@article { author = {Setoudeh, Azadeh and Pakdel, Masoud and Tadayoni, Mansoore and Mansouri, Sima}, title = {A Comparative and Critical Study of Fictional Elements in the Poems of Nezami’s Seven Bodies, Eight Heavens by Khosroudhalvi, Yusof and Zoleykha and Leyli and Majnoon of Jami}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {11}, number = {4}, pages = {85-106}, year = {2022}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {10.22126/rp.2021.6741.1389}, abstract = {A large part of artistic creativity, especially in classical texts, is merely the creation of poems that shows the power of creation, imagination, and storytelling of poets. In the present study, considering Seven Bodies, Eight Heavens by  Khosroudhalvi, Yusof and Zoleykha and Leyli and Majnoon of Jami.  The results show that confirmation of acceptance, cause and effect relationships, story-by-story creation, and surprise a ending  are the characteristics of the plot in the Seven Bodies. Conversely, the stories of the Eight Heavens have strong causal and effect relationships, and the plot of the stories is to plot something and ultimately decipher it. There is no insistence on creating a knot in the plot of Jami's stories. The central characters of these poems are women, among whom the women of the week are very witty, fearless and thoughtful, and in contrast, the women of the eight heavens are lustful, cunning and treacherous. Women in Jami Collection are also passive and obedient to the power of men (kings, ministers, fathers, etc.). The Collection is given to describe the nature and setting of a special story in a picture in which Amir Khosrow pays more attention to the description of women and their betrayals. Jami's poems are the boundary between these two poets, and Jami's setting is proportionate and very effective in inducing the concepts desired by the poet.}, keywords = {Investigation of Fictional Elements,Seven Bodies,Eight Heavens,and Seven Ovrang,Leyli and Majnoon}, title_fa = {بررسی تطبیقی و انتقادی عناصر داستانی در منظومه‌های هفت‌پیکر نظامی، هشت‌بهشت امیرخسرو دهلوی، یوسف و زلیخا و لیلی و مجنون جامی}, abstract_fa = {بخش عظیمی از خلاقیت­های هنری، به‌خصوص در متون کلاسیک، صرف آفرینش منظومه­ هایی شده است که قدرت آفرینش، تخیل و قصه ­پردازی شاعران را نشان می­دهد. در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن هفت­ پیکر نظامی، هشت بهشت امیرخسرو، یوسف و زلیخا و لیلی و مجنون جامی به بررسی تطبیقی و انتقادی این منظومه­ ها پرداخته شده است. نتایج نشان می­ دهد که تأویل­ پذیری، روابط علّی و معلولی مستحکم، ساختار قصه در قصه، غافل­گیری در پایان داستان از ویژگی­ های پیرنگ در هفت پیکر نظامی است. برخلاف نظامی، داستان­های هشت بهشت روابط علّی و معلولی مستحکمی ندارند و پیرنگ داستان­ها اغلب طرح یک چیستان و در نهایت رمزگشایی آن است. در طرح داستان­های جامی اصراری برای ایجاد گره نیست. اغلب شخصیت­های محوری این منظومه­ ها زنان هستند که در این میان، زنان هفت ­ییکر اغلب بسیار باحیا، بی ­باک و اندیشمند هستند و در مقابل آن، زنان منظومه هشت بهشت اغلب شهوت­ران، مکار و خیانتکارند. زنان در منظومه­ های جامی نیز منفعل و مطیع قدرت مردان (پادشاهان، وزراء، پدر و...) هستند. نظامی به توصیف طبیعت و فضای داستان اهمیت ویژه‌ای داده است در صورتی که امیرخسرو به وصف مکر زنان و خیانت­ های آنها توجه بیشتری کرده است. منظومه ­های جامی حد فاصل میان این دو شاعر است و فضاسازی جامی در حوادث داستان، متناسب و در القای مفاهیم مد نظر شاعر بسیار مؤثر است.}, keywords_fa = {بررسی عناصر داستانی,هفت‌پیکر,هشت‌بهشت و هفت اورنگ,یوسف و زلیخا,لیلی و مجنون}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_2420.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_2420_461b740536c89436072ed29c257dcb73.pdf} }