and according to Genette, the narrative quality is identical in the narrative world, because the is on the narrator's personality. The narrative is in the form of "coherence". The entire knowledgeable narrator is aware of the ideas hold in the story. Each story is expressed through one or more narrators, which, according to Gerard Genette, can be interpreted in the terms of narration and the sequence of events in the order of time, continuity, and frequency. The story of Little Prince is the order and sequence or the dimension of the time back and forth that has an aesthetic and artistic side, and the painting event has the highest frequency, and the stability of the dynamics or the speed of the story has a positive momentum and, in some cases, a negative momentum. The main characters of the story are the pilot and the little prince whose events are viewed from the perspective of the first person and the events from the perspective of the narrator. The Little Prince's story is an allegory story, composed of pyrotechnic stones from the crustal and decaying layers.
https://rp.razi.ac.ir/article_953_84c50eebbff9de617eca018a47b547f1.pdf
روایت
زمان
داستان
شازده کوچولو
ژرار ژنت
Narration
time
Story
Little Prince
Gérard Genette
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2019-02-20
7
4
73
90
954
Original Article
صحنه و صحنهپردازی در داستان نبوءة فرعون میسلون هادی
Scene and Stage Scene in the story of Pharaoh's Prophecy by Mielsson Hadi
مریم رحمتی ترکاشوند
rahmatimaryam88@gmail.com
1
علی سلیمی
salimi1390@yahoo.com
2
مریم بیرانوند
maryambeiranvand300@gmail.com
3
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه رازی
استاد گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه رازی
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه رازی
میسلون هادی یکی از نویسندگان زن عراقی است که بیشتر آثارش را وقف توصیف وطن، نقد جنگ و تشویق به مقاومت و پایداری کرده است. از جمله داستانهای مشهور او در زمینة ادبیّات جنگ، داستان نبوءة فرعون است. وی در این داستان از طریق عناصر داستان، تصویری غمآلود از حملات آمریکا علیه عراق در طی سالهای (1990 تا 2013 .م) گزارش کرده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شب از جمله زمانهایی است که به دلیل دلالت صریحی که بر ترس و وحشت و اندوه دارد، توجّه راوی را بیشتر از دیگر زمانها به خود معطوف داشته است و در جایجای داستان به آن اشاره شده است. از بین مکانهایی که حوادث داستان در آن رخ میدهد، خانه از جایگاه بالایی برخوردار بوده، با بافت داستان گره خورده است و حوادث اصلی داستان در آن اتّفاق افتاده است. نویسنده در قالب وصفی رمزگرایانه به توصیف زمان و مکان پرداخته، تراژدی واقعی و شدّت رنجهای مردم عراق را از این طریق به تصویر کشیده است.
Mileson Hadi is one of the Iraqi female writers who devoted most of her works to describe her homeland, to criticize war, and encouraging sustainability. Among his famous stories about the literature of war is Pharaoh's prophetic story. In this story, he has reported through the elements of the story a sad image of American attacks against Iraq during the 1990s-2013 period. The findings indicate that the night is one of the times that has attracted the attention of the narrator more than other times due to the obvious implications of fear, sadness, and whereabouts the story is referred to. From the places where the events of the story occur, the house has a high position, tied to the texture of the story, and the main events of the story have happened. The writer, in the form of a scriptwriter, describes the time and place, depicts the true tragedy and the severity of the suffering of the Iraqi people in this way.
https://rp.razi.ac.ir/article_954_24368aa08e3ddedd89b6e1abbac2e657.pdf
داستاننویسی معاصر عراق
میسلون هادی
نبوءة فرعون
مکان
زمان
Contemporary Iraqi Fiction
Mileson Hadi
Pharaoh's prophecy
place
time
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2019-02-20
7
4
91
109
955
Original Article
بررسی رمان پل معلّق محمّدرضا بایرامی بر اساس نظریّة گریماس
The Study of Novel, the Suspended Bridge by Mohammad Reza Bayrami based on the theory of Greimas
مسروره مختاری
mmokhtari@uma.ac.ir
1
جعفر جباری
jafar.jabbari.887@gmail.com
2
استادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه محقّق اردبیلی
رمان پل معلّق یکی آثار موفّق در حوزة ادبیّات داستانی دفاع مقدّس است که از اقبال شایان توجّهی برخوردار است. تحلیل ساختار و بررسی ریختشناسی این اثر به منظور ارایة الگوی ساختاری آن، یکی از ضروریّات پژوهش در حوزة ادبیّات پایداری است. با توجّه به تناسبی که بین ویژگیهای این رمان با دیدگاههای گریماس وجود دارد، این جستار ساختار روایت را بر اساس دیدگاه نظریّهپرداز یادشده مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان میدهد که: نخست؛ اگرچه الگوی روایتشناسی گریماس برای حکایتهای فولکلوریک مناسب است، اما در تحلیل رمان پل معلّق الگویی مفید و کارآمد است. دوم؛ داستانهای امروزی با وجود اینکه محتوای متفاوت دارند، اما به طور نسبی از ساختار مشترکی الگو میگیرند، با این تفاوت که ترفندهای جدید داستاننویسی به آنها کمک میکند تا از جذّابیّت بیشتری برخوردار شوند. سوم؛ مطابق با آنچه گریماس دربارة شش کنشگر مطرح کرده است، در این اثر شخصیت اصلی داستان (نادر) هم قهرمان و فاعل داستان و هم پذیرنده یا گیرنده است. چهارم؛ نوع مبارزهای که در داستان به وقوع میپیوندد، هم از نوع مبارزة ذهنی و هم جسمانی است، اما مبارزة ذهنی بارزتر است. به تبع وجود این ویژگی از شش کنشگر الگوی گریماس، چهار کنشگر ذهنی و انتزاعی هستند. به طور کلّی این رمان در صحنة آغازین از وضعیّت متعادل به یک وضعیّت نامتعادل و در نهایت به سوی وضعیّت متعادل سوق پیدا کرده و داستان دارای وضعیّت تعادل، ممنوعیّت، نقض و مجازات است.
The novel Suspended Bridge by Mohammad Reza Bayrami is one of the most successful works in the field of fictional literature (holy defense), which is worthy of attention. The structural analysis and the study of the morphology of this work provides the structural model that is one of the research needs in the field of sustainability literature. Considering the correlation between the features of this novel and the views of Greimas, this essay has studied the narrative structure according to the theorist's view. The present study shows that: 1. Although Greimas 's narrative model is suitable for folklore, it is useful in analyzing the novel Suspended Bridge. 2. Modern stories, although they are different in content, but are partly based on a common structure, with the difference that new storytelling tricks help them become more attractive. 3. According to what Greimas has proposed about the six actors, in this work the main personality of the story (Nader) is both the hero and the subject of the story, as well as the receiver or receiver. 4. The kind of struggle that takes place in the story of the "Suspended Bridge" is both a mental and physical struggle, but the mental struggle is more pronounced. As a result of this feature, the six actors of the Greimas’s pattern are four actors, subjective and abstract. In general, the novel on the initial stage of a balanced state leads to an unbalanced situation and ultimately leads to a balanced state and the story has a state of equilibrium, prohibition, violation, and punishment.
https://rp.razi.ac.ir/article_955_f5637afe8a238be7b246f024e5a6b59f.pdf
ادبیّات معاصر
رمان
پل معلّق
محمدرضا بایرامی
گریماس
Contemporary Literature
Novel
Suspension Bridge
Mohammad Reza Bayrami
Greimas