per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2017-08-23
5
1
1
12
695
Original Article
بررسی مضامین محوری داستانهای کوتاه دفاع مقدّس
The Study of Axial Concepts in the Short Stories on Holy Defense
شکراله پورالخاص
pouralkhas@uma.ac.ir
1
مریم بهزادی
behzadimaryam331@yahoo.com
2
دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه محقّق اردبیلی
دانشجوی کارشناسیارشد ادبیّات مقاومت، دانشگاه محقّق اردبیلی
داستان کوتاه، روایت منثور خلاّق نسبتاً کوتاه، با گروه محدودی از شخصیّتهاست که در عملی منفرد شرکت دارند و در پشت آن ساختار محکمی از فکر و اندیشه وجود دارد و به آسانی توانایی بیان موضوعات سیاسی، نظامی، فرهنگی و... را داراست. هشت سال دفاع مقدّس گنجینة گرانبهایی در اختیار داستاننویسان قرار داد؛ به گونهای که با وقوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس، مضمون داستان کوتاه تعبیر کرد و مضامینی، همچون: شهادت و ایثار، فرهنگ عاشورا، دلتنگی برای ارزشها، کمک به سربازان دین، جانبازان، آزادهها و... در این ژانر ادبی مشهود است؛ با وجود این، داستان کوتاهی که بتواند تمام واقعیّتها و لحظههای ناب معنوی جبهة حق علیه باطل را بهخوبی به تصویر بکشد و فراخور ادبیّات داستانی دفاع مقدّس باشد، پدید نیامده است. هدف اصلی نویسندگان، در این پژوهش، این است که با تحلیل برخی از داستانهای کوتاه پایداری به مضامین محوری دفاع مقدّس پرداخته شود.
Short Story is the creative short prose, narration with the limited number of characters who individually accompany every creed. They are based on the cohesive structure of thought and reflection who are easily able to expatiate the political, military and cultural issues. Eight years of holy defense is valuable treasure of writers, so much that the presence of imposed war and holy defense concomitantly provide the subjects of short story such as; martyrdom, devotion, Ashura culture, missing of values, supporting the nation soldiers, the hurt and captured soldiers etc. Whereas there is no short story concerning the facts and the spiritual moments of battle of rights against the wrongs in the literary story of holy defense, the writers aim to analyze some aspects of resistance in the short stories considering holy defense.
https://rp.razi.ac.ir/article_695_f42900ac6889b54c79d7b1526b832b44.pdf
دفاع مقدّس
داستان کوتاه
مضامین محوری دفاع مقدّس
Holy Defense
Short Story
The Axial Concepts of Holy Defense
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2017-08-23
5
1
15
40
696
Original Article
بررسی عناصر پست مدرنیستی رمان «ترجیع بندی برای شاعران جوان»
The Analysis of Postmodernist Elements in the Novel of Strophe-Poem for Young Poets
معصومه دهقان شیری
mdshiry@gmail.com
1
دانشجوی دکتری ادبیّات فارسی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب
ب روایت پسامدرن که در پی پشت سر گذاشتن مدرنیته به وجود آمده، دارای ویژگیهای خاصّی است که معلول دنیای آشفته و ناامن امروزی است. در این نوع روایت، داستان هیچ قطعیّتی ندارد و روال خطّی در داستان دیده نمیشود؛ علاوه بر اینکه شخصیّتهای غیر قابل اعتماد ضمن رقابت با راوی داستان، موجب تکثّرگرایی و بینامتنیّت میشوند. در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی و با هدف شناخت عناصر پسامدرنیستی رمان ترجیعبندی برای شاعران جوان انجام شد، ویژگیها، نشانهها و عناصر تشکیلدهندة پسامدرنیسم شامل: مدوّر بودن، عدم قطعیّت، زاویة دید دوّمشخّص، فراداستان و القاء جعل، چندصدایی، زاویة دید و کثرتگرایی، فراروایت، بدبینی و کولاژ، بررسی گردید و نمونههای این سبک در رمان مورد نظر تحلیل شد. در پایان به این نتیجه رسیدیم که ویژگیهای سبک پسامدرنیستی در نوع روایت کاملاً مشهود است و مهمترین عنصر پسامدرنی این رمان، تکثّرگرایی است که از طریق تعدّد راویان و تغییر زاویة دید و همچنین بینامتنیّت پدید آمده است. عدم قطعیّت، فرامتن و چند پارگی نیز از عناصر شاخص این رمان محسوب میشوند.
Post-modern narration that has been emerged after modernism has the certain properties in effects of confusion and insecurity of the modern world. In this narration, the story is non-confirmation and the story is non-linear, also the characters are unreliable, while competing with the narrator, leads to pluralism and inter-textuality. Due to descriptive, analytical methods, his study aims to determine the elements of post-modern novel Strophe-Poem For Young Poets were done, features, signs and the elements of postmodernism such as cycle, uncertainty, the point of view of second person, meta- narration, the inductance of cheating, poly phony, point of view, pluralism, pessimism, hyper text, collage were studied and the examples of this style in the novel have been analyzed. We came to the conclusion that postmodernist narrative style is evident in the type of features and the most important element of postmodern novel is pluralism that has been emerged through multiple narrators, change the point of view and also intertextuality. The Uncertainty, the hypertext and fragmentation are the other specified elements of this novel too.
https://rp.razi.ac.ir/article_696_e56f8e4b0ca27a955eec48f18492b0c6.pdf
ادبیّات داستانی
روایت پسامدرن
فتحالله بینیاز
رمان ترجیعبندی برای شاعران جوان
Narrative Literature
Post-modern narration
Fathollah Biniyaz
Strophe-Poem For Young Poets
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2017-08-23
5
1
41
56
697
Original Article
مؤلّفههای رئالیسم جادویی در رمانهای اهل غرق منیرو روانیپور و طبل حلبی گونتر گراس
The Features of Magic Realism in the Novels of Monir Ravani Poor Entitled From Drowning and Günter Grass's The Tin Drum
علیرضا شوهانی
1
فرشته ملکی
2
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه ایلام
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه ایلام
اصطلاح رئالیسم جادویی یا واقعگرایی جادویی، شیوة نوینی در داستاننویسی معاصر است که در آن عناصر واقعیّت و خیال درهم میآمیزند. حاصل این تلفیق، اثری است که به هیچکدام از عناصر اوّلیّة سازندهاش شبیه نیست. در این شیوه، آمیزش دو عنصر واقعیّت و خیال چنان استادانه انجام میگیرد که تمامی حوادث غیر واقعی و خیالی در بستر داستان، کاملاً حقیقی و طبیعی جلوه میکنند؛ به گونهای که خواننده به سادگی آنها را میپذیرد. بر اساس یافتههای پژوهش، روانیپور و گراس تلاش کردهاند با روبهرو کردن خواننده با دنیایی ناآشنا، بین خواننده و داستان فاصله اندازند و برای این منظور، از زوایای دید متعدّد بهره جستهاند. شخصیّتهای دو اثر، دوگانهاند؛ یعنی از جهان واقعی به جهان تخیّلی و بالعکس سیر میکنند. هر دو نویسنده، مشکلات سیاسی – اجتماعی جامعة خود را مبنای خلق رمانهای خود قرار داده و شیوة رئالیسم جادویی را برای آفرینش داستانهای خود به کار بردهاند. رمان اهل غرق از نظر به کارگیری عناصر سحر و جادو و وهم و خیال پررنگتر است و رمان طبل حلبی، نمونههای بیشتری از مؤلّفههای دوگانگی و سکوت اختیاری داراست.
Magic Realism is novice approach in contemporary narration in which reality and image are intermingled. The result of such combination is the literary work which doesn’t resemble to the primary elements. Here, mingling of imagination and reality are so expertly done that all of unreal and imaginative events of story are naturally actualized, so much that the readers easily accept them. Regarding to the findings of study, Ravanipoor and Grass have tried to face the readers to unfamiliar world make distance between reader and story, therefore, they have used the different point of views. The characters of two works are polar, it means they pass from the real world to the imaginative one or vice versa. Both writers have considered the social-poetical issues of their societies in their novels, hence they have used magic realism. The novel of From Drowning is merely used the elements of magic and secrets and The Tin Drum has used the polar features of voluntary silence.
https://rp.razi.ac.ir/article_697_7e7fe0b84f2032f079ebb7c3f1e2997e.pdf
رمان
رئالیسم جادویی
اهل غرق
طبل حلبی
Magic Realism
From Drowning
The Tin Drum
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2017-08-23
5
1
57
74
698
Original Article
باورها و عناصر ادبیات عامه در رمان« ورچَم» محمدرضا همزهای
The Beliefs and Elements of Vulgar Literature in Novel of Mohammad Reza Hamzei's Varcham
نسرین علی اکبری
kurdland2011@gmail.com
1
عبدالحسین شهبازی
babaktaherizadeh@yahoo.com
2
مسعود باوان پوری
masoudbavanpouri@yahoo.com
3
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی داتشگاه کردستان
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
یکی از کهنترین گونههای ادبیّات و هنر به عنوان پایدارترین جلوهگاه باورهای آدمی، آن، ادبیّات عامّه است. زبان ساده، لحن عامیانه، باورها و اعتقادات و لغات و اصطلاحات محلّی از بارزترین ویژگیهای ادبیّات عامّه است. با مطالعه در این نوع ادبیّات، علاوه بر به دستآوردن اطّلاعاتی در زمینة جامعهشناسی تاریخی، میتوان به بررسی گذشته و شناخت باورهای مردم و روش زندگی آنان پرداخت. محمّدرضا (فریبرز) همزهای در آثار خویش به عناصر و باورهای فرهنگی و عامیانة اقلیم و منطقة خویش توجّه خاصّی نموده است. پژوهش حاضر بر آن است با بررسی رمان ورچم و بهرهگیری از روش توصیفی - تحلیلی به بیان این عناصر و باورها در رمان مذکور بپردازد. این رمان را میتوان منبع بسیار مهمّی برای فرهنگپژوهان، جامعهشناسان و زبانشناسان دانست، زیرا بهخوبی به توصیف مکانها، رویدادها و حوادثی که در این زمان در زندگی مردم غالب بوده است، پرداخته است. همزهای در این رمان از ضربالمثلها، لغات، باورها و اعتقادات دینی و روحی مردم بهخوبی بهره برده است و ضربالمثلهای رایج در این زمان را در لابهلای کتاب خویش گنجانده است؛ و این امر سبب شده تا این رمان بهسان گنجینهای ادبی برای نسلهای بعدی باقی بماند. نویسنده از سرابها و مکانهای قدیمی استان و بهویژه شهر کرمانشاه یاد کرده است. همچنین مواردی مانند خوراک، پوشاک، بازیها، موسیقی و باورهای مردم در این رمان بهخوبی بازتاب یافته است.
One of most ancient genres of art and literature which has been considered as the primary foundation of human's beliefs is vulgar literature. The simple language, folk tone, the native beliefs, words and terms are the most outstanding features of folk literature. The study of such literature provides some achievements in the historical sociology considering past, people's beliefs, and their methods of life. Mohammad Reza (Fariborz) Hamzei has considered the folk, cultural elements of his own reign in the novel. The present study is to examine the novel of Varcham in the light of descriptive-analytical methods to express the elements and beliefs in the aforementioned novel. This novel can be perceived as the main source for cultural, social and linguistics researchers, because it expatiates places, events of that time as well as people. Hamzei has exerted idioms, vocabularies, precepts, the religious, spiritual beliefs of people. The common precepts of time have been inserted among the book, it causes to make the novel as the literary treasure for the following generations. The writer has referred to Kermanshah ancient places and lakes, besides foods, plays, clothes, music and the people's beliefs.
https://rp.razi.ac.ir/article_698_2c4676fcaa01abb5fb17876f43089b53.pdf
ادبیات عامه
فرهنگ
کرمانشاه
فریبرز همزهای
ورچم
Vulgar Literature
culture
Kermanshah
Fariborz Hamzehi
Varcham
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2017-08-23
5
1
75
86
699
Original Article
مؤلّفههای پستمدرن مجموعۀ داستانی یوزپلنگانی که با من دویدهاند بیژن نجدی
The Postmodern Features in the Collection Stories of Bizhan Najdi's The Leopards Who Have Run with Me
علیرضا محمودی
mahmoodi2009@gmail.com
1
سوسن پسانین
susan.moein@yahoo.com
2
استادیار گروه ربان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل
کارشناسارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه الزهراء، تهران
در این پژوهش به بررسی ویژگیهای پسامدرنیستی در مجموعۀ داستانی یوزپلنگانی که با من دویدهاند بیژن نجدی پرداخته شده است. مقالۀ حاضر که خوانشی نقّادانه از مجموعۀ یوزپلنگانی که با من دویدهاند بیژن نجدی است، ویژگیهای پسامدرنیستی برخی از داستانهای این مجموعه را در پرتو نظریّههای منتقدانی همچون پاتریشیا وو، بری لوئیس، دیوید لاج و لیندا هاچن نشان میدهد. آنچه خوانش پسامدرنیستی این داستانها را برمیانگیزد، مشاهدۀ بعضی از تمهیدات پسامدرنیستی در تعدادی از داستانهای این مجموعه است که آنها را همسو با آثار پستمدرن قرار میدهد. مجموعۀ داستانی یوزپلنگانی که با من دویدهاند، دارای ده داستان است که در این میان، تنها در شش داستان «استخری پر از کابوس»، «روز اسبریزی»، «شب سهرابکشان»، «چشمهای دکمهای من»، «مرا بفرستید به تونل» و «گیاهی در قرنطینه» برخی از مؤلّفههای پستمدرن همچون: عدم قطعیّت، تناقض، تغییر زاویۀ دید، شکست خط روایت و زمان داستان، فراداستان تاریخنگارانه و ادغام خیال و واقعیّت دیده میشود. در نهایت میتوان گفت، نجدی در تدوین این شش داستان از مجموعۀ یوزپلنگانی که با من دویدهاند، از مشخّصههای مدرن و پستمدرن در کنار یکدیگر بهره برده، نمیتوان این شش داستان را صرفاً مدرن یا پستمدرن خواند.
This study has examined the characteristics of the postmodern in collection of stories of The Leopards Who Have Run With Me by Bizhan Najdi. This article is a critical reading of this collection of stories. It is based on postmodern theories of Patricia Waugh, Barry Lewis, David lodge and Linda Hutcheon. Due to some features of the postmodernism in this collection of stories, we may call it post-modern story. The Leopards Who Have Run With Me contains ten stories. Among these stories, only six of them like The Pool Full of Nightmares, My Button Eyes, Send Me to The Tunnel, The Isolated Plants… have postmodernism features like uncertainty, incoherence, change perspective, irregular narrative, meta-fiction, the combination of imagination and reality. Finally, it seems that, these stories have both of the modern and post-modern features. So they cannot be simply regarded as modern or postmodern story.
https://rp.razi.ac.ir/article_699_ed76d469fc2466bebe707e966522ad89.pdf
بیژن نجدی
یوزپلنگانی که با من دویدهاند
داستان
مؤلّفههای پستمدرن
Bizhan Najdi
The Leopards Who Have Run With Me
Story
The Eelements of Postmodern
per
دانشگاه رازی
پژوهش نامه ادبیات داستانی
2676-6531
2676-654X
2017-08-23
5
1
91
115
700
Original Article
آسیبشناسی «روایت ذهنی» در نخستین نمونۀ «تکگویی درونی» داستان فارسی: داستان کوتاه «فردا» از صادق هدایت
The Impairment of Mental Narration in the First Example of Soliloquy in Persian Story: The Short Story Entitled Tomorrow by Sadegh Hedayat
فواد مولودی
f_molowdi@yahoo.com
1
استادیار پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی (سمت)
روایت ذهنی یکی از شیوههای رایج روایت در داستان مدرنیستی است که نویسندۀ آن، شخصیّت را در کانون داستان قرار میدهد و تمام داستان را، به مثابۀ عرضهگاه مستقیم جریان ذهن و اندیشۀ شخصیّت - در مرحلۀ پیش از گفتار، یا در مرحلۀ گفتار - مینویسد. چنین رویکردی به روایت، طبیعتاً، نظام زیباییشناختی و معرفتشناختی نوینی را ایجاب میکند و نویسندۀ روایت ذهنی برای دستیابی به آن نظام، همزمان، پنج مؤلّفة «زمان» «مکان» «پیرنگ» «شخصیّتپردازی» و «صدای راوی» را در ساخت و پرداختی مدرنیستی و ذهنی عرضه میکند. کیفیّت پردازش این مؤلّفهها علاوه بر آنکه سازندۀ صورت و ساختار اثر است، آشکارکنندۀ مبانی معرفتی نویسندۀ آن نیز هست؛ چراکه هدف غایی در روایت ذهنی، عرضۀ دغدغههای ذهنی شخصیّت مسئلهدار و نمایش محدودیّت شناختی و ادراکی او است. هدایت که در سه قطره خون (1311) و بوف کور (1315) خود را به عنوان پایهگذار مدرنیسم ادبی در داستان ایرانی شناسانده بود، بعدها در داستان کوتاه «فردا» (1325) آگاهانه کوشید روایتی ذهنی خلق کند و پایهگذار این شیوه در داستان فارسی هم باشد. او برای نخستین بار در داستان فارسی، تکگویی درونی دو شخصیّت داستان (مهدی و غلام) را در کنار هم قرار میدهد و در زمانی ذهنی، به طور مستقیم جریان ذهن و اندیشۀ آن دو را عرضه میکند. در مقالۀ حاضر، بر پایۀ چارچوب نظری فوق، به تحلیل روایت ذهنی در داستان کوتاه «فردا» پرداختهایم و کوشیدهایم با نگاهی انتقادی، ضعف و قوّت روایت ذهنی این اثر را در دو حوزۀ صورت و محتوا نشان دهیم تا میزان توفیق هدایت در این شیوۀ روایت معلوم شود.
Mental narration is one of commonest methods of narrating in Modernist stories, in which the writer has centralized the character and all of the story provides a field to directly present the character's thought and his reflection in the level of prologue or conversation. Such approach naturally narrates the aesthetic organ, the novice epistemology, therefore the writer of mental narration has concomitantly presented five features of time, place, plot, characterization, the narrator's voice to access that organ. The quality of process not only makes the structure of literary works, but also it reveals the internal comprehension of writer, because the final aim of mental narration is to present the mental obsessions of characters, limitations, and their perceptions. Hedayat's Three Bloods (1311) and Blind Owl (1315) introduced himself as the founder of literary modernism in Iranian stories. Later, in the short story of Tomorrow (1325) he consciously tried to create the mental narration, he has found this method in Persian stories. He, at first, matched the soliloquy of two characters (Mahdi and Gholam), in order to present their thoughts and reflections. The present study has based on the aforementioned, theoretical approach, to analyze mental narration in the short story of Tomorrow, it is an attempt to critically to depict the weak and strong points of mental narration in the work, in order to emancipate his success.
https://rp.razi.ac.ir/article_700_cc6e03f662ae2876b895ed91215381c3.pdf
روایت ذهنی
تکگویی درونی
صادق هدایت
داستان کوتاه
فردا
زیباییشناسی
معرفتشناسی
Mental Narration
Soliloquy
Sadegh Hedayat
Short Story
Tomorrow
Aesthesis
Epistemology