@article { author = {Asadi, Alireza and Shohani, Alireza and Esmaeliniya, Fatemeh}, title = {ررسی جلوه های گروتسک در آثار بهرام صادقی و اوژن یونسکو}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1-21}, year = {2019}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {10.22126/rp.1970.1067}, abstract = {Grotesque is a style in art and literature in which the audiences receive two incompatible senses of fear and laugh simultaneously. Nowadays, this concept describes the distressed and alienated world of contemporary human and represents the familiar world of a strange landscape that it's scary and ridiculous. Lack of coordination, extreme and exaggerated, abnormal and were laughing and frightening, the most striking features that makes a grotesque effect. Grotesque stories are divided into two types: one, grotesque stories with funny content and fear; the other, grotesque tales of horror and hate content. Grotesque has large extent in west literature and works of writers such as Franz Kafka, Samuel Beckett, Edgar Allan Poe, Franz Hauler. Grotesque stories, also has attracted the attention of some of Iranian fiction writers such as Sadegh Hedayat, Sadegh Choobak, Bahram Sadeghi, Gholam hossain Saedi and that their survey works can be achieved grotesque elements. The survey works Bahram Sadeghi and Eugene Ionesco, was the most grotesque elements found in this research, will be to look analytically at first the grotesque elements in the literature of the West and Iran and then to review its manifestations in the work of Ionesco and Sadeghi, as two prominent authors in the literature of the West and Iran to be done}, keywords = {Literary criticism,fiction literature,grotesque,Eugene Ionesco,Bahram Sadeghi}, title_fa = {بررسی جلوه های گروتسک در آثار بهرام صادقی و اوژن یونسکو}, abstract_fa = {گروتسک سبکی در هنر و ادبیّات است که براساس آن دو حسّ ناسازگار ترس و خنده به ‌صورت هم‌زمان به مخاطبان إلقا می­شود. امروزه این مفهوم توصیف­کنندة دنیای پریشان و ازخودبیگانۀ انسان معاصر است و نمایش­دهندۀ دنیایی آشنا از چشم‌اندازی بسیار عجیب که آن را ترسناک و مضحک جلوه می­دهد. ناهماهنگی، افراط، اغراق، نابهنجاری، خنده­آوری و ترسناکی، بارزترین ویژگی­هایی است که یک اثر را گروتسک می‌سازد. داستان­های گروتسک به دو نوع تقسیم می­شوند: یکی؛ داستان­های گروتسک با محتوای خنده و ترس. دیگری؛ داستان­های گروتسک با محتوای وحشت و انزجار و نفرت. گروتسک در ادبیات غرب گسترۀ وسیعی دارد و در آثار نویسندگانی همچون فرانتس کافکا، ساموئل بکت، اوژن یونسکو، ادگار آلن پو، فرانتس هولر و... به ‌طور چشمگیری وجود دارد. داستان­های گروتسکی همچنین توجه برخی از نویسندگان ادبیات داستانی ایران ازجمله؛ صادق هدایت، صادق چوبک، بهرام صادقی و غلامحسین ساعدی را به خود جلب کرده­است که با بررسی آثار آنان می­توان به مؤلفه­های گروتسکی دست یافت. در این پژوهش با نگاهی تطبیقی و تحلیلی با کاوش در آثار بهرام صادقی و اوژن یونسکو موارد بسیاری از نمودهای مؤلفه­های گروتسکی یافت شد و مشخّص شد که این دو نویسنده با روشی آگاهانه به بیان مؤلفه­های گروتسکی ازجمله عناصر کمیک و وحشت، ناهماهنگی و نابهنجاری در خلق آثارشان نظر داشته­اند و از این رو آثار این دو نویسنده را می­توان جزو آثار گروتسکی دانست.  }, keywords_fa = {نقد ادبی,ادبیات داستانی,گروتسک,اوژن یونسکو,بهرام صادقی}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_1067.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_1067_a5a7f56f6783e42d68bf269a4107d58e.pdf} } @article { author = {Zarei, Fakhri and Safari, Jahangir}, title = {Analyzing the content and the story form "To whom I greet" with a sociological approach}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {8}, number = {1}, pages = {23-48}, year = {2019}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {10.22126/rp.1970.1076}, abstract = {Each literary work reflects the social issues and picture of the writer's society age, which recognizing these issues is receivable by examining literary works based on sociology. Sociology of Literature suppose literary work as a social phenomenon because the structure of the world of literary work reflects social realities or their symbolic expression. The present study, analyzes and reviews the story of "To whom I greet? " Daneshvar, based on sociological theories, especially Goldman's ideas and has examined it in the field of form and content. The results of this research shows that Daneshvar is a realist writer who is familiar with community. By focusing on women, she shows and criticizes on their ignored status and rights. She also criticizes apparent religiosity, class discrimination, and poverty. Disappointment, superstition and anti-masculinity are other issues raised in this story that express the psychological aspects of the story. In the area of form, there are also important elements in the story that have been expressed the psychological aspects of the story. Choosing the title and proper start is Daneshvar's special storytelling techniques. Characters have also been created real and believable in this story, and personalizing has been shaped by the theme of the story. Probing of the interior narration of the narrator's story,, the exterior narrator i.e, show that the author has used narration to present the structure of the society. The author has also shown the skill in plotting the story, the authoritarian atmosphere of his age by using the feminine tone.}, keywords = {Sociology criticizing,Story Elements,Content,Form,Daneshvar}, title_fa = {تحلیل محتوا و فرم داستان به کی سلام کنم با رویکرد جامعه شناختی}, abstract_fa = {هر اثر ادبی بازتابندة مسائل اجتماعی و تصویری از جامعة عصر نویسنده است. شناخت این مسائل در آثار ادبی بر پایة جامعه‌شناسی قابل دریافت است. جامعه‌شناسی ادبیات، اثر ادبی را پدیده‌ای اجتماعی می‌داند زیرا ساختار جهان اثر ادبی بازتاب واقعیت‌های اجتماعی یا بیان نمادین آن­ها است. پژوهش حاضر با توجّه به نظریات جامعه‌شناسی، به‌ویژه نظریات گلدمن به تحلیل داستان به کی سلام کنم دانشور پرداخته و آن را در حوزة فرم و محتوا مورد بررسی قرارداده­است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد؛ دانشور نویسنده‌ای واقعگرا و آشنا به مسائل پیرامون خود و اجتماع است. او با محوریت قرار دادن زن، وضعیت و حقوق نادیده گرفته­شدة او را نشان­می‌دهد و نسبت به آن انتقاد دارد. همچنین دین‌داری ظاهری، تبعیض طبقاتی و فقر را مورد نقد قرارمی‌دهد. یأس، خرافه‌گرایی و مردستیزی از دیگر مسائل مطرح­شده در این داستان است که جنبه‌های روان­شناسانة داستان را بیان­می‌کند. در حوزة فرم نیز به عناصر مهمی از داستان اشاره­شده­است که در راستای محتوا به کارگرفته­شده‌اند. انتخاب عنوان و شروع مناسب از شگردهای داستان‌پردازی دانشور است. شخصیّت‌ها نیز در این داستان واقعی و باورپذیر ساخته و پرداخته­شده‌اند و شخصیّت‌پردازی در جهت موضوع داستان شکل گرفته‌است. واکاوی روایتِ راویِ درون داستانی و راویِ برون داستانی، نشان می‌دهد؛ نویسنده از روایت جهت ارائة ساختار حاکم بر جامعه استفاده کرده­است. همچنین نویسنده با استفاده از لحن زنانه، مهارت در فضاسازی داستان، فضای استبدادی عصر خود را نشان داده­است.  }, keywords_fa = {نقد جامعه‌شناسی,عناصر داستان,محتوا,فرم,دانشور}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_1076.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_1076_c0b98b4d76e11a0515e949b0f806a1d3.pdf} } @article { author = {Shabanifar, Shahrzad and Fahimkalam, Mahbobeh}, title = {The study of Dora Broder's novel, by Patrick Modiano, according to Gerard Genet's Theory}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {8}, number = {1}, pages = {49-67}, year = {2019}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {10.22126/rp.1970.1077}, abstract = {"Dora Bruder"‌ is one of the important books ‌of French author contempory, Modiano. In this work, He narrates the life of a young girl named Dora by portraying the status of exiles during the war with the most accurate way possible. He creates a unique novel by eminisces about his past in critical situations of war and during the occupation of France and by linking the present to the past, he presents an enigmatic world to the reader. The novel is different from other contemporary works in narration. Using the descriptive-analytic method, the present paper analyzes the novel Dura Bruder according to theories of the French structuralist critique, Gerard Genet, it analyses the function of narrative and its temporal characteristics, to explain the role of the element of time in creation of the narrator of the story and relationship between past and present in the process of events. For this purpose, after the presentation of the novel, it is analyzed relying on Genet’s narratives theories (time, order, continuity, frequency). Along with reviewing this topic, we will have a glimpse into the subject, and style of the author's writing. The main purpose of this paper is to examine the function of the element of time in the narrative of the work. The most important finding of this research is that the element of time plays a significant role in Dora Brouder's narrative, and the author, in reliance on time games and reviewing his past memories, relates the present to the past.}, keywords = {Narrative,time,character,past and present,event}, title_fa = {بررسی رمان دورا برودر براساس نظریۀ ژنت}, abstract_fa = {دورا برودر اثر شاخص پاتریک مودیانو، نویسندۀ فرانسوی عصر حاضر است. در این اثر مودیانو با به­تصویرکشیدن وضعیت تبعیدشدگان در طول جنگ و جستجوی دختر جوانی به نام دورا، زندگی او را به دقیق­ترین شکل ممکن روایت می­کند. وی با تداعی خاطرات گذشتۀ خویش در شرایط بحرانی جنگ و دوران اشغال فرانسه و با پیوند زدن زمان حال به گذشته، رمانی منحصربه‌فرد می­آفریند. آنچه مایۀ تمایز این رمان با دیگر آثار هم‌عصرش می­شود، نحوۀ روایت آن است. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، رمان دورا برودر را از دیدگاه منتقد ساختارگرای فرانسوی، ژرار ژنت تحلیل می‌کند و به نحوۀ عملکرد روایت و ویژگی­های زمانی آن می‌پردازد تا نقش عنصر زمان در شکل‌گیری روایت داستان و ارتباط بین گذشته و حال را در فرآیند رویدادها تبیین نماید. به همین منظور بعد از معرفی اثر با شرح و تکیه بر نظریه­­های روایت­شناسی ژنت؛ زمان، نظم و ترتیب، تداوم، بسامد، رمان تحلیل می­شود. به ‌موازات بررسی این مقوله نگاهی اجمالی به مضمون، سبک و سیاق نوشتار نویسنده نیز خواهیم داشت. هدف اصلی این مقاله، بررسی کارکرد عنصر زمان در روایت اثر است. مهم‌ترین یافتۀ این پژوهش، حاکی از آن است که عنصر زمان نقش بسزایی در روایت ایفا می‌کند و نویسنده با تکیه بر بازی‌های زمانی و مرور خاطرات گذشتۀ خویش به شیوه‌ای هنرمندانه زمان حال را به گذشته پیوند می‌زند.  }, keywords_fa = {رویداد,راوی,روایت,زمان,شخصیّت داستان,گذشته و حال}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_1077.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_1077_c870e845c0e9e1904e2cbdeca448686f.pdf} } @article { author = {Alami, Zolfaghar and Ahmadi, Hadis}, title = {Morphology of Fables of Iranian People( Tiztan, Taqdir 1 and Tamti ) based on Propp theory}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {8}, number = {1}, pages = {69-94}, year = {2019}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {10.22126/rp.1970.1078}, abstract = {Abstract One of the best and most accurate methods of classifying and analyzing the structure of stories, is Propp's morphological pattern; Propp came to conclusion that fables may seem to be various yet share some kind of unity and similarities, by studying the Russian fairytales. In the present paper have been chosen three stories: Tiztan, Taqdir (destiny) 1 and Tamti, from Fables of Iranian People by Aliashraf Darvishian to be studied under an Descriptive analytical approach based on Propp’s morphological pattern and the modality of adapting this theory; to identify the overall structure, governing rules, authorities and the actions of the story. This study shows that Propp’s pattern is applicable on the three chosen stories of “Fables of Iranian People’; from the 31 authorities Propp says, 28 are used in these stories; with the difference that the number of Tales component has been reduced and new evidence has been found in any function. In addition, in studied stories actions directly follow up each other and Tiztan story is starting with two actions that shares the same end}, keywords = {Keywords: Propp,Morphology,authorities,folk tales,Aliashraf Darvishian}, title_fa = {ریخت‌شناسی قصّه‌های تقدیر، تمتی و تیزتن از افسانه‌های مردم ایران با الگوی پراپ}, abstract_fa = {یکی از بهترین و دقیق‌ترین شیوه‌های طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل ساختار و قالب قصّه‌ها، الگوی ریخت‌شناسی پراپ است. پراپ با مطالعه قصّه‌های پریان روسی به این نتیجه رسید که این قصّه‌ها به‌رغم تنوع و تکثر از نوعی وحدت و همانندی برخوردارند. در مقاله پیش‌رو سه داستان با نام‌های؛ تقدیر، تمتی و تیزتن از کتاب افسانه‌های مردم ایران گردآوردی علی‌اشرف درویشیان با رویکردی تحلیلی- توصیفی و براساس الگوی ریخت‌شناسی پراپ مورد بررسی قرارگرفته است تا چگونگی تطبیق داستان‌های یادشده و خویشکاری‌ها، حرکت قصّه‌ها و در نهایت میزان انطباق آن‌ها با الگوی پراپ نشان داده شود و ساختار کلی این داستان‌ها و قوانین حاکم برآن مشخص­گردد. نتیجۀ بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اولاً الگوی پراپ بر قصّه‌های انتخاب شده از افسانه‌های مردم ایران قابل تطبیق است. همچنین از مجموع سی‌ویک خویشکاری تعریف شده در الگوی پراپ در سه داستان انتخاب شده، بیست‌وهشت مورد مطابقت دارد، با این تفاوت که از شمار اجزای سازنده قصّه‌ها کاسته­شده و در هر کارکرد مصداق‌های جدیدی یافت­شده است. افزون بر این در داستان‌های بررسی­شده حرکت‌ها مستقیماً یکدیگر را دنبال می‌کنند؛ اما قصّه «تیزتن» با دو حرکت آغاز شده که پایان یکسانی دارند.  }, keywords_fa = {پراپ,ریخت‌شناسی,خویشکاری,قصّه‌های عامیانه,علی‌اشرف درویشیان}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_1078.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_1078_e67cb6175290502754d286804ea25327.pdf} } @article { author = {Karimi, Abbas and Sabzianpor, Vahid}, title = {Critical Discourse Analysis of the Story of Al-fogara by ehsan Abdul qodos (Reading Based on Norman fairclough's Critical Discourse)}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {8}, number = {1}, pages = {95-111}, year = {2019}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {10.22126/rp.1970.1079}, abstract = {The analysis of critical discourse is a metamorphosis in the structure of interdisciplinary critique Norman fairclough has tried to reveal the hidden angles of texts with a structuralist purpose. His intention is to re-read components such as the power and ideology behind it in producing the text. The process of describing the syntactic structure of the text is extracted and in the interpretive phase based on the underlying knowledge, the logic analysis is carried out. The final stage is the manifest that the social factors that played a role in the creation of the author's worldview are determined that is preconditions for the production of text. This research intends to recite the story of Al-foqara based on the model of fairclough's consensus. The ideology derived from the organization of the story tells the story of the lack of freedom of individuals it also shows wealth as a hidden power. so that each of the wrong items is displayed correctly.}, keywords = {Critical discourse analysis,al-foqra's story,abdolqados}, title_fa = {خوانش داستان الفقراء براساس گفتمان انتقادی فِرکلاف}, abstract_fa = {تحلیل گفتمان انتقادی تحوّلی در ساختار نقد بین­رشته­ای است. پرچم­دار آن فِرکلاف با نگرشی ساختارمدار سعی در برملا ساختن زوایای پنهان متون دارد. هدف الگوی مذکور بازخوانی قدرت و ایدئولوژی برخاسته از آن در تولید هر متنی است. با اتکا بر مراحل سه‌گانة فرکلاف می­توان به عوامل مؤثر اجتماعی در آفرینش جهان‌بینی نویسنده دست یافت؛ مؤلفه­ هایی که از آن­ها به­عنوان پیش­فرضِ تولید متن نام برده­شده­است بر این اساس نویسندة الفقراء ثروت را محور داستان خود قرار داده­است. وی ساختار نحوی و مؤثّرِ داستان را ابزاری در جهت برملاساختن جهان­بینی حاکم بر مردم یعنی همان ثروت قرارداده­است. پژوهش حاضر بر آن است تا ایدئولوژی نهفته در ساختار نحوی و برآمده از اندیشة نویسنده را بازخوانی کند. بر این اساس سازمان نحوی داستان نه­تنها حاکی از عدم آزادی افراد در جامعه است بلکه ثروت را به‌عنوان یک قدرت پنهان، بازنمایی­می‌کند تا آن­جا که هر ناسره­ای را در جایگاه سِره بازمی­نماید.  }, keywords_fa = {گفتمان انتقادی,فرکلاف,داستان الفقراء,عبدوالقدوس}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_1079.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_1079_3b8359197ec8444f0cb5cc85deecebc3.pdf} } @article { author = {Hoshangi, Fatemeh and Malmir, Mohammad Ebrahim}, title = {story elements in the analysis of the cat and mouse Sheikh bahai}, journal = {Research on Fictional Literature}, volume = {8}, number = {1}, pages = {113-137}, year = {2019}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6531}, eissn = {2676-654X}, doi = {10.22126/rp.1970.1080}, abstract = {the cat and mouse by writer and scholar Sheikh bahai but stories of the mystery that the author 's own age Sofia reproach . The purpose of this study that elements of the story . The stories because , according to the elements , theme,, time and place , practice, the issue of the analysis . the number of stories of cat and mouse language version of the story is 34 , which is mostly containing religious and moral issues . way story elements in the cat and mouse stories more or less affected by way of ancient Persian tales . Hence, the theme in the course of development and spread the story ; for short stories, and at least a chance to do not allow such a writer . element " dialogue " story old - style has been paid and speak the same figures , including individuals from various classes of society. but the animals as well as the characters innate and numerous stories. saw the angle in the third person most of the stories . part of the story is rooted in how to recruit story elements in it. This paper is to answer the question of what the story of factors influence the validity of these stories were effective .}, keywords = {Keyword : fiction,Sheikh bahai,story elements cat and mouse}, title_fa = {تحلیل عناصر روایی داستان موش و گربه شیخ بهایی}, abstract_fa = {موش و گربه شیخ بهایی، یکی از داستان­ها­ی رمزی و تمثیلی است که از ویژگی اسلوب داستان در داستان برخوردار است و نویسنده در آن به ملامت صوفیۀ عصر خویش می­پردازد. این اثر که مجموعه­ای از 34 داستان و حکایت تودرتوی رمزی در موضوعات اخلاقی و مذهبی است، دارای عناصر داستانی ویژه و چشمگیری است. این پژوهش بر آن است تا برای اولین بار با بررسی عناصر روایی در این حکایات چون: درونمایه، پیرنگ (طرح)، زمان و مکان، عمل، موضوع، شخصیّت، به این پرسش پاسخ دهد که؛ نحوۀ به‌کارگیری عناصر داستانی در این مجموعه چگونه بوده و چه عوامل داستانی در اثرگذاری روایی این حکایت­ها مؤثر بوده­اند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی و براساس مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای بوده و نتایج کلّی بدین قرار است که؛ اگرچه حکایات با زاویه دید دانای کل از حکایات دارای یک تا ده شخصیّتی متفاوت­اند، اما روابط علّی و معلولی در همة حکایات به نحو مطلوب رعایت شده و اغلب شخصیّت­های انسانی و حیوانی اصلی، تمثیلی و پویا و شخصیّت­های فرعی، تمثیلی ایستا هستند که در 21 تیپ اجتماعی، 53 ناهنجاری را با لحنی متناسب، در درونمایه­ های دینی- مذهبی، سیاسی- اجتماعی، اخلاقی و هنری، مورد نقد و بررسی قرارداده­ اند.  }, keywords_fa = {ادبیات داستانی,عناصر داستان,موش و گربه,شیخ بهایی}, url = {https://rp.razi.ac.ir/article_1080.html}, eprint = {https://rp.razi.ac.ir/article_1080_d6aaf06fc52a43562e5bd267400fb25c.pdf} }