@article { author = {}, title = {The Psychological Criticism of Gholam Hossein Saedi’s Tale Entitled “Two Brothers”}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1-16}, year = {2013}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {}, abstract = {Abstract The psychological criticism is one of literary branches in literary criticism, in order to interpret the texts. The psychological criticism of literary works are located in four fields including; text analysis, the analysis of characters in the tale, the analysis of author’s personality, the figurative analysis. Saedi is one of the authors which tends to the psychological criticism in his tales, it is why his works are able to be examined due to the psychological criticism. This study tries to consider two characters of tale entitled “Two Brothers” among the collection of “Unknown Fear”. The results of study show that Saedi tries to create the characters who own the psychological origins; the psychological characters who tell hallucinations in the clashes f society. Saedi even chooses the names of characters due to this view. The individual, social dependence as well as the disappointment to achieve power are the most effective causes of psychological disorders.  }, keywords = {Keywords: The psychological criticism,Contemporary Tale,character,the tale of Two Brothers,Gholam Hossein Saedi}, title_fa = {نقد روان‌کاوانة داستان «دو برادر» غلامحسن ساعدی}, abstract_fa = {چکیده: نقد روان‌شناختی یکی از شاخه‌های نقد ادبی است که تفسیرهایی از این متون به دست می‌دهد. نقد روان‌شناختی آثار ادبی در چهار حوزة تحلیل متن، تحلیل شخصیّت‌های قصّه، تحلیل شخصیّت و ذهن هنرمند و تحلیل ساختمان صوری صورت می‌گیرد. ساعدی از جمله نویسندگانی است که در داستان‌نویسی به شیوه​ای روان­کاوانه گرایش دارد؛ بدین سبب آثارش قابلیّت بررسی بر اساس این نوع نقد را دارند. در این نوشته برآنیم بر اساس گونة دوّم به بررسی روان‌شناختی شخصیّت دو شخصیّت داستان «دو برادر» از مجموعة واهمه‌های بی‌نام و نشان بپردازیم.       نتایج پژوهش نشان داد که ساعدی در این داستان به خلق شخصیّت‌هایی می‌پردازد که خاستگاهی روان‌شناختی دارند؛ شخصیّت‌های روان‌پریشی که بر اثر نابسامانی‌های اجتماعی، به حالاتی نظیر هذیان‌گویی و توّهم دچار می‌شوند. ساعدی حتّی نام شخصیّت‌ها را نیز در ارتباط با این بینش انتخاب می‌کند. وابستگی فردی و اجتماعی و ناکامی در رسیدن به قدرت و حاکمیّت در شخصیّت‌هایش نیز از مهم‌ترین دلایلی است که سبب بروز اختلالات روانی شده است.    }, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: نقد روان‌شناختی,داستان معاصر,شخصیّت,داستان «دو برادر»,غلامحسن ساعدی}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_464.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_464_0f826f596990cfcc473c760df944dde3.pdf} } @article { author = {}, title = {The Study of Effect of Women’s Invests on The Role of Domination in Rowya-e-Tabbat" novel Due to the Practice Theory of Pierre Bourdieu}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {2}, number = {4}, pages = {17-40}, year = {2013}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {}, abstract = {Abstract Rowya-e-Tabbat novel was written by Fariba Vaghi, it is based on the life of three women on the various invests who try to attain calm, but they choose the different ways. It is necessary to know the relation and social identity in every society, to study the literary works .The novel is a novice literary form due to retention theory that is copy of social life. Hence, it is necessary to use the novice approach in sociology in the literary texts. Pierre Bourdieu is a French sociologist who is different model in the social environment, including the regions which are separated by invests. He certified on the kind of invest, the position of one in the region, the mental approach as well as the person’s actions. This study tries to consider Bourdieu’s theory and to examine the invests of three female characters in the tale, their position, the formation of mental approaches in the social environment. It seems these three women try to own some invest despite living in the different regions, they enter the dominating regions, though they find themselves unsuccessful because of asymmeritical condition in the invests through passing time.  }, keywords = {Keywords: Fariba Vaghi,Rowya-e-Tabbat,Pierre Bourdieu,the Practice Theory,Women’s Invests,domination}, title_fa = {بررسی تأثیر سرمایه‌های زنان بر نقش سلطه در رمان رؤیای تبت بر اساس نظریة کنش پی‌یر بوردیو}, abstract_fa = {چکیده: رمان رؤیای تبت، نوشتة فریبا وفی، زندگی سه زن را با سرمایه‌های گوناگون روایت می‌کند که همگی برای دست‌یافتن به آرامش تلاش می‌کنند؛ امّا راه‌های گوناگونی را برمی‌گزینند. شناخت روابط و هویّت اجتماعی هر جامعه با مطالعة آثار هنری آن جامعه میسّر می‌شود و رمان به عنوان فرم هنری نوین، براساس نظریة بازتاب می‌تواند برگردان زندگی اجتماعی باشد. به همین سبب با استفاده از رویکردهای جامعه‌شناسی نوین می‌توان به بررسی متون ادبی پرداخت.       «پی‌یر بوردیو»، جامعه‌شناس فرانسوی، الگویی متفاوت از فضای اجتماعی عرضه می‌کند و آن را متشکّل از میدان‌هایی می‌داند که به سبب حجم سرمایه‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند. وی با تأکید بر انواع سرمایه‌ها، جایگاه فرد در میدان و گرایش‌های ذهنی او، به بررسی کنش‌های افراد می‌پردازد.       در این پژوهش ضمن بیان نظریة بوردیو، به بررسی سرمایه‌های سه شخصیّت زن داستان، جایگاه آنها در میدان‌ها و شکل‌گیری گرایش‌های ذهنی آنان در فضای اجتماعی می‌پردازیم. به نظر می‌رسد این سه زن، با وجود زندگی در میدان‌های متفاوت، تلاش می‌کنند با سرمایه‌هایی که در اختیار دارند، به بخش مسلّط میدان‌ها وارد شوند؛ امّا به سبب عدم توازن سرمایه‌ها در طول زمان همیشه موفّق نیستند. .}, keywords_fa = {کلیدواژه­ها: فریبا وفی,رؤیای تبت,پی‌یر بوردیو,نظریة کنش,سرمایة زنان,سلطه}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_465.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_465_4f67c45a0c753c17cf73d1dad7c1e6a5.pdf} } @article { author = {}, title = {Study of Narrative Elements in Nima’s poem, “soldier's family”}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {2}, number = {4}, pages = {41-57}, year = {2013}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {}, abstract = {Abstract Nima’s poem, “soldier's family” contains narrative elements, such as point of view, theme, characterization, setting and plot which are main in every narration. There are three factors in the beginning, middle and the due to Aristotle’s definition of cohesive plot. Nima tends to Romanticism in the narrative elements such as characterization, setting, and environment, on the contrary, the theme and the subject considers the social issues which approves Nima’s realism. At the end, the climax shows his approach from Romanticism to Realism.  }, keywords = {Keywords: tale literature,Contemporary Literature,narrative poem,Literary criticism,Nima Youshij}, title_fa = {بررسی عناصر روایی در شعر «خانوادۀ سرباز» نیما}, abstract_fa = {چکیده: شعر خانوادۀ سرباز روایتی شعرگونه است که در آن عناصر روایی چون زاویۀ دید، درون‌مایه، شخصیّت‌پردازی، فضا و پیرنگ که اساس و پایۀ هر روایت است، به کار گرفته شده است. وجود سه رکن آغاز، میانه و پایان بر اساس تعریف ارسطو از روایت و توالی آن‌ها روایتی منسجم با پیرنگی مناسب را پدید آورده است. نیما در عناصر روایی چون شخصیّت‌پردازی، صحنه‌پردازی و فضا گرایش خود را به رمانتیسم نشان می‌دهد؛ در مقابل تنها درون‌مایه و موضوع اصلی این شعر روایی به مسئله‌ای اجتماعی پرداخته است که در آن گرایش نیما را به رئالیسم مشخّص می‌کند. در نهایت داستان نقطۀ عطفی ست که گذار نیما را از رمانتیسم به رئالیسم نشان می‌دهد.  }, keywords_fa = {کلیدواژه­ها: ادبیّات داستانی,ادبیّات معاصر,شعر روایی,نقد ادبی,نیما یوشیج}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_466.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_466_9a4842c9f29d28084fa94de6f61943aa.pdf} } @article { author = {}, title = {Postmodern Ontology in "Royayakabus" (Story Written by Abu Torab Khosravi Based on Brian McHill Ontological Theory)}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {2}, number = {4}, pages = {59-78}, year = {2013}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {}, abstract = {Abstract Brian McHill is a theorist who has used philosophical and literary concepts to study postmodern fiction literature. His theory is based on philosophical concepts. He believes that modern stories tend to have an epistemological direction; yet postmodern stories have an ontological approach. Postmodern analysts have relied on McHill theories to create fiction contexts focused on ontology in order to implicitly ask these questions: What kind of nature does each world have? What are different kinds of world? How are these worlds formed? And how are they different? The study tries to examine the "Royayakabus" story written by Abu Torab Khosravi regarding McHill ontological viewpoint, in order to demonstrate that as the distinction between the real world and the imagination is obscured in fiction, uncertainty and pluralism dominates it and the addressee does not know for sure whether the described world in it is a real or an imaginary world.  }, keywords = {Keywords: postmodernism,ontology,reality and imagination fusion,uncertainty,AbuTorab Khosravi}, title_fa = {وجود‌شناسی پسامدرن در داستان «رؤیا یاکابوس» نوشتة ابوتراب خسروی (با تکیه بر نظریّة وجودشناختیِ برایان مک‌هیل)}, abstract_fa = {چکیده: برایان مَک­هیل از نظریّه­پردازانی است که با استفاده از مفاهیم ادبی و فلسفی در زمینة ادبیّات داستانی پسامدرن پژوهش نموده است. نظریّة او بر پایة مفاهیم فلسفی استوار است. وی معتقد است داستان­های مدرن عمدتاً سویه­ای معرفت­شناختی دارند؛ حال آنکه داستان­های پسامدرن رویکرد «وجودشناسی» دارند. تحلیلگران پسامدرن با تکیه بر نظریّات مَک­هیل دربارۀ خلق موقعیّت­های داستانیِ معطوف به وجودشناسی، تلویحاً این پرسش را مطرح می­کنند که هر جهانی چه ماهیّتی دارد؟ انواع مختلف جهان کدامند؟ این جهان­ها چگونه تشکیل می­شوند و از چه نظر با همدیگر متفاوتند؟ پژوهش حاضر با بررسی داستان «رؤیا یا کابوس» نوشته ابوتراب خسروی، از دیدگاه وجودشناختی مک­هیل نشان می­دهد که با محو شدن ِتمایز بین دنیای واقعی و تخیّل در داستان، عدم قطعیّت و تکثّرگرایی بر آن مسلّط شده است و مخاطب نمی­تواند مطمئن شود که دنیای توصیف شده در آن، دنیایی واقعی است یا جهانی خیالی.    }, keywords_fa = {کلیدواژه­ها: پسامدرنیسم,وجود شناسی,عدم قطعیّت,ابوتراب خسروی,داستان رؤیا یا کابوس}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_467.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_467_5477d079f05c7a4c56e4ea1eb6f2d412.pdf} } @article { author = {}, title = {Objective and subjective realities in Kalidar, The empty place of Soluch and The Passed Time Novels}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {2}, number = {4}, pages = {79-98}, year = {2013}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {}, abstract = {Abstract Although Dovlat Abadi tends towards Romanticism and symbolism in the second and third periods of his story writing life respectively, as whole, the dominant element of the selection of fictional realities in his entire literary works is based on realism school. In his style, fictional realities always begin with inspirations taken from documented social realities or personal experiences, and in the general framework of the narrative also the main background of the story is based on historic, political, and social realities. As whole, stories the foundations of adventures, through a complicated and thoughtful process, are recreated in the mind and imagination of the writer and are turned into an independent reality which is very different from whole the writers' heard, seen ,and experienced realities. In this article, the modality through which the realities and documented social experiences have affected the novels of Dolat Abadi  }, keywords = {Keywords: Dolat Abadi,Kalidar,The empty place of Soluch,reality,Novel}, title_fa = {واقعیّت‌های عینی و حقیقت‌های ذهنی در کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده}, abstract_fa = {چکیده: با آنکه محمود دولت­آبادی در دورة دوّم از داستان­نویسی خود گرایش به رمانتیسم و در دورة سوّم گرایش به سمبولیسم دارد، در مجموع، عنصر غالب هنری در گزینش واقعیّت‌های داستانی در همة کارنامة ادبی او، منطبق بر مکتب رئالیسم است. واقعیّت‌های داستانی در سبک دولت­آبادی، همواره با الهام‌گیری از واقعیّت‌های مستند اجتماعی و یا تجربیّات زیستی و فردی آغاز می‌شود و در طرح کلّی روایت نیز همیشه زمینة اصلی ماجرا، بر بنیاد واقعیّت‌های تاریخی و سیاسی و اجتماعی قرار داده می‌شود؛ امّا در همة داستان‌ها، اساس ماجراها در فرایندی پیچیده و پر تعمّق، در ذهن و خیال نویسنده بازآفریده می‌شود و خود به واقعیّتی مستقل و بسیار متفاوت‌تر از واقعیّت‌های شنیده شده یا دیده شده و یا تجربه شده به وسیلة نویسنده، تبدیل می‌گردد. در این مقاله تلاش بر آن است که چگونگی تأثیرگذاری واقعیّت‌ها و تجربیّات مستند اجتماعی در رمان‌های دولت­آبادی به بررسی گذاشته شود.  }, keywords_fa = {کلیدواژه­ها: دولت­آبادی,کلیدر,جای خالی سلوچ,واقعیّت,رمان}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_468.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_468_90b3f4790e00231034fa2899c8bee823.pdf} } @article { author = {}, title = {The Manifestation of Mystical Themes and Propositions in the Kalila- and- Diman}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {2}, number = {4}, pages = {99-112}, year = {2013}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {}, abstract = {Abstract Five to seven centuries have been usually regarded as the richest career in mystical writing. It was in the middle of the same career, it means  sixth century which was the beginning of prose poem, or artificial prose that officially established by Nasrollah Monshi in his Kalila-and-Dimna.It is very important that  the prevailing spirit of mysticism in this period- besides regarding the point that although the stories in Kalila-and-Dimna are animal fables, actually they represent humans’ actions and reactions when confronting different spheres of political and social life- the question is whether these stories were excluded completely from the effects of mystical ideas or if they were affected directly or indirectly by them? This article concludes that, this author is contemporary with the beginning of mystical poetry and being familiar with Sufi poetry and prose, his work could not have escaped from the influence of religious and mystical ideas. Especially, the tendency to negate the world and belief in the hereafter was the prevailing thought in his mind-set, emerging in Kalila on the different pretext.  }, keywords = {Keywords: Mystical themes and propositions,Verses and sayings,Kalila-and- Dimna,Nasr Alah}, title_fa = {نمود گزاره‌های عرفانی در کلیله و دمنه}, abstract_fa = {چکیده: قرن پنج تا هفت در تاریخ ادب فارسی یکی از پربارترین دوران در زمینۀ نگارش آثاری با زمینه یا صبغۀ غالب عرفانی است. میانة همین دوران، یعنی قرن ششم نیز سرآغاز پیدایش نثر مزیّن و متکلّف فارسی یا همان نثر مصنوع است که با فعّالیّت نصرالله منشی و با نگارش کلیله و دمنه، صورت رسمی به خود گرفت. نکته‌ای که ذهن خواننده را به خود معطوف می­سازد این است که با توجّه به رواج روحیة عرفان­گرایی در این دوره و با در نظر گرفتن این مطلب که داستان­های کلیله و دمنه - هرچند از زبان حیوانات بیان می‌شود؛ امّا در حقیقت بیانگر اعمال، کنش­ها و واکنش­های آدمیان در رویارویی با عرصه­های مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی است - آیا کاملاً از تأثیر اندیشه­های عرفانی برکنار مانده و یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از آن متأثّر شده است؟ حاصل این پژوهش نشان­دهندة آن است که به دلیل معاصر بودن این نویسنده با دوران شروع نظم عرفانی و آشنایی او با ادبیّات نظم و نثر صوفیانه، اثر داستانی وی از تأثیر افکار عارفانه و دینی برکنار نمانده و به خصوص تمایل به نفی دنیا و گرایش به آخرت، اندیشۀ غالب بر تفکّر وی بوده و در جای­جای کلیله به بهانه­های مختلف مجال ظهور و بروز یافته است.    }, keywords_fa = {کلیدواژه­ها: مضامین و گزاره­های عرفانی,آیات و احادیث,کلیله و دمنه,نصرالله منشی}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_469.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_469_bc9cf7c15dd1f774ca068a5e77d6c1af.pdf} } @article { author = {}, title = {Study of fiction`s elements in Reza Amir Khani’s Novels}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {2}, number = {4}, pages = {113-133}, year = {2013}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {}, abstract = {Abstract Modern Fiction dates back to the constitutional career while Iranians who had taken trips to the foreign countries translated some novels from foreign language. After this, the modern fiction has been considered in Iran. Amirkhani is one of the authors who used these novice elements of writing which were merely considered in the public. This study is to compare the fiction elements in Amirkhani’s work, in order to show that he uses these fiction elements in the best situation in his works. He is successful in characterization and tone. Amirkhani used them in the “Az Beh” and “Qeidar”novels.  }, keywords = {Keywords: Fiction literature,Fiction elements,Reza Amirkhani,Az Beh,Qeidar,Man-e-o,Ermia,Bivatan}, title_fa = {بررسی و تحلیل عناصر داستانی در رمان‌های رضا امیرخانی}, abstract_fa = {چکیده: سابقة داستان‌نویسی نوین در ایران به دورة مشروطه برمی­گردد؛ زمانی که ایرانیان فرنگ‌دیده داستان­ها و رمان‌هایی را از زبان­های بیگانه ترجمه کردند. از آن پس داستان‌نویسی نوین، اصول و عناصر آن در ایران مورد توجّه واقع شد. امیرخانی یکی از نویسندگان موفّق سال­های اخیر است که با استفاده از شیوه­های نو داستان‌نویسی، توجّه عمومی را به خود جلب کرده است. در پژوهش حاضر، عناصر داستانی آثار امیرخانی بررسی، تحلیل و مقایسه شده است. این بررسی نشان می‌دهد امیرخانی در آثارش به خوبی از عناصر داستان استفاده کرده است، به طوری که لحن و شخصیّت‌پردازی از عناصری است که او در آن­ها بسیار موفّق بوده است. هم‌چنین داستان بلند ازبه و رمان قیدار از نظر کاربرد عناصر داستان قوی‌تر و موفّق‌تر از سایر رمان‌های او هستند.  }, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: ادبیّات داستانی,عناصر داستان,رضا امیرخانی,ازبه,قیدار,من او,ارمیا,بیوتن}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_470.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_470_86d29ee2075d14c1116c384d580ad616.pdf} }