روایت‎شناسی داستان «بچه‎ مردم» جلال آل احمد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

روایت‎شناسی یکی از شیوه‎های تحلیل متن است که می‎تواند موجب رسیدن به معناهای نهفته در متن ‎شود. بررسی متون ادبی از این منظر درکی تازه‎تر برای خواننده پدید می‌آورد. ژرار ژنت نظریه‎پرداز فرانسوی با بهره‎گیری از نظریات دیگر روایت‌شناسان، نظریة تحلیل روایت خود را ارائه­کرد که مورد توجّه قرارگرفت. در پژوهش حاضر، داستان بچة مردم از جلال آل احمد از منظر روایت‎شناسی ژنت بررسی و تحلیل­ شده­ است. از مهم‎ترین نتایجی که بر اساس این بررسی به دست آمده، می‎توان به؛ نامعتبر بودن راوی اشاره­کرد. راوی در این داستان، ماجرا را آن­گونه که خود می‎خواهد بازگو می‎کند تا اندکی از عمق فاجعه بکاهد. موضوع دیگر چندصدایی بودن متن است. نویسنده با عدم همدلی با راوی و همچنین فراهم کردن امکان طرح نظریات مخالف، موجب تقویت چندصدایی در داستان شده­است. زمان و مکان نیز در این داستان به صورت کلی مطرح­شده­ و القاگر این مطلب که فاجعه پدیدآمده، قابل تکرار در تمامی زمان‎ها و مکان‎ها است. نویسنده با این شگرد، خواننده را به درنگ و اندیشه دربارة موضوع داستان وادار می‎کند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Narrative of the Story of Bacheh Mardom by Jalal al-Ahmad

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Haji Agha Babaei 1
  • Narges Salehi 2
چکیده [English]

Narrative is one of the methods of text analysis that can bring the latent meaning of text. The study of literary texts in this perspective gives the reader a new sense. Applying the other theories of the narrators, Gérard Genette, a French theorist, presented his narrative analysis theory that was considered. In the present study, the story of Jalal al-Ahmad's Bacheh Mardom was analyzed by the perspective of Genette’s narrative. The most important results obtained from this study are the narrator's invalidity. The narrator of in this story tells the story as he wants to reduce the depth of the disaster a bit. Another issue is the poly phony of text. The author contributed to the poly phony of the story, with a lack of sympathy with the narrator, and the possibility of controversy. Time and place are also generally discussed in this story, suggesting that the event that has emerged can be repeated in all times and places. The writer makes this reader think about the subject of story.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Text Analysis
  • Narrative
  • Al-Ahmad
  • Bacheh Mardom
اخوت، احمد (1371)، دستور زبان داستان، چاپ اوّل، اصفهان: فردا.
اسکندری، علی و سعید دهقان (1389)، «مطالعه و بررسی نمایشنامة خانة عروسک اثر هنریک ایبسن و داستان کوتاه بچة مردم اثر جلال آل احمد از دیدگاه فمینیستی»،  اندیشه‎های ادبی،دورة 2، شمارة 6، صص 44-21.
آل احمد، جلال (1386)، سه تار،چاپ نهم، تهران: فردوس.
برتنز، یوهانس‌ویلم (1388)،  نظریة ادبی، ترجمة فرزان سجودی، چاپ دوم، تهران: آهنگ دیگر.
 تاج‏بخش، پروین و سمیه قاسمی‌پور (1393)، «بررسی داستان بچة مردم جلال آل احمد بر مبنای نظریة ایدئولوژی آلتوسر»، ادب و زبان،دورة 17، شمارة 35، صص 118-99.
تودورف، تزوتان (1382)،  بوطیقای ساختگرا، ترجمة محمد نبوی، چاپ دوم، تهران: نشر اگه.
تولان، مایکل جی (1383)، درآمدی نقّادانه-زبان‏شناختی بر روایت، ترجمة ابوالفضل حری، چاپ اوّل، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
ریمون- کنان، شلومیت (1387)، روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمة ابوالفضل حری، چاپ اوّل، تهران: نیلوفر.
سلیمی کوچی، ابراهیم و ژاله کهنمویی‌پور (1388). «زیر ساخت‎های اجتماعی در بچة مردم جلال آل احمد»، نشریة قلم،دورة ، شمارة 9، صص 95-81.
صفا، ذبیح‏الله (1386)، تاریخ ادبیات در ایران، چاپ پنجم، تهران: فردوس.
مارتین، والاس (1383)، نظریّه‎های روایت، ترجمة محمد شهبا، چاپ اوّل، تهران: هرمس.
Genette, Gerard (1980), Narrative Discourse, An essay in method, Trans. Jane E. Lewin. Ithaca New York: Cornell University Press.